Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

3 juni 2007

Vår azaleabacke

Nu börjar azaleabacken blomma, nio olika färger, de stortrivs på den branta sluttningen. Jag började med att köpa en azalea per år, för de var så dyra.
Vår trädgård blev inte "färdig" på tre dagar som på tv.
Vissa sorter doftar ljuvligt, fast svårt att sniffa i backen.Azalean har även vacker höstfärg på bladen.
Det finns ju så mycket färger och former.
Det borde finnas något för varje smak.

24 kommentarer:

Karin sa...

Så härligt det blommar! Tänk vi har inte en enda azalea. Kanske dax att ändra på det! :)

K sa...

Får man anlita dig som trädgårdsmästare? Två (2) tulpaner blommade i år, skyller på att det inte var tulpanår i år. Att lökarna är planterade av förra ägarna för 10-15 år sen kan väl inte ha med saken att göra? Det har ju blommat för fullt för några år sen...
Jag håller tummarna att rosorna vi fick förra helgen av grannen överlever. Det är bara så att jag har inte gröna fingrar.
Är du dyr om man vill anlita dig? ;-) Kanske jag får nöja mig med att njuta av bilderna på din fina trädgård!

Hannele på Hisingen sa...

Karin A, klart du ska fundera på att skaffa azaleor, för de har så fina höstfärger också.

Magalös, knipsa av fröställningen på dina tulpaner, så kraften går till löken i stället, gödsla gärna med benmjöl. Vissa tulpaner försvinner, andra kan hålla på år efter år.
Rosorna planterar du ganska djupt, då är de inte lika känsliga för frost eller torka. Beskärning är inte så noga, behövs inte göras varje år, beror lite på sorten.
Klart du ska ha egna blommor att njuta av ;)

Anonym sa...

VACKERT!!!!
Mvh
Fenja

Anonym sa...

Bare smukt med alle de farver sammen.. Jeg ahr kun en azelea, den er i fuld blomst....

Husbilsresan sa...

Men vilken vacker backe...azaleor är bara sååå vackra, men jag kan inte sköta dom inne i kruka, så jag skulle nog inte lyckas ute heller.
Ha det gott!Kram!

Hannele på Hisingen sa...

Fenja, nu behöver jag inte gå till Slottskogen ;)

Marianne, visst blev det lyckat, vackert på hösten också.

Solkatter & dammråttor, ute är alltid lättare än i kruka, för naturen sköter om dem.

Stina sa...

Vet du Hannele!
Du har bland de härligaste kommentarerna i min blogg. Håller på att skratta ihjäl mig.
Du fattar! Du är en "sån" kvinna.
Det är ganska stressande att ha granskning. Men när vissa kommentarer...hm.ja...
Men nu har det inte blivit några. Kanske ska föra in det andra igen. Vill inte ha snusk.:-)

Du är inte dum du...
Puss... Känner nämligen igen mig...när man har kvinnlig intuition.

Kramiz, gumman!

Anonym sa...

Stina, du har ju underbar blogg att kommentera i, kram.

Anonym sa...

Jag har ingen Azalea längre, kanske ska börja med att köpa en....och så en till.... och en till....för det är så fint när de blommar!

Stina sa...

Lilla mysgumma!

Glömde ju säga att det är underbara bilder du visar. Kram

Hannele på Hisingen sa...

Gerda-Thyra, azalea har även vacker höstfärg.

Stina, tack, sommaren är ju här ;)

Strumpstickan sa...

Åh så vackert!!

Anonym sa...

Åh, så härliga blommor och vilken duktig fotograf! :)

Önskar dig en härlig dag idag!

Anonym sa...

Strumpstickan, visst är det fint, kort intensiv blomning.

Art[e]fact, tackar, ha en skön dag du också.

Anonym sa...

Trevlig sommar, Hannele! Jag drar mig tillbaka... i alla fall över sommaren...Kram

stadtgarten sa...

Wonderful fotos. I love rhododendron and azalea.

Anonym sa...

Helt ljuvligt! Vilken njutning att ha allt det där vackra du har! Grattis!

Anonym sa...

Min azalea..är på G, men har inte slagit ut än! Visst finns det något för alla.. det måste det göra..så mycket färger o växter som finns i vår natur!!!=)/Åsa

Hannele på Hisingen sa...

Gerda-Thyra.önskar dej riktigt trevlig sommar.

Stadtgarten, thank you, it's so many colors,
I love them too.

Alma, tack, visst är det mysigt nu, har kanske inte alltid varit så fint, tog många år.

Åsa, och så olika blomningstider, det är toppen, vi har en väldigt tidig också.

Yolanda Elizabet Heuzen sa...

Lovely azaleas, very colourful!

Anonym sa...

Yolanda Elizabet, yes, leaves in Autumn too.

Anonym sa...

Å Azalean,,,den lite underbara skygga som doftar så härligt, Näe sniffa i en backe på azaleor fodrar bra krypknän men man manglar ju växterna då och det är inte roligt bättre ta fotot och zooma in men lukten den får man tänka sig.Roligare men en azalea om året,Rom byggdes inte på en dag vet du!

Hannele på Hisingen sa...

Filijonkan, visst är det lite tufft i den branta backen, men azaleorna stortrivs, jag tycker det är inte alltid nödvändigt att bygga allt på en dag, man ska hinna följa med och njuta också ;)