Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

6 januari 2011

Piskrapp för långbyxor

När jag arbetade inom mentalvården 1972 i Göteborg, förbjöd den 60-åriga avdelningssköterskan mej att använda långbyxor. När jag inte lydde, sa hon att jag skulle få det tråkigt på jobbet. Jag bytte avdelning.
Trodde knappt när jag läste i tidningen om Lubna Ahmad Al-Hussein, jag lånade 40 piskrapp för ett par byxor av henne för att förstå mer. Fast jag förstår inte, men hon är modig, kanske hjälper hon fler kvinnor.

10 kommentarer:

Znogge sa...

Det finns mycket man inte förstår. Nästan lika bra det tänker jag när dumheten blir för stor...

Hannele på Hisingen sa...

Znogge, lite grann har världen blivit bättre men inte överallt.

skogsnuvan sa...

När jag började jobba på försäkringskassan 1964 fick jag också order om att bära kjol på jobbet men jag som är tjurig som en gris sa att då börjar jag inte jobba här och just då var det tydligen kris så jag fick gå i mina långbyxor och sedan blev det rätt vanligt ganska snart.
Kvinnor ska tryckas ner på både det ena och det andra viset. Tur att vi kommit lite längre här än på vissa ställen

Gunilla sa...

Det är mycket vi tar för givet i vår del av världen - och ändå klagar vi...

Mimi sa...

Visst finns det fruktansvärt mycket orättvisor överallt ännu. Förmodligen märker vi inte ens själv orättvisor som ännu förekommer i vår del av världen, men kommande generationer lägger väl sedan märke till dem hoppas jag. /Mimi

Hanneles bokparadis sa...

Skogsnuvan, det var en intressant historia, man har nästan glömt att det var rätt så konstigt i Sverige med..

Gunilla, eller hur, bra med perspektiv.

Mimi, ett litet steg fram går det hela tiden.

Britt sa...

Det finns nog mycket att kämpa för i olika delar av världen//Britt

Hannele på Hisingen sa...

Britt, alldeles för mycket..

Anonym sa...

ja du det finns så många modiga kvinnor i det här landet!
Vi borde bara få upp ögonen för dem alla. Kan hända att det skulle kunna vara en hjälp för ett mer demokratiskt och rättvist samhälle
Man måste veta för att förstå hur många lever i dag
önskar dig en fin fortsättning på veckan från Kristina

Hannele på Hisingen sa...

Kristina. många har det tufft, bra att lära sej mer för att kunna stödja och förstå, ha det bra.