Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

16 mars 2008

Fika på Hisingen

Är man inte så lycklig att man bor på Hisingen, kan man ta Älvsnabben
från Lilla Bommen till Slottsberget, kostar lika mycket som spårvagn.Vi hittade trevligt Café & Antikvariat Madeleine på Eriksberg.Utsikt över Göta Älv, vid soligt väder kan man sitta ute.Gott fika och billiga böcker, jag tog espresso och Påsk Sarah Bernard,
men det fanns goda smörgåsar, bärpajer, lasagne, sallad, räkbaguette.

17 kommentarer:

Filifjonkan 1 sa...

Godmorgon.
Vaken av elaka ben svalt morgondosen av pillerna. Det ser ju riktigt mysigt ut där att kunna läsa en bok och få sig kaffe och en Sarah Bernard.Åka Älvsnabben med måste ju vara kul,,.

Hannele på Hisingen sa...

Filifjonkan, verkligen och tycker man om boken, kan man köpa den och ta med sej hem. Älvsnabben är ännu roligare än spårvagn.

Anonym sa...

Den där grå finstämda skalan som finns i bilden längst ner antar jag är något som man ofta kan uppleva när man bor vid havet. Snyggt är det!

Hannele på Hisingen sa...

Inga M, visst är det mysigt på sitt sätt, igår började det regna, när vi var ute, men idag skiner solen :)

Strumpstickan sa...

Det var så mysigt förut när det var antikcafé där och man kunde köpa gamla saker med sig hem...

Fina bilder!

Hannele på Hisingen sa...

Strumpstickan, förut? Nu kan man köpa med sej billiga böcker hem, de hade mycket, olika sorter, jag köpte två :)

Filifjonkan 1 sa...

Hannele ja det skulle passa att ta med mamma att fika där,, hon är en bokslukerska hon läser en om dagen ungefär har nog läst hela bibliotekets och hon går till Röda korset med sina och lämnar och hämtar ut några andra. Kaffe gillar hon med.Skrattar Ja hon handlar böcker med sen byter hon med mina och med syrrans som sagt Göteborg skulle passa henne med Madeleines antkvariat

Hannele på Hisingen sa...

Filifjonkan, jag försöker också lämna ifrån mej lite gamla böcker, visst är det toppen. Jag vet att det finns bibliotek, men en del böcker vill jag ändå ha i min ägo, speciellt trädgårdsböcker.

Resa med Herbert sa...

Hej Hannele!

Sådana här ställen gillar jag, tack för tipset, jag går dit nästa gång jag är i Göteborg.

Jag hade nog valt räkbaguetten, jag längtar efter västkusträkor, här finns det inte riktiga räkor. Irene

Malin sa...

Åh, tyckte väl att jag kände igen mig. Bor i huset mittemot fiket! Du kan ju tro att man njuter då och då på cafet. Älvsnabben är lite för långsam för min smak men ack så trevlig!!

Anonym sa...

Tror att Götet är trevligare än Helsingfors *skrattar gott och tuggar på en skiva finskt surdegsbröd med smör*

Tycker Hannele borde får något turist -PR-pris för fina bilder och berättelser från Sveriges framsida!

allt gott!

Hannele på Hisingen sa...

Sus, å, finskt surdegsbröd med smör är så gott :)
Turku on kauniimpi kuin Hesa.

Hannele på Hisingen sa...

Irene, jag tyckte det var så mysigt med antikvariat och gott fika, man kan även promenera runt Slottsberget, jättemysigt, en liten idyll.

Malla, Älvsnabben tar väl inte så många minuter, på sommaren är det så mysigt att sitta på övre däcket, en liten lyx att ha dessa båtar, yucker jag.

Ulf sa...

Älvsnabben med HMS innan hette HMS Carlskronas företrädare.

Hannele på Hisingen sa...

Canis Lupus, tänk, vad man lär sej nytt hela tiden :)

Ulf sa...

Klart du visste det :)
http://www.flottansman.se/Alvsnabben/index.htm

Anonym sa...

Canis Lupus, ok, när du visar den....