Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

28 augusti 2008

My Garden in August

Ingrid E var nyligen på mitt berg. Pethra gillar min Shrek-tavla.Mossa och sedum är fint nu på sensommaren.Jag har rensat grenar i plommonlunden och körsbärskojan.Jag håller på att göra fint runt blickpunkten, tur att jag gillar berg.Även i en emaljpotta kan man plantera blommor.Min platta julgran och massa vackra nypon finns nu.Min smak utvecklas hela tiden.Lycka är att plocka söta björnbär till morgongröten eller filen.Äpplen får vi mer än vi hinner plocka. Flera har fotat på mitt berg i augusti: Lotta, Moa, Katarina, Anja och Birgitta.

31 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka härliga sensommarbilder. Björnbären ser smaksiga ut!
Här får vi inga mängder äpplen precis, bara 5 st. Men dem ser vi fram emot!

Ha det så bra!

/Monica

Anonym sa...

Hej Hannele!

Visst är det fint när ens smak utvecklas?!;))!
Gröna Hulken på den rosa åsnan i guldram - kan det bli så mycket bättre;)))?!!
Bilderna från din trädgård ser härliga ut.
Så fort denna, i mitt tycke, långa sommaren ha gått!
Man får passa på att vara i trädgården så mycket som möjligt innan löven börjar falla....

Filifjonkan 1 sa...

Godmorgon .
Åh du håller på att höstar till det i trädgården igen. Ja tiden går fort september står och stampar redan, Ser att din konsnärliga ådra utvecklas fnissar..men det är ju kul Pottblommor är inte dumt heller. Just en sådan potta fanns under sängen när man var liten hemma hos min mormor innan de flyttade till modernare lägenhet,Men det gick bra det med.!Jaha gröten förgyller du med björnbär det är gott det Jag brukar häva björnbär i mina muffins när jag är på det humöret och lite glass och grädde till det så vips har man ett litet kalas. En skön torsdag till dig skall iväg straxt vinkar

Rita A sa...

Man kan njuta av julgraner i naturen året runt :) Vi tycks ha samma synpunkt där eller hur?

Näetkö sinäkin kuuset luonnossa potentiaalisina joulukuusina, vai onko tuo teidän jokavuotinen joulukuusenne?

Synnøve. sa...

Så mysiga bilder från din trädgård. så där lummig och grön som jag vill ha den....
Shrek i guldramen var ju så charmig hehe....
Undrar om man kan köpa björnbärsbuskar nu och plantera, eller om man ska göra det till våren?
Har du nått bra tips.
Kram på dig.
Synne.

Anonym sa...

Vilken vacker höstträdgård! Jag gillar speciellt Shrek ;-).
Min surdeg surnade på felvis, den luktade rent av förfärligt äckligt och inte alls som den ska. Den skar sig dessutom, inser nu att jag måste ha läst "fel" i boken så jag ska kolla upp det idag igen. Den nya surdegen ser ut att uppföra sig bättre. Och det blir mer av den och inte bara en sats, passar mig bättre.

Hannele på Hisingen sa...

Monica, det blir olika med frukt varje år, vi fick inga päron i år, dåligt med plommon också, men många äppelkakor kommer det att bli.

Anja, sommaren har varit lång och jag ser framemot en mild höst, en av mina favoritårstider, kanske inte så blomrikt, men mysigt ändå. Visst händer det saker med smaken hela tiden ;)

Filifjonkan, denna fina potta hittade jag i skogen, när jag promenerade, själv har jag suttit på en kall emaljpotta, minns det ännu, härlig årstid nu i trädgården, man kan göra mycket gott med björnbär, ha en bra torsdag.

Rita, joulukuuseni on koristeena koko vuoden, pääsiäisenä pääsiäismunia, jouluna jouluvalot, jag kesällä kauniin muotoinen.

Synne, det har tagit några år att få det lummigt på vårt berg, men nu är det som jag vill ha det. Björnbär kan du plantera även nu på hösten, försök hitta sort, som mognar tidigt, kram.

Charlotte, ibland kan surdeg ruttna, kan bero på mjölet, jag låter surdeg stå bara ett par dagar, alltid rågmjöl, utan salt. Lite konst det där, hembakat är gott.

Marianne sa...

Det der Hannele er ikke en have men en park... sikke et stort område du har :-)

Hannele på Hisingen sa...

Marianne, min lilla park är 810 m² minus hus.

Anonym sa...

Åh.. din vackra baksida. *fniss* .. som jag fotade så mycket trots spöregnet.. och plommonlunden ser annorlunda ut nu när du rensat.. lite mer välvårdat.. men Hannele är det du?.. =).. skojar bara lite.. och din smak utvecklas sannerligen men vete sjutton om det är åt det hållet jag skulle gått.. kram Monica

Ingrid E sa...

Så fint du har fått det! Och inget regn.
Ikväll måste du se på TV! Din son är med i SvT 1 kl 20.00 så ett besök hos din mamma kanske?

Hannele på Hisingen sa...

Monica, min smak är lite varierande, ombytlig.
Så många vackra bilder ni tog i ösregnet, jag fattar inte, men nu blev jag så inspirerad av ert besök, så jag fixar nya rabatter, rensar och grejar, kul, kram.

Ingrid E, tack för den upplysningen, min bror får spela in, visst händer det saker i trädgården hela tiden, nu hålle rjag på at höstrensa, beskära lite.

Anonym sa...

Sensommarens/höstens färger ger en skön kontrast till sommarens överflöd av alla tänkbara färger.

Hmm... rosa ponny och "vad-det-nu-är-för-nåt"... kitchit men inte i min smak (skratt).

Hannele på Hisingen sa...

Sus, sensommaren är en fin tid, hösten också.
Haha, jag får behålla min smak för mej själv :)

johanna sa...

Intressant trädgårdspynt med Shrek och My Little Ponny måste jag säja. du har det stort och fint och mycket att pyssla med, lyckliga du!

Hannele på Hisingen sa...

Johanna, några hörn har jag kvar att hitta på något, och det är bara roligt, stort vet jag inte, men 810 m² minus hus räcker utmärkt för mina behov att leka på.

Åsa sa...

Härligt kuperad tomt Du har! Tycker om sten. Ja man utvecklas och rätt var det är så har man ändra smak. Förr rensade jag bort allt ogärs- nu kan jag tom tycka att det är vackert..=)/kram åsa

annette sa...

Så underbara bilder Du bjuder på från en helt fantastisk trädgård, måste vara vädigt trevligt att spana i Din fantasifulla trädgård!

Kram //annette

Hannele på Hisingen sa...

Åsa, trädgården är inte speciellt rollatorvänlig, kul att man får ändra smak och göra som man vill i sin egen trädgård. Nu vill jag även ha ganska mycket vilda blommor, nypon är så vackert nu, kul att kunna hitta och plocka allt möjligt, kram.

Annette, själv stortrivs jag i mitt lilla paradis, och det är ju huvudsaken; blommor, bär, fåglar, fjärilar, det är jättemysigt, något att titta på hela året, kram.

Inkivääri sa...

Kaunis on kukkulasi tähänkin aikaan vuodesta - ja sadonkorjuu o yhtä juhlaa:)

Hannele på Hisingen sa...

Inkivääri, kyllähän tällä kalliolla kukkulalla kelpaa ihan lauleskella, aika hyvin satoa tänä vuonna, vaikka ei päärynöitä eikä luumuja.

Katarina sa...

Vad fint du har det på ditt berg, Hannele! man blir glad av att se dina bilder - hur många människor har en grön Shrek bland växterna? jag bara undrar...
Kram!
Katarina

Garden Cats + Crafts sa...

Hello Hannele, your garden ist very beautiful. I like it so much.
Hälsningar Birgit

Hannele på Hisingen sa...

Katarina, berget känns väldigt bra och avkopplande just nu, inte ens hösten känns deppig, hihi, jag har nog lite barnslig smak :)
Kram.

Birgit, thank you for the kind words,
I like my garden too ;)

Anonym sa...

Finfina emaljpottor och nu blev jag sugen på björnbär också :-)

Resa med Herbert sa...

Hej Hannele!

Vilken härlig trädgård du har.

Hannele på Hisingen sa...

Petra, har man ingen egen trädgård, finns det massa björnbär att plocka i naturen, speciellt här på Västkusten.

Solveig, tack, min trädgård är i alla fall personlig ;)

Karin sa...

Hej hej! Så kul och befriande att få se din trädgård och ditt berg. Kan inte låta bli att avundas dig...vi har knappt en sten på tomten. Kul att man utvecklas!

Trevlig helg!

Hannele på Hisingen sa...

Pethra, tackar ödmjukast för den fina utmärkelsen. Du är den enda idag, som säger sej älska min Shrek-tavla :)
Kram.

Karin A, lite annorlunda trädgård blir det ju me dså mycket berg, men som tur är, så gillar jag det, trevlig helg, kram.

Annika Christensen sa...

Du verkar att ha en underbar trädgård även på hösten.
Jag gillar alla färgerna och dofterna på hösten.
Annika

Hannele på Hisingen sa...

Annika, tack, det finns mycket fint fortfarande, hösten är fin tid, färgerna och nyponen kommer.