Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

12 juni 2007

Pioner på berget

CLICK on images to enlarge.
Ibland blir det rätt sällskap i min kallmur.
Några pioner har blommat färdigt.
Pionsnö är vackert.
Denna pion räddades från gammelmormors trädgård.
Nya ägare hyr ofta grävskopa och undersöker inte vad som finns.
Den vita är fortfarande knoppar, lite skuggig plats.
Den växer i min vita rabatt á la Sissinghurst.
Piongurun Hermann Krupke säger att varken rådjur eller sniglar gillar pioner, jag kommer att skaffa fler pioner, kanske dela och föröka de jag redan har.

30 kommentarer:

Anonym sa...

Hvor er de smukke...... Tænk at have en plante fra gammelmormors have - bare det var mig.

Anonym sa...

Ja, visst är de helt underbara! Man får njuta i fulla drag nu när de blommar. Jag skulle också vilja ha fler pioner. Det är fantastiskt hur lättskötta de är och att de överlever så mycket! >Trotjänare! Ha en bra dag! Och visst är min trädgårdsBUDDHA fin! Obs, obs ej tomte! ;-) Ha, ha!

Anonym sa...

Visst är det underbart med pioner - i alla blomstadier! Gillade bilden med pionsnön. :) Vi ska och "hälsa på" Krupke till helgen...

Anonym sa...

Pioner är ......så underbara! Pionsnö är om möjligt ÄNNU vackrare :=) kram

Hannele på Hisingen sa...

Marianne/København, roligast är ju växter
med historia.

Cleo, trotjänare, det var fint ord och stämmer bra.

Karin A, kul, Krupke är väldigt trevlig.

Clara, visst kan ibland det oväntade bli vackert.

Anonym sa...

Vilka vackra pioner. Jag visste inte att de kunde trivas på berget, men du kanske stora fördjupningar i berget. Jag har en bergskedja på ca 20 meter i tomtgränsen men har mest backtimjan och oregano där. Kanske jag ska pröva med pioner för här härjar både rådjur och mördarsniglar.

Strumpstickan sa...

Pioner är fantastiska! Det har kommit in en ny bok om pioner på kyrkbytorgets bibliotek....

Hannele på Hisingen sa...

Nicoline, pioner vill ju ha lite djupare lerjord, jag har byggt kallmurrar, som jag fyllt med jord, men det ser ut som om pionerna växer nästan bara på berget.

Strumpstickan, visst är dom underbara. Nu blir jag lite nyfiken, borde känna till alla nya trädgårdsböcker ;)

Ingrid E sa...

Blommar dina pioner redan ja t.o.m. har blommat färdigt? Mina har ännu inte slagit ut, förutom Rosenpionen förståss.

Underbara pioner du har.

Anonym sa...

Hej Hannele.
Jaha så du har pioner med på ditt berg. Den är en trevlig sort för som du sa inte ens rådjuren rör den. Men de små rödmyrorna de tar sockervattnet den utsöndrar man kan se hur de står och dricker,Men gör ingen skada alls. Den vita som är så vacker när den är precis utslagen. och pionsnö på en sten ett vackert konstverk lagat av naturen självt,Går bra att dela pioner, Har gjort det bara kört en lång vass spade rätt ner i mitten och bänt isär men den är hårdbänd behövs starka armar,

Hannele på Hisingen sa...

Ingrid E, de blommar pö om pö, jag har olika klimat i min lilla trädgård ;)

Filijonkan, jag har inte sett att myrorna gör någon skada, de äter ju bara dött material. Till hösten ska jag se, om jag kan dela någon pion, de är inte så stora och gamla ännu.

Sisah sa...

Is that peony one of your klenods, Hannele? My peonies are all faded away.It is too hot here at the moment.

Anonym sa...

Sisah, the red bud is great grandmothers peony.

Lily of the valley sa...

pioner är vackra! Jag måste skaffa fler när jag flyttat.
Kram
Lily

Anonym sa...

Är det inte den där blomman som är så blyg, liksom jag hrmm!

Poppins sa...

Jag tycker mycket om pioner, men tyvärr har mina två (och enda) exemplar blivit lite för gamla. Snart har de blommat ut för gott. Smider dock planer på var jag ska kunna smyga in några nya. Rosorna tar nästa upp all plats vi har i vår lilla täppa.
Att sniglar inte gillar pion låter toppen. Jag som plockar sniglar varje kväll!

Hannele på Hisingen sa...

Lily, pioner är väldigt vackra, lättskötta och blommorna fina i alla stadier.

Smeden Bengt, pioner är väldigt graciösa.

Poppins, pioner ska väl inte bli för gamla, de överlever ju sist i ödetomterna och det finns 100 år gamla pioner. Du kanska ska gräva upp dem, rensa bort ogräs och gräs och plantera dem i bra jord.

Mountain Mama sa...

My red peony's are through blooming now but the pinks are just beginning to open. Isn't it sad that they don't last longer?

Birgittas minnen sa...

Pioner är så vackra och bladen också. Jag har skaffat mej tre nya iår, hoppas de trivs som de andra jag har. Ha det gott.

Anonym sa...

Mountain Mama, short is beautiful ;)

Birgitta, precis, bladen är också fina, även på våren,
när de börjar växa, är de fina i färgen.

Anonym sa...

Läckert med pioner. Jag älskar dem.

Mina prylar sa...

Vita pioner är nåt jag har funderat på att plantera, skulle vara fint blandat med de rosa och cerise pionerna som redan finns i trädgården.

Rita A sa...

Vackra! Både blommorna och knopparna. Underbara färger. Jag har hört att pionerna inte tycker om det när man rör deras rötter. Månne det är sant? Olen myös kuullut että jos siirtää pionin paikasta toiseen ja istuttaa eri syvyyteen kuin aikaisemmin, kasvi ei pidä siitä. Siirsin yhden toissakesänä ja se kyllä onnistui.

Lilla B sa...

Att inte rådjur eller sniglar ger sig på pioner var nytt för mig! Tack för upplysningen.

Hannele på Hisingen sa...

Nina, pioner tröttnar man inte på.

Cia, det kommer säkert att bli jättefint.

Rita, aina kaunotar, lakastuessaankin. Tuo on tosi, että ei saa istuttaa syvemmälle, mutta aina olen siirtäessä onnistunut, joskus voi saada odottaa kukkia.

Lilla B, att sniglarna inte gillar pioner, var en ny och glad nyhet för mej.

Jennyshemochharmoni sa...

Jag är otroligt svag för pioner. De är fantastiskt vackra! Fina bilder! Ha en riktigt trevlig helg!

Anonym sa...

Jenny, pioner är så fina i vas också,
ha en fin gelg själv.

Anonym sa...

Pioner är underbara på alla sätt. Har sådan tur att det fanns massor med pioner här i trädgården när vi flyttade hit. Har säkert 15 stycken. Lycka!

Anonym sa...

Annebelle, underbart, då kan du plocka buketter in ofta.

Anonym sa...

Krupke vet mycket väl varför sniglar inte gillar pionerna.
Se till all inte få med jord med roten.
Åsa