Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

25 maj 2010

Vårens minsta glädjeämne

Flera år har jag försökt få Eldkrasse, Tropaeolum speciosum, att trivas på vårt berg. Plantorna kostar ganska mycket, men förra sommaren köpte jag en planta i England bara för 3 £ och den har klarat denna snörika vinter.

12 kommentarer:

Znogge sa...

Grattis till det överlevande exemplaret! Hoppas det ska rota sig fint.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, när eldkrasse väl trivs, blir man inte av med den ;)

Synnøve. sa...

Säkert en vacker blomma. Får googla på den så jag får veta vad det är för nått.
Kram på dig.

Mimi sa...

Man är ju så otroligt nöjd när man sen lyckas med någon besvärlig planta! Grattis! Hälsn mimi

Helga sa...

Vad roligt! Det är de små glädjeämnena som är bäst i livet!

Merja sa...

Så kul! Försökte mig på att så den ett år...gick inte så bra.

Västanvind sa...

Vanlig krasse brukar ju vara väldigt lättodlad, men denna kanske är svårare.
Kunde inte låta bli att tänka på uttrycket "det tar sig sa käringen som hade eld i håret". :)
Skall bli roligt att se hur den ser ut och lycka till med päronträdet vid den lilla statyn.
Eivor

Hannele på Hisingen sa...

Mimi, visst är det en härlig känsla.

Helga, jag har alltid tyckt om eldkrasse.

Merja, jag tycker eldkrasse är lite knepig i början, men när den väl har etablerat sej, är den lätt.

Hannele på Hisingen sa...

Eivor, hihi, nu tog den sej.. Det är så roligt med nya projekt och följa dem, oftast blir jag väldigt nöjd.

Gunilla sa...

Man blir ju glad av sådana upptäckter! Grattis!

Hanneles bokparadis sa...

Gunilla, verkligen, det är något speciellt att vara trädgårdsmästare :)

Klimakteriehäxan sa...

Du har helt enkelt inte gröna fingrar, du har knallgröna! Och vilka fantastiska tomatplantor!