Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

4 juni 2007

Second Hand på Hisingen

CLICK on images to enlarge.
Den här "blomsterkrukan" betalade jag 7 kr för.Det fina fågelbadet av sten och Höganäskrukan kostade 1 kr styck.
Sonen ska flytta till ett tomt studentrum, kollade på Emmaus i fredags, de hade 75% rea, hittade tallrikar, glas för ett par kronor, kastruller för en tia.
Idag ännu billigare, jag hittade fina Arabia- och Rörstrandtallrikar för 1 kr, bestick, glas, stekpanna, skålar och annat, det mesta helt i nyskick.
Dom ville tömma, få plats för nytt, sommarstäda.
Hyllorna började tömmas nästan framför ögonen.

32 kommentarer:

Anonym sa...

Ja då är jag försent ute,det tar ett tag till innan jag kommer till götet hos trolltyget.

Poppins sa...

Hej! Tack för att du tittade in på min lilla blogg. Här ramlar jag rakt in i världens fyndhörna. Önskar jag vore där och kunde handla lite. Den första skålen på fot, skulle jag gärna lägga rabarber på!

Jill Wegerup sa...

Har sagt det förr och säger det igen- du inspirerar!

Anonym sa...

Kære Hannele
Åhhhhhhh jeg kunne sagtens være gået med dig - det er fund du har gjort dig. Jeg elsker udsalg (rea) og loppis og kludetæpper (trasmattor). Faktisk er svenske loppefund i høj kurs i Danmark....
Jeg er vild med din pink budha - jeg så den også på en af dine andre billeder. har du købt den sådan eller slev malede den?

Anonym sa...

Smeden Bengt, du kanske redan har tallrikar och annat
(ingen göteborgare säger götet).

Jill, roligt att höra.

Marianne/København, visst är det roligt att göra fynd, nu var det mesta till sonen. Buddhan har jag köpt som den är, den trivs bra i vår trädgård ;)

Anonym sa...

Smeden Bengt, du kanske redan har tallrikar och annat
(ingen göteborgare säger götet :)

Poppins, jag är också väldigt glad åt den skålen, kommer att vara användbar till mycket.

Jill, roligt att höra.

Marianne/København, visst är det roligt att göra fynd, nu var det mesta till sonen. Buddhan har jag köpt som den är, den trivs bra i vår trädgård ;)

Strumpstickan sa...

Visst är det kul att fynda!

Anonym sa...

Oj, vilka kanonfynd! :-)

Sigrun sa...

Oh Bargains! What a lot of plates for less money.

Sigrun

Hannele på Hisingen sa...

Strumpstickan, visst är det roligt att fynda.

Cleo, jag fick verkligen behärska mej ;)

Sigrun, my son needs a lot.

Anonym sa...

Jösses vilka fynd du gjort...helt otroligt!

johanna sa...

ja det är ingen ände på vad folk /gör sig av med/slänger för grejjer. jag gör fynd nästan varje dag på jobbet. tyvärr bor jag inte så stort så jag måste rata det mesta som jag vet att jag inte har nån användning för. sorgligt för en sakletare!

Anonym sa...

Oj vad du har fyndat - och till sonen också =)

Anonym sa...

Och mycket vackra azaleor i föregående inlägg =)

Ingrid E sa...

Riktigt tjusiga fynd till trädgården. Sonen får massor av bra grejor genom dig, lyckosten.

Hannele på Hisingen sa...

Clara, jag skämdes nästan, när jag betalade.

Sericea, jag fyndar väldigt mycket krukor och annat roligt till trädgården,går sällan till Fina Butiken.
Nu var det roligt att hitta bra grejer till sonen.

Lotta, visst är azaleorna fina, en gammal dröm att jag ska ha
en egen azaleabacke.

Ingrid E, visst var det fint, ibland har jag ögonen med mej. Pangar vi sparat till sonens grejer, kan vi använda till annat, mormor har lovat gardiner och annat också.

Anonym sa...

Vilket fyndläge!!
Önskar jag vrit där..

ANNA-LYS sa...

Tnx 4 visit!!!
I Love to hangout on Loppis!

Eva Agnes sa...

Tack Hannele!
Sådant blir jag glad av att höra. Jag har en period just nu när kreativiteten flödar och då är det bäst att passa på. Jag vet av erfarenhet att rätt som det är tar den slut...
Jisses vad billigt... 1 krona kan man inte säga något om. Jag hade förköpt mig. :-)
Kramar Eva Agnes

anna k. sa...

Jag älskar bilden med den rosa buddan och soppterrinen! Såna kontraster blir så spänande!

Bloggblad sa...

Tänk vad mycket jag missar bara för att jag har panisk förskräckelse för loppisar! Men när jag bara gjort mig av med en massa gammalt arvegods som fyller mina skåp - då kanske jag börjar om att saml... näe... näe... jag har lovat mig själv att inte köpa en enda pryl till....

Hannele på Hisingen sa...

Tilde, jag är så glad att jag hittade så mycket bra till sonen, som ska flytta.

Anna-Lys, visst blir man nyfiken och vill kika, när man ser ett loppis ;)

Eva Agnes, jag fick verkligen försöka behärska mej ;)

Lantlivs Anna, jag älskar att blanda vilt.

Bloggblad, löften är inget för mej, då missar man massa roligt ;)

JULIEK sa...

Oj så många billiga saker. her kan man ju handla så mycke som helst : )

Anonym sa...

Julie, jag tror det gällde bara ett par dagar.

Anonym sa...

Åhhh nästan som julafton. Kanske tur att man inte var där. Förråden är onekligen fulla som de är...
Rabarbermoussen är väl värd att prova på förresten. Så himla god

Hannele på Hisingen sa...

Christina W, man måste ha lite karaktär och inte förköpa sej. Rabarbermousse är väl nästan som en nationalrätt.

loppispoppis sa...

wow, vilken dröm! Jag skulle storkna av alla fynd jag kan göra! =) Vad roligt det är att fynda och gå runt och kolla. =)

Nya och gamla ting sa...

Men jisses vilka fynd du gjorde! Ja du kunde verkligen handla mkt med tanke på det priset!

Hannele på Hisingen sa...

loppispoppis, jättekul, men ibland försöker jag även lämna tillbaka lite grejer.

Nya & gamla ting, jag är så glad, för pengarna vi sparade, kan sonen använda till annat.

Anonym sa...

Jaha du Emaus är en guldgruva vi har ett här med som vi ofta far till om lördagen medtagen kaffekorg för vi sitter i en skog och fikar så fint alltid det stället. Men deras priser är helt underbara det är roligt att handla där, Den vackra soppterrinen du köpte hade den haft lock hade den kostat 1500;-Värt att tänka på ! Försöker le men blir en grimage måste träna på det känner jag .

Lily of the valley sa...

Kul att du tittade in till mig. Vilka härliga fynd du gjort. Häromkring där jag bor är det svårt att göra såna fynd.
Kram
Lily

Hannele på Hisingen sa...

Filifjonkan, jag är ju lite snål, så jag är så glad att Emmaus finns, det är roligt att strosa omkring där. Snart har Filijonkan hittat tillbaka till leende, men man behöver inte bråsdka, allt har sin tid, sorgen också.

Lily, vi göteborgare är väldigt bortskämda ;)