Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

17 januari 2007

Mina tre rum - A Room of One's Own

Mitt syrum sover soldaten i, plommonträdet utanför. Det är fint med träd utanför fönstret för då kan man se årstidernas växling, man mår bra av det och får energi. Ett syrum med plats för skåp för alla tygbitar och hylla för Kaffe Fasetts bilder på alla vackra tröjor han har stickat och en låda för porslin, som jag ska göra mosaik av och trådar jag ska brodera med och mina akvarellfärger och papper och penslar jag fick av maken efter kursen och en liten hylla för kläder jag ska ändra och sy knappar i och brodera på, men vart ska soldaten ta vägen, det är väl ingen idé för honom att skaffa något eget nu? Och efter det ska han väl studera fem år och inte finns det billiga bostäder för ungdomar. Inte kan jag sitta och sy där och bre ut lapptäcket på golvet och snubbla på hans saxofon och alla klättergrejer och sportprylar, nej, jag får vänta.

Gymnasisten kan vi ju inte slänga ut, han är ju knappt myndig. Det största rummet har han. Ett eget dressingroom skulle jag ha där, med stora speglar, kläderna i färgordning; lila, gröna och blåa kläder för sej, bara kläder i rätt storlek, som passar och inte är för små, lådor med rätt accesoarer och passande skor, till alla tillfällen. Ett litet bord med spegel, där jag ska sitta och kamma håret, inte har jag hunnit sitta ner någon morgon, står och dricker kaffe vid diskbänken. Ska jag ha ett eget dressingroom med make-up bord, får jag skaffa mej lite make-up också, kanske kan dottern hjälpa mej med det?

Chalmeristen skulle ju flytta hemifrån, men han tapetserade om sitt rum, köpte en stor bred säng på ikea med sin flickvän, de monterade den tillsammans med henne. Ett fint skåp och massa praktiska hyllor har han satt upp, bättre har han det än jag hade som nygift. Men vart ska han ta vägen, det finns inga bostäder och studielånen är tuffa, han jobbar ju på hemtjänsten, så inte märker vi så mycket av honom, men där hade jag tänkt mej ha mitt eget skrivbord, egen dator, där inte skärmbilden och skrivbordet ändrats varje gång jag varit borta. Bokhyllor med glasdörrar ska jag ha, skåp för alla papper, tidningar och anteckningar, i dekorerade pärmar ton i ton, varje papper på rätt plats. Hyllor för trädgårdstidningar och -böcker, en skön soffa att läsa i, i min älsklingsfärg, bra läslampa och mysig allmänbelysning, tonad lampa i taket med blåklockor på. Mörkblåa tapeter har chalmeristen satt upp, det vill väl inte jag ha? Något med rosor på. Något i vårens heta modefärg, passande gardiner till, kanske kan flickvännen hjälpa mej att sy.

Där ska jag sitta i mitt helt egna rum i min nya bekväma soffa med min älsklingsbok i trevlig hemmaklänning i nykammat hår med en kopp favoritte och fat med färska exotiska frukter och min älskligsartist i min nya mp3-spelare i ett helt tyst tomt hus... nej, det ska jag inte alls! Jag vill gå ut och dansa salsa med maken, jag ska gå på teater med chalmeristen, vi har bokat gratisbiljetter till genrep på Artisten till Hysterikon, dottern vill boxas på gymmet med mej, hon har köpt nya handskar, jag vill gå på bio med gymnasisten, vi ska ha fest med vännerna på Evas koloni och ha knytkalas och vi tjejer ska resa till Svalöv och besöka lokalradiostationen där.
Vad ska jag med ett eget rum till?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Åååå, er det ikke deilig med drømmer? Da blir alt så fint!
Men heldigvis er det bedre å leve i sitt dagligliv med alle våre kjære rundt oss!
Men kansje LITT mer plass hadde vært godt, til alle disse tingene vi holder på med!

Hannele på Hisingen sa...

Sylvia, precis, drömmar behöver vi. Det blir ont om plats, när alla i familjen håller på :)

Anonym sa...

He, he stilig skrevet....

Hadde egentlig hatt brukt for et helt hus for deg og ditt, og den tiden kommer kanskje snart også, og da savner du vel alle lydene i huset?!

Svar på ditt sp. på min blogg:

Er ikke fint å bordere på stoff med masse farger, hele broderiet forsvinner, og da er jo vitsen borte.... =0)

Anonym sa...

Åh, jag längtar efter egna rum.

Ett litet kontor eller en tankesmedja med lugn och ro. En liten atelje med mycket ljus. Ett sovrum med bara några få saker och alltid sval och renbäddad säng (men vem orkar bädda rent varje dag?)... och en vacker hall och ett stort härligt badrum... osv.

Det är nog lättare att säga vad jag inte vill ha tror jag.

Hannele på Hisingen sa...

kärna, det är konstig känsla, för man längtar efter mer plats, samtidigt gillar jag at tha mycket folk runt omkring.

Nina, visst längtar man efter det ibland och tror att man skulle ändra hela världen, om man hade mer lugn och saker fanns där man ställt dem... vem vet, kanske.

Anonym sa...

Jag log och skrattade när jag läste det här...
Drömmar måste finnas för att verkligheten skall orkas med ibland och som drivkraft för framtiden. :)

Anonym sa...

Alla mina rum är nu läckert inredda. Drömmarna är uppfyllda. Gym, tjejrum, syrum, datarum, reelaxrum.

MEN!

De är befolkade igen, med hemvändande barn, barnbarn och bonusbarn med barnbarn och det är mycket roligare än ensamma tysta rum. Ibland tycker man det är för mycket men så fort de avlägsnar sig så tänker man HJÄLP var tog de vägen. Kom tillbaka! Det blev så tyst.

Hannele på Hisingen sa...

Ca, ibland är det så :)

Nicoline, låter härligt att ha rum som funkar för olika ändamål, MEN precis så tror jag också att det kommer att bli, att rummen fylls igen :)