Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

24 maj 2010

Silverpäron på mitt berg nu

Inte alla trädgårdsmästare som ser detta som en naturlig plats att plantera i, men jag har en bild i huvudet och tror på den.Det är inte så svårt att gräva hål i makadam (KLICKA på bilderna).Nu är silverpäronet på plats, jag planterade vanlig silverarv på marken
för att förhöja intrycket av det silvriga.Likhet med Vita Sackville-Wests Vestal Virgin i Sissinghurst är inte helt uppenbar, men om ett par år kanske jag också diktar om min lilla staty.

18 kommentarer:

Mimi sa...

Det blir säkert perfekt, men lite får du nog kanske vänta....! Silverarven är säkert bra om man använder den på rätt sätt, men annars är den "a pain in the ass" när den tar över allt annat....Hälsn Mimi

Johnna G sa...

Ser ut att funka! Jag vill också ha ett silverpäron... men var? Måste hitta ett bra ställe som du, där man känner att japp, här ska den vara. :-)

Helga sa...

Det varkade svårgrävt, men du lyckades iaf - bra gjort! Det kommer nog att bli jättefint där. Jag ser var du fick din inspiration...

Hanneles bokparadis sa...

Mimi, jag har aldrig märkt något bekymmer med silverarv på vårt berg. Inget för vanliga rabatter, men fin marktäckare under buskar.

Bondjäntan, när jag kryper på alla fyra, ser jag bättre och får idéer.

Helga, jag tror det också, om ett par år kanske man kan se lite av "originalet" ;)

AnnCharlotte sa...

Det ser jättefint ut...redan nu...

Hannele på Hisingen sa...

Ann Charlotte, det tycker jag med ;)

Synnøve. sa...

Det kommer bli ett blickfång när det fått satt sig och växt till sig.
Så vackert det var.
Kramen.

Ingrid E sa...

Det är verkligen ett läckert föredöme som du hittat. Ska bli intressant att följa ditt silverpäron.

Tant Grön sa...

Jag tycker absolut att likheten med Sissinghurst är slående!
Silverpäron är underbart vackert, och du kommer att dikta vackra poem i silverarven under dess krona.

Hanneles bokparadis sa...

Synnøve, blickfång är precis det ordet jag sökte, kram.

Ingrid E, jag kommer att känna mej som i en engelsk trädgård ;)

Tant Grön, det tror jag också..

Merja sa...

Jag kan tänka mig likheten. Kommer att bli så bra!

Hanneles bokparadis sa...

Merja, kul att du kan se likheten :)

znogge sa...

Härligt inspirerande!

Hannele sa...

Znogge, roligt med nya idéer.

Maria sa...

SÅ fint du verkar ha det i din trädgård! För några år sedan så fick jag mer gjort i min trädgård, men de sista åren är det som om min energi precis tar slut när det är dax för trädgårdsskötsel. Kan ju iofs ha att göra med min accelererande gräsallergi som blivit värre år för år. I år har jag dock påbörjat vaccinering mot gräspollenallergi så kanske kan jag ha mer ork i år...

Hanneles bokparadis sa...

Maria, jag är väldigt nöjd med vår trädgård, lagom vild för min smak, mycket bär att äta. Men det går i perioder, ibland kan man vara trött och då gör man inte så mycket.

Köket sa...

Gud , vad otroligt fint !

Hannele på Hisingen sa...

Josefin Holmberg, Sissinghurst är en fin trädgård, som jag försöker härma :)