Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

7 juni 2007

Studentfest

Vår fjärde och sista studentfest, minstingen tycker inte det är mycket att fira, men klart vi har en fest åt honom, det är han verkligen värd.
Dottern hjälpte mej att göra snyggt på broderns studentkalas för två år sedan. I år fixar hon all mat; planerar, köper och lagar. Det blir lite i stil med stenåldersmat; ägghalvor; kycklingklubbor, ekologiska köttbullar, jordärstskockasallad, tårta utan mjöl och mjölkbrodukter. Dottern lagar otroligt god och spännande mat, man är mätt timmar och mår toppen.
Blomstervaserna står färdiga med vatten i och väntar på blommorna, det går snabbt att arrangera, betydligt snyggare än en stor plasthink.

22 kommentarer:

Anonym sa...

Tilykke, tilykke med sønnen - det er en stor dag (min datter bliver student næste år). Det er tidligt de svenske studenter springer ud! I Danmark springer de første studenter ud om 14 dage...Men det er en herlig tid......

K sa...

Stort grattis till sonen, som fixat skolan!
Vilken smart idé med blomvaserna, det ska jag komma ihåg framöver!

Anonym sa...

Grattis till sonen...och den där maten såg riktigt, riktigt god ut.

Lella sa...

Ha en härlig studentdag!
Maten ser smarrig ut och vaserna var fina även utan blommor :o)

Anonym sa...

Hoppas ni får en fin studentdag tillsammans. Det ser verkligen festligt ut.

Ha det så bra!

Anonym sa...

Hej Hannele.
Tack för alla rara uppmuntrande ord som du givit mig det har kännts skönt i ett frostigt hjärta som jag försöker tina upp lite nu.Så härliga bilder god mat ser det ut med samt vaserna är ju mycket bra anordnade så där lätt och kvickt går det då.Brukar bli så rörigt sådana dagar full fart men det skall ju så vara

Ingrid E sa...

Ge sonen en grattiskram från mig!
Jag ser fram emot att träffa honom mer nästa år när han gör sin lump här uppe.
Maten ser jättegod ut. Dottern är verkligen bra på det där.

Annika sa...

Grattis till sonen! Vilket fint bord, och vilken bra ide att ställa upp vaserna som du har gjort!
Hoppas ni får en riktigt trevlig dag på alla sätt! Solen verkar stråla på er !

Moni sa...

Åååh, vad härligt med studentfest! Maten ser fantastisk ut och jag gillar att du har förberett dig så väl med vaserna! ;)

Strumpstickan sa...

Ett sånt bra tips med vaserna!

Anonym sa...

Det såg verkligem gott ut!
Jag tycker mycket om säckpipemusik så jag skulle gärna varit och lyssnat på det!

Lily of the valley sa...

Vilken fin studentskiva du fixat till din son. Maten ser mycket frestande ut!
Kram
Lily

Anonym sa...

Ja.studenttider är det för oss 15 jkuni först! och visst är det kul! och det där med vattenfyllda vaser.. tack för det tipset! =)/Åsa

Anonym sa...

Grattis till studenten! Visst får man en tår i ögat? Fast du är kanske van nu.... I dag var vi med om kusinens student så då var det kalas igen. Vilken god mat ni bjuder på och gott att äta i värmen. Bra tips med vaserna, det skall jag försöka komma ihåg till nästa student - om tre år =)

Anonym sa...

Hos mig har vi studentat också. Lillprinsessan tog studenten, och nu väntar vuxenlivet.

Lindas trädgårdsblogg sa...

Jag har varit med om flera studentdagar nu, timmarna innan utsläppet. Det är väldigt känslosamt, mycket glädje men också lite vemod. Sen står jag och blickar ut över alla föräldrar och syskon som väntar på sin "stora" son eller dotter och så blir jag rörd igen :-)
Grattis till din son som tagit studenten och hälsa honom lycka till nu när han får ännu mer makt över sitt liv!

Vilken duktig dotter du har som fixar studentskivan sådär. Jag är så impad över alla duktiga matlagarmänniskor! Ha det fint!

Hannele på Hisingen sa...

Marianne/København, tackar, det är lite olika tider för olika skolor, i Göteborg är det så många, så alla kan inte ta studenter samma dag, annars skulle alla gatorna fyllas ;)

Magalös, visst var det skönt, men studet är bara ett mellansteg, på måndag börjar sommarkusrserna ;)

Christina W, tack, ska örsöka berätta mer om dotterns goda mat.

Lella, tack, det blev en varm och skön dag, 30° i skuggan.

Erika, det blev väldigt lyckat, fast sonen inte ville fira alls från början.

Filijonkan, så roligt att se dej här, sorgen får ha sin tid,man kan inte stressa med sånt. Visst blir det rörigt på festerna, men jag vill gärna förbereda och hinna umgås med gästerna.

Hannele på Hisingen sa...

Ingrid E, sonen har fått många kramar idag, jag är säker på att han hälsar på dej i huvudstaden. Jag är så glad att dottern lagar så god mat, lite omväxling ;)

Annika, tack, jag tycker man ska visa alla vackra blommor som man får en sådan här dag och inte bara bunta ihop..

Moni, visst är det speciellt med student. Man har ju varit med förr, gillar att förbereda, så manhinner prata med gästerna också.

Strumpstickan, jag tycker blommorna ska synas, även om man har bråttom.

Smeden Bengt, säckpipemusik är speciell, man blir glad. Dotterns mat var otroligt god.

Lily, egentligen fixade dottern det mesta ;)

Åsa, väldigt bara att förbereda det mesta, man måste duka dagen innan, på morgonen hinner man inte, jag vet ;)

Lotta, tack, jag får tår i ögat bara vid böllop ;)

Nina, de har mycket framför sej, våra ungdomar.

Linda V, visst är det en speciell dag, fast ungdomarna verkar vara coola, eller så visar dom inte allt. Nu känner jag mej nöjd, tycker det är skönt att barnen är stora, man har mycket nytta och glädje av dem ;)

Tack för alla underbara kommentarer, jag är mycket nöjd med dagen, men lite mörbultad, natten igår blev ganska kort, nu vill jag sova..

Anonym sa...

Jisses, så gott det ser ut! Härligt med en dotter som fixar så bra. Och grattis till sonen som tagit studenten!

Hannele på Hisingen sa...

Cleo, man har mycket glädje av stora barn ;)

Anonym sa...

Det var ju praktiskt att fylla färdigt vaserna. Bra tips

Hannele på Hisingen sa...

Ann-Marie, ja, det är ju oftast lite stökigt och bråttom, kul att ändå hinna få fram alla de vackra blommorna.