Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

7 januari 2011

Mitt vinterparadis

Båge av gullregn, små plantor från makens mormors trädgård.
Magnolian på berget ser ut att ha massa knoppar.
Rhododendron har knoppar, skönt att kunna gå på altanen.
Jag har lånat Trädgårdsvinter av Sanna Töringe på biblioteket, hörde henne prata i radio. Denna vinter har hon haft så mycket snö att hon knappt kommit ut. Boken väldigt trevlig, såna idéer som jag gillar.

20 kommentarer:

Med fingrarna i (j)orden sa...

Härliga vinterbilder (fast det räcker nu...) Boken måste jag skaffa och ett par sådana där kängor också tror jag.
Eva

Hannele på Hisingen sa...

Eva, visst är det vackert, mycket gratis motion. Kängorna funkar även på sommaren i terräng och på klippor, säger sonen.

LindaLunda sa...

Fniss... så mycket knopp!

Znogge sa...

Även om jag är trött på snön så får jag erkänna att vinterträdgårdar är vackra!

Hanneles bokparadis sa...

Linda, om man tittar riktigt noga :)

Znogge, hellre snö än grått slask.

Inger sa...

Fint att gullregnet har en historia, en särskild känsla för dessa växter, eller hur:)

Johnna G sa...

Mycket vacker vinterträdgård! hemma hos oss är det snöstorm och mycket blåst! Inte mycket till vackert här inte... vill inte ens gå ut med hunden :-/ ja ja, på med kläderna och ut!

Johnna G sa...

Tack för boktipsen, förresten!

Hannele på Hisingen sa...

Inger, växter med historia är roligt, vi är glada att ha några minnen från gammelmormors trädgård.

Bondjäntan, kul med inspiration även för en vinterträdgård, jag har försökt få trädgården intressant och njutningsfull hela året.

Jael sa...

Så vackert!

Hannele på Hisingen sa...

Yaelian, man bara myser mellan snöskottning :)

Nina Lindh sa...

Känns lite skönt att se att även nere hos dig finns en massa snö. Känner mig inte så långt in i veden borta då... deporterad som jag är.

Hanneles bokparadis sa...

Nina Lindh, jag har skottat massa snö dessa dagar, gratis motion :)

Helga sa...

Det är vackert med all snön!

Stina sa...

Haha... Du är ju världens härligaste du.
Ja, nu räcker det med snö. Var ska all denna ta vägen sedan, kan man ju undra.
Kram Stina

Polargrevinnan sa...

Visst är det vackert med snö - bara man slipper forsla bort den.
Blundar jag för snön så är det vår oss dig. Härligt!
Kram Viola

stadtgarten sa...

What a lot of snow you still have. Here it is melting away, because it's getting warmer now. But I fear that winter is not yet over!
Have a nice weekend, Monika

Hannele på Hisingen sa...

Helga, mycket ljust och vacker, men igår snöade det massor, sedan regnade det nästan...

Stina, vårfloder kanske, det har töat här igen. Ha en fin dag, kram.

Viola, forsla och forsla, vi har skottat massor, gratis motion :)

Monika, this winter is not over :)
Have a nice day.

Merja sa...

Härligta vinter bilder från ditt paradis! ska låna den boken med:)

Hannele på Hisingen sa...

Merja, jättefin bok, klart man ska glädjas åt trädgården hela året :)