Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

15 mars 2008

Smithska

Rosa Kiosken har ingen högsäsong just nu.Väldigt vackert på den tomma kala badplatsen.
I min ungdom nakenbadade jag här med andra naturister.Man la gärna stenbrott vid kusten, för då kunde man lätt transportera med båt och pråmar. Även barnen hjälpte till att göra rundkilshål.Kloka ord av Stig Dagerman (klicka på bilden).Något mer övergivet får man leta efter, trots solen.
Detta borde ju Canis Lupus godkänna som en övergiven plats?Det ser en aning annorlunda ut på sommaren.Skylten varnar, jag hade inte tänkt hoppa i.En trevlig promenad runt Smithska udden.Man kan fortsätta att flanera till Stensholmens bryggor.

15 kommentarer:

Filifjonkan 1 sa...

Godlördagmorgon.
Har botaniserat på din vackert av havet och tidens tand slipade badplats. Stig Dagerman en fantastisk
person ed många vackra ord i sin skattkammare om än lite tung ibland.
En trevlig helg till dig och familjen

Hannele på Hisingen sa...

Filifjonkan, inte dumt på en badstrand på våren hellr, visst är det fint att få några ord av Stig Dagerman på sin promenad.

Anonym sa...

Måste bara fråga; vad är rundkilshål som även barnen var med och gjorde. Jag har aldrig hört det uttrycket förut.

Katarina sa...

Åh, vad jag längtar till sommaren när jag ser dina bilder! Smithska udden brukar vi segla förbi...Kusten är vacker även utan badfolket.
/Katarina

Hannele på Hisingen sa...

Inga M, jag läste det i skylten på stranden vid det gamla stenbrottet. För att kluva ett stort stenblock av granit borrade man rundkilshål, i dem satte man djupa kilar. Man slog i kilarna, som satt tätt och så småningom sprack blocket och tydligen kunde barn hjälpa till att även göra rundkilshål vid sekelskiftet, stenbrytningen upphörde runt 1930.

Katarina, vi seglar bara runt Hisingen, det kanske är lättare att fota stranden nu, när det inte är lika mycket folk ;)

Anonym sa...

Som vanligt gick jag med dig på rundan. Stig Dagerman hade mycket kloka ord han.

Klimakteriehäxan sa...

Längtar alltid till Västkusen när jag ser dina bilder!

Hannele på Hisingen sa...

Nina, visst är det en storslagen utsikt.

Klimakteriehäxan, du är så välkommen hit :)

Ingrid E sa...

Kul med bilder från Smithska. Det är många år sedan jag var där.
Stig Dagerman har anknytning till Danderyd. Han bodde på Fenixvägen i Enebyberg och har bl a fått en park uppkallad efter sig.http://www.danderyd.se/DanderydTemplates/Page____1154.aspx

miapiablogg sa...

Kom att tänka på vilken härlig kust vi har,skulle aldrig kunna tänka mig att bada i sötvatten.Synd att han är så tungläst Dagerman.Man blir ofta deppig.Men dessa ord var kloka

Hannele på Hisingen sa...

Ingrid E, nu har Stig Dagerman hamnat på Smithska, så det kan bli. Jag har inte heller varit där på decennier, har ju bra badstrand närmare :)

miapia, då är du som maken, som pratar varmt om saltvatten, själv var jag myndig, innan jag såg salt hav för första gången.

Resa med Herbert sa...

Hej Hannele

Tack än en gång, för att du visar runt i Göteborg. Ja denna runda, är härlig att gå, lagom lång, för en liten promenad. Irene

Hannele på Hisingen sa...

Irene, så sant, precis lagom långt, men på sommaren är det kanske lite för mycket folk..

Marianne sa...

Sikke en dejlig tur du tog mig med på og ja man kan sagtens have rosa påskepynt :-)

Hannele på Hisingen sa...

Marianne, här är det ännu finare till sommar, visst är rosa spännande och passande till påsk.