Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

26 juni 2007

Blomsterspindeldrama

Blomsterspindel har bytt färg till gul.
Vit blomsterspindel i midsommarrosen.
Spindeln har kamouflerat sej vit och stryper ett bi.
Blomsterspindeln stryper ett honungsbi, i min trädgård.
Jardins d'Angélique.
Jardins d'Angélique, Normandie.

40 kommentarer:

purple area sa...

Spindelväv brukar annars reta upp mig, men det här var ju vackert!

K sa...

Naturen är uppfinningsrik!

Hannele på Hisingen sa...

Purple, spindelnät är konstverk och spindlar är verkligen nyttodjur, som fångar olika skadedjur.

Magalös, naturen är fantastisk, tänk vad man kan hitta, om man sätter sej ner en stund i sin egen trädgård.

Helena sa...

Fina spindlar som matchar sitt boende =)

Anonym sa...

Säger bara: Grymt, men så är naturen i all sin underbarhet!

Hannele på Hisingen sa...

Helena, man skulle kunna säga, att blomsterspindeln har stil ;)

Smeden Bengt, lite dumt att strypa honungsbin, bättre att ta skadedjur i stället.

Anonym sa...

Okej då, jag är inte rädd för spindlar men när de byter färg...blä..fast spindelnät är bland det vackraste som finns, och utan spindel inget nät!:)

Rita A sa...

Tuo verkko tekee vaikutuksen!

Anonym sa...

Det var en morsk spindel som gav sig på biet ;) Vackert med spindelnät - på avstånd. Vad vackra bilder du visar på rosorna i ett tidigare inlägg, inte visste jag att det fanns så fina trädgårdar så nära? Något mer förslag på resemål i vår omgivning - lagom för en dagstur?

Hannele på Hisingen sa...

Lisa, fascinerande att en liten svensk blomsterspindel kan kamouflera sej så fint.

Rita, kyllä se aamuauringossa oli koko puutarha mahtava näky.

Lotta, lite synd att oftret inte var ett skadedjur i stället. Det finns massa fina trädgårdar runt om, nu i helgen är det Kinnekulle, men även Rosens Dag i Trädgårdsföreningen.

Anonym sa...

Kære Hannele
Meget smukke billeder. Nu forstår jeg bedre det med "bi érne og blomsten" :-)

Ingrid E sa...

Fantastiska bilder. Naturen är både skön och kan vara grym. Önskar att jag hade mer tid att vara ute i trädgården just för den här typen av fotografering.

Hannele på Hisingen sa...

Marianne, det var en ny tolkning ;)

Ingrid E, ibland är det härligt att bara sätta sej ner och se, hur ens lilla trädgård är full av överraskningar och små under.

Jill Wegerup sa...

Bilder att visa nmin mor som alltid sagt att spoindlar inte är farliga... HGar nu bevis på motsatsen. ;)

Hannele på Hisingen sa...

Jill, jag håller ju med din mor,
så nu vet jag inte, hur jag ska göra..

Anonym sa...

jävlar, vad häftigt!!! Jag har ALDRIG sett en vit spindel!!!

Jojo sa...

Hej Hannele,
ich liebe zwar Schweden, kann Eure Sprache aber leider noch nicht sprechen. Deinen Blog hab ich vor einigen Tagen entdeckt und liebe die Bilder. Ich komme gern wieder!!! Lieben Gruß, Jojo

Elins trädgård sa...

Fina bilder! Och en trevlig blogg :-)

Hannele på Hisingen sa...

Elizabeta, man kan se ett och annat spännande om man stannar till en stund.

Jojo, danke, ich kann Deutsch verstehen ;)

Christina, tack, kom gärna tillbaka.

Anonym sa...

Hm, det här var nästan som en skräckfilm för mig....

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilken äcklig men skärpt spindel!! Och han var ju nästan vacker i den vita blomman! Häftiga bilder du tagit!! Och sån ljuv bild den med spindelnätet.. Mari.

Arga Mamman sa...

Vilket drama i din trädgård - och tänk att du fångade det på bild!! Häftigt! Själv är jag aningens rädd för spindlar och den där tycker jag var RIKTIGT otäck som ändrar färg o allt...

Ha det gott!

Hannele på Hisingen sa...

Maria, skräckfilm i miniatyr ;)

Mari, visst finns det mycket spännande och vackert i trädgården, om man börjar titta efter.

Arga Mamman, ibland har man turen att vara på rätt plats
i rätt tid.

Anonym sa...

Sicken filur... strypa biet bara så där helt öppet framför din kamera. Skräckfilm nästan :D

Hannele på Hisingen sa...

Nina, lite ledsen är jag att jag inte kunde rädda biet, men den kanske var ålderssvag, för arbetsbina lever inte så länge, den hade ju inte så mycket nektar på sej heller.

Bloggblad sa...

Oj, så nära har jag aldrig varit att jag sett en kamouflagespindel. Bra fotat! (Men vänta bara när jag får min nya kamera!)

Mia sa...

Oi, for noen bilder, og hvilken evne til kamuflasje. Takk til deg for mange hyggelige kommentarer i bloggen min. Setter virkelig pris på dem.

Hannele på Hisingen sa...

Bloggblad, min gamla kamera duger också ;)

Mia, man lär sej mycket om naturen,när man sätter sej ner ibland, fortfarande vill jag veta namn på många småkryp och veta, vilka gör skada och vilka är till nytta.

Spets och snor sa...

Jodå, visst kör vi med kalsongerna på... men det här var när det var så varmt och poolen var fylld. Men det har blivit många nerkissade kalsonger hitills. Ska det vara så svårt tycker man? Tålamod.

Anonym sa...

Spets och snor, vid min ålder hoppas jag att jag slipper potträna eventuella barnbarn, men det återstår att se ;)

Kinna Jonsson sa...

Vilken vacker trädgård. Jag älskar Normandie under alla årstider. =)

Hannele på Hisingen sa...

Kinna, bilden är september, tidigt på morgonen.

Anonym sa...

Grymma rackare de där men samtidigt fascinerande....stackars bi...men men sån är naturen.....du hade ju bra tålamod att sitta där och fota de små varelserna....ha det så bra! Kram

Anonym sa...

Clara, det är ju mysigt att sätta sej ner i trädgården ibland,
kram.

Anonym sa...

Vilka underbara bilder... jag blir aldeles stum....*öppnar mun, men inget ljud*

Anonym sa...

Trolltyget, visst är naturen fantastisk.

Anonym sa...

Skrattade gott när jag läste att spindeln stryper ett bi. Inte illa!

Anonym sa...

Ann-Marie, vifår hoppas det var ett gammalt bi..

Anonym sa...

Ja du det var ett riktigt drama tänk vad de små spindlarna kan biet är ju så mycket större, Listiga är de ju med som byter kappa efter blommans färg, första gången jag ser en som är gul faktiskt, Den vita har jag sett liknande nästan som genomskinlig,,,märkligt

Hannele på Hisingen sa...

Filifjonkan, naturen är spännande, den gula var häftigt och se, det är roligt att ibland kunna vara på plats rätt tid.