Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

11 juni 2007

Dottern fixade maten

Vår dotter fick fria händer att planera, handla och laga all mat till lillebrors studentfest. Allt serveras kallt och kan förberedas i förväg.
Jordärtskockasallad med vinägrett, valnötsolja, citron, torkad aprikos, färsk gräslök, mums. Färska kycklingklubbor med egen BBQ-marinad (vindruvssirap, kokosolja, curry, granatäpple).
Ekologiska köttbullar, kryddade med pinjenötter, soltorkade tomater och färsk basilika. Grönsakssallad med palsternacka, spenat, isbergssallad, körsbärstomater, med mera. Ägghalvor med egen majonäs och löjrom.
Blåklocketallrikar. Vi har inte glömt brödet, det är avsiktligt, för vår dotter äter inte bröd, pasta, potatis eller ris. All mat är laktos- och glutenfritt,
gott och man mår bra av den.
Ingen studentfest utan champagne, Pommac till bilförare.
Vegantårtan till kaffet har jag berättat om tidigare.

49 kommentarer:

JULIEK sa...

Nu blev jag hungrig. Dette såg fantastisk ut.

Anonym sa...

Vår dotter fixar väldigt god och hälsosam mat.

Birgittas minnen sa...

Det är en gåva att ha händiga och duktiga, hjälpsamma döttrar. Jag blev hungrig av allt det goda och törstig av champagnen. En verklig fest! Ha det gott i värmen.

n o r d i n g å r d e n sa...

Mmm, vilken buffé!! Den hade jag gärna slagit mej ned intill och FROSSAT!! Mari.

Anonym sa...

Oj oj oj, nu blev jag litet hungrig igen - fast jag ätit middag. Det lät ju "dögott". Särskilt jordärtskockssalladen. Har din dotter en matblogg månne? :-)

Förresten - vad var det som gjorde att du ändrade dig och började gilla havsbad?

Hannele på Hisingen sa...

Birgitta, blir det fest, får dottern fixa det igen, men hon lagar underbar vardagsmat också.

Mari, man kan frossa i den här maten och ändå må bra.

Emma, jag vande mej väl långsamt, såg hav för första gången vid tjugoårsåldern, var fortfarande lite rädd för vatten, nu lever jag med en havsälskare och födde fyra havsmänniskor ;)
Här är enda ställe man får höra om min dotters goda mat.

Helena sa...

Helt galet när du frestas så här =)
Jag blev trots sen kvällsmat hungrig igen!

Anonym sa...

Jösses vad mycket god mat....nu blev jag hungrig :=)
Ha det gott i sommarvärmen!

Stina sa...

Men vilken dotter du har.
Duktig som bara den. Det kommer nog från hennes duktga mor det. Kram Stina

Hannele på Hisingen sa...

Helena, det är bara nyttig mat ;)

Clara, perfekt mat i sommarvärmen.

Stina, kanske hoppat över en generation ;)

Stina sa...

Hä, det tror jag inte...


Min kram är inte så svettig idag.:-)
Jag kan komma och laga din symaskin och städa ditt hem...bara du tar jobbet som fläkt.:-)

Anonym sa...

Stina, ett bra erbjudande, kram :)

♥ Pia... sa...

Mmmums så gott det såg ut...vilken lycka att en sådan gullig dotter...PIA

Anonym sa...

Så mycket gott!!

Anonym sa...

Vilken underbar buffé och tillika dotter! Grattis till allt!
Ha en bra dag!

Hannele på Hisingen sa...

Pia, ja, min tråkiga mat har vi fått förrut, ungdomen kommer ju med nytt.

Art[e]fact, både gott och nyttigt ;)

Alma, tack, skönt att studentkalaset är över nu, utan dottern vet jag inte vad det skulle ha blivit, hon är ovärdelig.
Ha en fin dag själv i värmen.

Anonym sa...

Så underbart gott det ser ut, måste erkänna att jag blir lite hungrig så här på förmiddagen.
Champagne i alla ära, men isvattnet smaksatt med olika frukter ser så frestande ut.
Vilken duktig dotter du har, men jag misstänker att hon fått det från någon exempel vis sin mor.

Anonym sa...

Nu blev jag riktigt hungrig. Allt ser sååå gott ut!

Anonym sa...

Förlåt vad jag sa om vegegetabiliskt, men det är bara så jag har aldrig lärt mig äta det. Men vist andvänder jag sånt till mat.
Men allt vad du här bjuder på är jag helt säker på att jag tycker om!
Ha det bra, nu kanske sommaren försvinner. Hoppas det blir enkort period!

Hannele på Hisingen sa...

Akson, oftast tycker jag att barnen kan mycket mer saker som jag inte kan, men kanske har jag hjälpt dom lite på traven och gett möjligheter.

Helga, dags att äta lunch ändå nu ;)

Smeden Bengt, min dotter är inte vegetarian, hon äter massor med ägg, fisk, kött, som du ser.

Rita A sa...

Oj oj, allting ser jättegott ut. Jag tycker väldigt mycket om den svenska flaggan på din sida. Den skulle ja' förstås inte äta upp :) Onneksi söin juuri lounasta - muuten olisi kidutusta katsella noita ruokia!

Anonym sa...

Ser ju fantastiskt ut! Ja varför har de inte handsfree, bra fråga! ha en bra dag!

Mie sa...

Jag som precis hade ätit.. Nu blev jag sugen ändå.. Vilken jätteduktig dotter du har! Brås hon på mamma tro;-)

Lis vom Lindenhof sa...

Lecker, ich bekomme gleich wieder Hunger :-)

Hannele på Hisingen sa...

Rita, nationaldagen måste man ju fira med flagga, voithan jäädä kahville ;)

Helena, smakar toppen.

Mie, barnen lär sej mycket själva, men kanske har jag lärt dottern att smaka och prova och tycka om all sorts mat.

Lis, mein Tochter kocht alles für sein kleiner Bruder.

-Anne- sa...

Tack för besöket i min blogg. Höll på att smälla av när jag såg alla läckerheter här hos dig. Är din dotter utbildad kock eller bara en naturbegåvning?
Blev väldigt sugen på chokladbollarna...

Anonym sa...

-Anne- dottern är matintresserad naturbegåvning ;)

Rita A sa...

Kiitos kommentoinnista Arkiterapeutti Kops-blogissani. Piti tulla vielä pensasmustikoista kysymään että pitääkö niitä olla kaksi kappaletta ennen kuin ne tekevät marjoja? Siten että yksi pölyttää toista? Me istutimme yhtenä vuonna pensaan mutta emme saaneet koskaan marjoja.

Anonym sa...

Rita, joo, niin sanotaan et kaksi eri nimistä, jotta pölytys toimii (korsbefruktning). Olen kuullut, et villi mustikka vois auttaa pölytyksessä. Meidän kaksi pensasta on parimetrisiä ja antavat satoa kuukauden verran, päivittäin.

Rita A sa...

Tack för svaret - och ordet korsbefruktning, som jag inte kände till. Olen tietokoneelta lähdössä, mutta jäänpä tuumimaan mustikoita :) Huomiseen!

Hannele på Hisingen sa...

Rita, älä mieti liian kauan, taimikauppaan ;)

vinklar o vrår sa...

Mums, vilket smarrigt studentbord! Nu blev jag hungrig ju! ;-)
Tack för titten hos mig!

Lily of the valley sa...

Allt ser supergott ut! Man blir sugen!
Kram
Lily

MariaJ sa...

Huh, missä tuollaisia tyttäriä kasvatetaan? Haluisin yhden tuollaisen kiitos! Ihanat ruoat kertakaikkiaan ja kattaus kanssa.

Anonym sa...

Ett sånt jättekalas! Hoppas det smakade. Allt ser väldigt gott ut, även vegantårtan. Den verkade spännande. :)

Anonym sa...

Åh, vad gott det ser ut. Buffé är verkligen perfekt som bjudmat på sommaren.

Eva Agnes sa...

Nu blir jag väldigt hungrig och törstig. Vilken mat.... mmmmmmm.
Krama dottern.
Eva Agnes

Hannele på Hisingen sa...

Sextiotalsvillan, gästerna var nöjda ;)

Lily, jag kan beställa mer köttbullar av dottern ;)

MariaJ, en tiedä, mutta kyllä heistä on paljon iloa nyt.

Kaprifol, det var spännande, lite annorlunda och väldigt gott.

Chrissie, visst, buffé går ju att förbereda i förväg.

Eva Agnes, jag ska krama henne, hon hade jobbat hårt
flera dagar i förväg.

Lily of the valley sa...

Gärna. Ta lite av varje. ;)
Kram

stadtgarten sa...

This looks wonderful - I am getting hungry!
Did I understand right, that all the dishes are without lactose? do you also have this problem with milk sugar?

Hannele på Hisingen sa...

Lily, det får vi fixa ;)

Monika, my daughter made all food to her brother (he has problem with milk sugar),
but my daughter likes food like this.

Anonym sa...

Vilken duktig dotter!

Anonym sa...

Kaleen, ja, jag är stolt och glad ;)

Anonym sa...

Å så härligt dukat bord ser att dina blocketallrikar är framme den vackra servisen. Så mycket härligt gott jag blir hungrig (fyller min tallrik och sätter mig på din fina stol m,en törs inte ta champagne tog ju en martini i gårkväll..:) mumsig det här hälsa dottern att hon lagar mycket gott.

Hannele på Hisingen sa...

Filifjonkan, visst är blåklocketallrikar fina, det finns isvatten med olika frukter, hoppas maten smakar, vi kan ta kaffe i paviljongen sedan.

Poppins sa...

Mamma mia, så gott! Hjälp, nu blev jag superhungrig!!!

Anonym sa...

Poppins, och nyttigt också :)

Helena/Bildbloggerian och Fototriss sa...

Ojoj, så mycket smaskigt det serverades! Jag tycker om när det är mat med lite annorlunda smaker och ingredienser.

Hannele på Hisingen sa...

Helena, jag ville också ha lite annorlunda mat, med nya smaker, då bad jag dottern ;)