Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

6 juni 2007

Nationaldagen

Ha en riktigt trevlig Sveriges nationaldag.
På Götaplatsen spelar min egen trumpetare, klarinettist och saxofonist.
Tänk att jag ha fött fyra barn som alla kan spela nationalsången.
Göteborgs Helikopterdivisionens Säckpipekår förra 6 juni.
Visst är säckpipeblåsare gôrläckra.

35 kommentarer:

Anonym sa...

Næste år vil jeg fejre den svenske nationaldag - vi har intet der ligner i `Danmark. Vi havde grundlovsdag i går, men det gider folk ikke at gå op i......... Flot at dine børn kan spille nationalmelodien. jeg kan nynne den svenske og de to første linjer, pinligt

Anonym sa...

Marianne, det är bara för ett par år sedan Sverige fick en Nationaldag. Jag älskar att lyssna när mina barn spelar.
Själv kan jag lyssna även till den finska nationalsången ;)

Ingrid E sa...

Hoppas att du får en trevlig nationaldag. Verkar att bli kalasväder. I år firar jag i TV-soffan.

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Får önska dej en trevlig nationaldag, hoppas att ni har lika fint väder som vi! Det blir så otroligt tjusigt med blå himmel till vår svenska flagga. Kram från Tyra.

Anonym sa...

Ha en underbar dag du också. Själv hoppas jag få sjunga nationalsången i Kungsträdgården

Hannele på Hisingen sa...

Ingrid E, det är ju studentförberedelser, kanske blir det soffa, kungen och tv ikväll, medans familjens mån underhåller göteborgare på stan.

Tyra, fint väder är det, ska hänga en flagga i kärsbärsträdet, kram.

Christina W, det blir nog fint i Kungsträdgården också,
ha en fin dag.

Anonym sa...

Tack det samma! Själv ska jag inte fira speciellt mycket men lite god mat blir det nog! :) Härliga loppisbilder också - kanske blir det loppisar på hisingen snart...

Anonym sa...

Men du har ju så rätt....Rabarbermousse måste ju helt enkelt vara en nationalrätt...rabarber och grädde...och om man garnerar med jordgubbar...

JULIEK sa...

Grattis så jættemycke med dagen : )

Hannele på Hisingen sa...

Karin A, god svensk mat, klart att vi ska ha det ;)

Christina W, det får det nog bli idag, nationalefterrätt.

Julie, tack, fast svenskar är fortfarande lite ovana med firandet, firar mer diskret än norrmän ;)

n o r d i n g å r d e n sa...

Ja IDAG kan vi väl då fira Hannele! Hurra för vårt land i dag och må solen skina i dag o resten av sommaren ! ; ) Mari.

Strumpstickan sa...

Ja, och musiken är ju underbar!

Jag var på scandinavium som barn och såg ett 'tattoo' med säckpipor som gjorde mig helt frälst:)

Hulda sa...

Ønsker deg en fin nasjonaldag!

Hannele på Hisingen sa...

Mari, vi firar ofta på Hisingen ;)

Strumpstickan, jag älskar säckpipa, yngste sonen ville börja spela, men det blev klarinett i stället. Dräkterna är så fina - och dyra.

Hulda, tack så mycket.

Stina sa...

Japp, jag gillar säckpipeblåsare! Det låter häftigt och så gillar jag klädseln faktiskt. Den är ju speciell.

Jamen du Hannele... När det gäller sovrummet så säger jag bara "se men inte röra".:-)
Du vet, inredning är ju en skada jag har.*fniss*
Kramiz på dig du goa! / Stina

Helena sa...

ja, jag borde ha varit och lyssnat på säckpipeblåsorna =)

Eva Agnes sa...

Tack Hannele. Det ska jag ha.
Kram Eva Agnes

Hannele på Hisingen sa...

Stina, visst är det kul med inredning, till viss måtta, säckpipeblåsare är häftigt.

Helena, man ska göra det man tycker är roligt ;)

Eva Agnes, visst ska vi ha en fin dag idag.

Anonym sa...

Ja,säckpipa är underbart. Naturligtvis skall det helst vara i Skottland, men...
Jag såg också Tattoo. det var härligt.
Annika

Hannele på Hisingen sa...

Annika, såg du en bekant klarinettist ;)
Säckpipemusik passar också bra idag.

Stina sa...

Kramen till dig./ Stina

Anonym sa...

Vad bra, nu fick jag som bor mitt ute på landet i mig lite nationaldags firande också med blåsorkester. :)
Du kilt-grabbarna såg häftigt ut!

Anonym sa...

Vilka härliga bilder. Ha en bra dag själv. Kram

Hannele på Hisingen sa...

Stina, en fosterländsk kram ;)

Den tatuerade mamman, kanske lite varmt med kilt idag ;)

Carola, tack, ha en bra dag själv.

Lindas trädgårdsblogg sa...

Hoppas du haft en underbar dag. Det är ju så varmt och härligt. Själv fick jag en soft förmiddag på altanen. Sen bar det iväg till jobbet...

Du är lyckligt lottad som har så begåvade barn!

Anonym sa...

Linda V, visst har det varit helt underbar dag, mest har jag fått förbereda för studentfesten i morgon. Jag är så glad åt att barnen spelar, för själv ansågs jag helt omusikalisk i skolan ;)

Anonym sa...

Grattis med dagen deres i dag, Hannele!
Og så mange fine blomsterbilder du har her i bloggen nå.
Håper du har hatt en fin nasjonaldag!!! Selv har jeg ridd i kveld...hoppet hinder.
Når var det DU skulle, sa du?

♥ Pia... sa...

Hejsan...så läckra grabbar du har på bloggen din idag då:) säckpipeblåsare...joja tackar ja....fina bilder...ha det så gôtt...PIA

Hannele på Hisingen sa...

Sylvia, ja, dagen har varit solig och fin,
det var DU som sa att jag skulle rida :)

Pia, visst är säckpipeblåsare söta ;)

Anonym sa...

Jag har tre barn varav en är klarinettist. Men hon spelar inte nationalsången. Och nu har hon fullt upp med att bli vuxen så det blir mindre och mindre spelande.

Nu såg jag här i kväll att klarinetten låg på hennes säng och katten bredvid den. Så den som spelar här i natt är nog katten. Dottern är i Sundsvall och inte ens hemma.

Hannele på Hisingen sa...

Nina, min trumpetare spelade förrut alltid
Du gamla, Du fria på balkongen den 6 juni, det tycker jag var så trevligt. Man som du säger, de är inte ens alltid hemma.

Anonym sa...

Jaha dina var igång med sina musikkårer. Det är ju en sådan dag när det spelas och det är folkfest lite grann i lalla fall. Så du har ordnat till 4 st barn det var inte dåligt! " har jag lyckas klämma fram. En av var sort.
Säckpipeblåsarna de är verkligen läckra med sina kiltar i vackert klantyg.

Hannele på Hisingen sa...

Filijonkan, ja, kul när barnen håller på med musik, nu hann jag tyvärr inte lyssna på dem och maken så mycket, för festförberedelserna tog också sin tid, men det är en gåva att ha så många barn. Jag gillar nog många sorts musik, men säckpipa blir jag alltid så glad av.

Trolltygsängeln sa...

Jaha, ser att du var in till det stora firandet, känner jag dej rätt så är du väl och tittar på Ghöteborg oxå.

Kram på dej i värmen

Hannele på Hisingen sa...

Trolltygsängeln, inte säkert att jag ids trängas med allt folk när Götheborg inseglar, kanske lite senare - men jag såg den innan den avseglade ;)