Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

24 juni 2007

Historiska rosor i Hålta

CLICK on images to enlarge.
Lusthuset bland 800 olika sorters rosor.
Constance Spry-tornet utanför lusthuset.
Damm med näckrosor.
Falu röd passar bra till rosor.
Kärlekens hus i Florinska Rosengården.
Buddha mitt i rosenhavet.
Rosor och Rolls Royce passar bra ihop enligt Jan E Grynning,
idag visar Florinska Rosengården sin privata rosenträdgård.

36 kommentarer:

JULIEK sa...

...men så fantastisk vackert. Dette er ju som en drøm. Massor med inspirasjon får man ju også. Jag skal ha mycke rosor imin trædgård. Har redan några, men skal ha flera : )

Hannele på Hisingen sa...

Julia, rosor är underbara, man kan köpa rosor i Florinska Rosengården hela sommaren, men sin privata trädgård visar de bara idag.

Anonym sa...

Tænk at bo et så smukt sted? Tak fordi du viste os de Hannele. Jeg syntes også at træhuset (svenske) klær roser ualmineligt godt.

Hannele på Hisingen sa...

Marianne, det var det jag också tänkte på när jag var där, hur bra de gamla trähusen och rosorna passar bra ihop.

Lily of the valley sa...

Härliga rosor och trähusen är bara för tjusiga.
Ja, en Rolls Royce hade inte varit så dumt. Jaguar hade nog varit mer i min smak.
Kram Lily

Anonym sa...

Jag tror minsann vi fick lov att komma in i den privata trädgården utan att det egentligen var öppet för det. Är bilderna tagna i år? Härlig trädgård hur som helst...

Husbilsresan sa...

Underbara bilder....vilken trädgård alltså.
Nej jag har inte flutit bort i helgen....har du?
Kram!

Hannele på Hisingen sa...

Lily, visst är det underbar miljö med dessa trädhus, jag skulle nog inte tacka nej till
en utflykt i Rolls Royce :)

Karin A,inte dagsgamla bilder idag, ni hade tur, kanske
lite kunder i butiken den dagen.

Solkatter & dammråttor, en fröjd att gå bland alla rosor. Gummistövlar kom väl till pass på midsommaren :)
Kram

Millis sa...

Sååå underbart!!!

Lily of the valley sa...

Inte jag i heller! ;)

Hannele på Hisingen sa...

Millis, tänk, detta är nästan någons arbetsplats.

Lily, jag har ganska lite erfarenhet :)

Lily of the valley sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ingrid E sa...

Oj! Vilken rosprakt! Allt verkar att blomma samtidigt.
Vilken av rosorna var din favorit?

Hannele på Hisingen sa...

Ingrid E, det var rätt så svår fråga, egentligen finns det inga rosor man inte tycker om.. Jag tycker om enkla rosor, de ska dofta, hellre rött än rosa. Jag gillar rosor som ser ut som 1950-talets plastrosor (helt fel, när alla andra gillar gammeldags rosor, de doftar inte ens gott i min smak), jag gillar stark parfymdoft. För tillfället är jag förtjust i orange rosor och de enkla röda kinesiska.

Anonym sa...

Vilka underbara bilder!

Maria sa...

Vilken trevlig blogg du har. Var ligger Hålta?
Välkommen till min blogg!
Mvh Maria
http://jagblommar.blogspot.com

Hannele på Hisingen sa...

Lisa, man kände sej lite som en prinsessa
bland alla rosorna ;)

Maria, Hålta ligger mellan Kungälv och Marstrand,
i länken finns nog en karta.

Birgittas minnen sa...

Vad många smultronställen det finns, och väldígt trevligt att få följa med på alla turer, jättevackert ställe.

Lindas trädgårdsblogg sa...

Vad roligt att se bilder när det blommar! Verkligen en härlig miljö. Har du bilder på Constance Spry-tornet? Jag köpte ju en sådan ros av honom som är början på en ny portal hos mig. Tyvärr har rådjuret ätit min enda knopp.

Anonym sa...

Ja, nog passar rosor och Rolls ihop, minsann...

Christina sa...

Älskar rosor och en Rolls är inte helt fel heller....

Hannele på Hisingen sa...

Birgitta, ja, och man tröttnar aldrig på att titta på nya smultronställen.

Linda V, nu la jag med en bild på Constance Spry-tornet.

Nina, jag har nog aldrig åkt Rolls Royce ;)

Christina, visst känns båda lite flärdfulla ;)

n o r d i n g å r d e n sa...

Men vilket ställe! Helt sagolikt!! Är det där man hamnar när man dör tror?? Förhoppningsvis är det så.... Mari.

Lindas trädgårdsblogg sa...

Tack för tornet! Det där blir grejer! Bara jag lyckas skydda det från rådjuren. Men när rosen väl är så där hög så borde de inte nå...

Hannele på Hisingen sa...

Mari, så vackert det låter när du säger så.

Linda V, kul att jag hittade bilden ;)
Rådjur är ett elände, du kanske måste skydda på något sätt.

Anonym sa...

Men du store tid "jag tror jag smäller av" vad i himlens namn är detta??Aha läser åå så vackert jag vet inta vilka ord jag skall ta till
Rent sanslöst vackert täcker lite av mina tankar. Sådana byggnader som hos tant Grön tant Brun tant Gredelin.ÅÅ sån längtan att få sitta där med en kaffekorg en hel dag och bara sniffa och bara njuta,,Tack söta för att du visade detta.

Anonym sa...

Så enastående vackert så man tappar andan.

Ivana sa...

Så, så fina blommor!

Hannele på Hisingen sa...

Filijonkn, tänk vilken underbar doft och ha detta som bo- och arbetsplats varje dag, vissa har skapat en mysig miljö åt sej själva.

Nicoline, visst tappar man andan.

Ivana, rosor är det något speciellt med.

Ilva sa...

Jättefint! Så där som man skulle vilja ha i ett hörn men aldrig riktigt orkar!

Hannele på Hisingen sa...

Ilva, har man väl börjat och panterat dem tillräckligt djupt och fint, så tycker jag att rosor är ganska lättskötta.

Anonym sa...

Superläckra rosor. Constance Spry-tornet var ju verkligen något extra!

Poppins sa...

Nej, så mysig miljö! Perfekt för rosor. Och, ja tack, gärna en Rolls till mina rosor också!

Hannele på Hisingen sa...

AnnicaB, det blir ju väldigt fint med klätterrosor, när man bygger en vacker ställning.

Poppins, verkligen lämplig bakgrund till rosor, allting käns helt rätt, även bilen ;)

purple area sa...

Åh, så vackert! Rosor och rolls royce - ja kanske - har aldrig funderat på om det är något som passar bra ihop!

Hannele på Hisingen sa...

Purple, ibland upptäcker man helt nya kombinationer ;)