Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

23 juni 2007

Lyxig efterrätt

Saft är gott, men fläderplättar är en lyxig enkel efterrätt.
Man kan även göra fläderchutney av bären.

26 kommentarer:

Lily of the valley sa...

Det låter mycket gott med fläderplättar och fläderchutney.
Tyvärr är fläderblommningen över här men då får jag testa chutneyn istället. Spännande!
Kram Lily

Anonym sa...

Fläderplättar, det var helt nytt för mig. Det låter spännande. Hur kommer det sig att Du äter så många spännande saker som jag aldrig hört talas om, som verkar svenska och som Du verkar ha tradition med. Jag menar, sålngt är det ju inte mellan Landvetter och Hisingen... :-)

Anonym sa...

Oj, jag la precis in filurlinas länk i min lista och skulle kopiera in min blogg i kommentarsfunktionen, men det blev hennes länk i stället. Nu ska det väl bli rätt....

Anonym sa...

Förresten så tänkte en kompis och jag kanske åka till Emmaus och titta på loppis i veckan som kommer. Kanske kan vi ses på fika då. Med David nedstoppad i en plastpåse. (ha, ha, så det måste låta för de som inte vet vad vi menar!)

Ingrid E sa...

Mums! Får lust att gå ut och plocka fläder. Plättar älskar jag.

Poppins sa...

Det låter ljuvligt gott!

Hannele på Hisingen sa...

Lily, flädern har väl snart blommat klart här också, lite har vi kvar.

Pethra, att David äntligen ska komma till sitt nya hem låter som en bra idé, och Emmaus med dej kan bli en upplevelse ;)
Jag är väldigt intresserad av mat, traditioner, lokal mat, örter, vilda växter, vill smaka och testa allt, även när jag reser.

Ingrid E,det är så enkelt och gott.

Poppins, lite vardagslyx kan man väl säga.

Anonym sa...

Mmm... smaskens, själv brukar jag bara doppa över en fläderblomma i varje pannkaka, dom blir så härligt krispiga.

Kram från andra sidan Älva

Stina sa...

Jag som älskar flädersmak. Vad gott det låter. Kram

Hannele på Hisingen sa...

Trolltyget, man kan krydda både
det ena och det andra med fläder, kram.

Stina, fläder passar till mycket, flädersaft och gin är
den godaste sommardrinken ;)
Kram.

Skatan sa...

Ha-ha, underbart att se att du sitter och dricker julöl...det kunde lika gärna ha varit jag! Ha en skön kväll :)

Anonym sa...

Skrotmaja, jag gillar mörkt öl :)

Karin sa...

Spännande! Ska det vara nyutslagen fläder och hur mycket? :)

Hannele på Hisingen sa...

Karin A, ju färskare blommor, desto bättre. Jag mäter aldrig, men ju mer blommor, desto mer smak. Ska vi säga ca 3-4 dl blommor till smeten.

vinklar o vrår sa...

Mmmm, vad gott det lät! Måste provas någon dag.

Anonym sa...

Vad roligt att du hittade till min blogg! Hoppas du kommer och hälsar på fler gånger!*kram*

Anonym sa...

Har aldrig hört talas om fläderplättar! Det låter väldigt gott =) Kul med lite ovanliga recept. Ha en skön söndag =)

Hannele på Hisingen sa...

Sextiotalsvillan, det tycker jag du ska göra, snart innan blommorna försvinner.

Lisa, det samma ;)

Lotta, jag som trodde alla på Västkusten gräddade fläderplättar.

Strumpstickan sa...

Och saft:)

Hannele på Hisingen sa...

Strumpstickan, ja, saft att dricka till, men det är mer vanligt att de flesta redan har smakat någon gång, finns dessutom numera att köpa färdig i varje matbutik, kul.

Helena sa...

Ett recept väl värt att prova =)
spännande!

Millis sa...

Ååh, vad gott det låter!!!

Anonym sa...

Ojoj sådant kalasrecept. Måste jag prova såsen måste ju vara pricken över i kan man säga spännande Får bli Karlshamns flagg då. Mums

Hannele på Hisingen sa...

Helena, absolut, både enkelt och somrigt.

Millis, det är ljuvligt gott.

Filijonkan, såsen har jag inte själv provat, men gjort fläderplättar, det är så somrig smak.

Anonym sa...

Planterade en fläder för många år sedan under en cypress. Naturligtvis dog den, trodde jag. Såg för någon vecka sedan att den numera är ett träd. Sonen kommenterade att det var för få klasar för att göra något åt det. Så nästa gång kanske man skall plantera två plantor istället!

Hannele på Hisingen sa...

Ann-Marie, du behöver inte många klasar till plättar. Redan nästa år kommer du ha fler klasar, så du behöbver inte plantera två.