Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

24 april 2007

Fyra nya klematisar

Cedergren grundades 1915. CLICK on images to enlarge.
Cedergrens plantskola i Råå ser inte ut som en stormarknad,
dom har hundratals spännande rosor och klematisar.
Cedergren säljer massa söta rosensaker i sin lilla butik.
Krister Cedergren driver butiken efter sin far, som grundade den.
Träffade Sixten, som stolt visar upp en av klematisar han förädlat, döpt efter hans dotter Hanna, den vackra blåa klematisen passar nog även en Hannele. Den ska klippas ner på hösten, funkar bra runt fågelburen. Självklart är Sixten med i Clematis Sällskapet, han har 250 olika klematisar i sin lilla trädgård, en grupp från Japan åker dit för att titta.
Jag hade inte beställt något i förväg, men Sixten tipsade, att den vackraste rosa är Clematis 'Comtesse de Bouchaud' och att Clematis triternata 'Rubromarginata' doftar mandel, båda dessa ska klippas ner, vilket passar bra, om vi plockar ner fågelburen till vintern. Impulsköpte en vit Clematis 'Snow Queen' som hade stora vita knoppar, tidig, kan blomma igen under sommaren, den ska inte klippas ner.
I höstas planterade vi Cl. Dr. Ruppel, Cl. Mme Mme Julia Correvon, Cl. Hagley Hybrid, Cl. alpina 'Tage Lundell', Cl. Nelly Moser, Cl. The President, alla ser ut att ha klarat vintern, de är planterade djupt. I bakgrunden olika orange rosor, på "golvet" har vi slängt ängsfrön, ska bli spännande att se.

27 kommentarer:

Ingrid E sa...

Oj så mycket vackert. Det kommer att bli jättefint hemma hos dig. Köpte du någon Hanna?

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Vilken mysig handelsträdgård, den skulle jag vilja leta upp om jag kommer så långt söderut i sommar. Jag har en klematis som är härdig nog att överleva här och har provat såna där fina storblommig men det har inte gått så bra med övervintringen. Kanske gör den globala uppvärmningen att jag snart kan få ha såna där fina jag också ;-)

Anonym sa...

Ingrid, självklart ska en Hanna växa i min trädgård, spännande att ha träffat förädlaren också.

Karin, kanadensiska och andra härdiga rosor säljer dom i alla fall, du kan mejla dem och fråga om klematisarna.

MariaJ sa...

OOO, tahtoo tuollaisen hyllyn huvimajaansa ja paaaaljon lisää kärhöjä. Aattele tiesinkö minäkään kunnolla 10 vuotta sitten mikä kärhö on ja nyt ne on vallanneet meidät kaikki lukemattomine lajeineen. Hei mitä tuo sun lattia on suomeksi? Kiva seurata sun pergola paviljonkia sitten kun kärhöt sen valtaavat. Se on varmasti ihastuttava näky.

Anonym sa...

MariaJ, joo, koko ajan opitaan uutta, mutta kyllä kauppojen valinnat myös parantuneet. Niityn siemeniä on sekoitettu tuohon, miehen keksintö, unikot alkaa kukkia tuolin alla ;)

Anonym sa...

Cedergrens känns lite som en "instiution" inom trädgårdsvärlden. Skulle gärna vilja åka dit själv. Fina klematis du fick med dig hem!

Anonym sa...

Oj, den hyllan med alla rosensakerna på...läckert! Varför är man så svag för rosor egentligen ?! Clematis är faktiskt en växt som jag INTE har i min trädgård....men nu blev jag sugen på en/flera...fast jag föredrar nog de småblommiga, finns det dubbla också....får nog läsa in mig på detta :)
Tack för inspirationen!
Kram

Anonym sa...

Clematis hör till favoriterna...Härliga bilder du visar! =D

Trolda - Godkväll!

Anonym sa...

Ja.. klematis är härliga klättrare.. nu finns ju en uppsjö av olika plantor.. så det är alltid bra med tips.. ska bli kul o se din"fågelbur" i blom... =) /åsa

Hannele på Hisingen sa...

Karin A, det är nog rätt ord. Man kan handla även postorder, men portona är dyra.

Clara, det finns nog en klematis för varje smak,
jag handlade en rosenduk idag, jättesöt ;)

Trolda, visst är klematis fin.

Åsa, tips är alltid bra, själv har jag svårt att handla efter lista, jag är sån där impulsköpare ;)

Bloggblad sa...

Jag har inte haft tur med min klematis som blivit allt mindre. Förra året dog den - men den var bara skendöd, det kommer ett litet nytt skott nu! Halleluja!

JULIEK sa...

Jag elsker klematis, men har faktisk hatt svårt for å få dom til. Jag har nu tre stk i trædgården, er veldig spent på om dom fortsatt er ved liv.

Anonym sa...

Bloggblad, det är precis vad klematis kan göra, visa sej bara varannat år, man ska inte gräva upp... Bra att plantera djupt, minst 15 cm djupare än i affären, då klarar dom sej bättre.

Julie, plantera dem djupt på ett ställe, där vatten inte står på vintern och försök hitta tåliga sorter.

Anonym sa...

Godafton...
Fet ser urläckert ut hos Cedergrens,,,fin klematis han dragit upp efter sin dotter. Och det kommer att bli kanonfint vid din bur alldeles översållad med blommor kommer den att vara sen..

Anonym sa...

Filifjonkan, fast Sixten är inte en Cedergren, en intressant klematispersonlighet är han dock. Jag är verkligen spänd på att se, hur fågelburen kommer att se ut ;)

Lis vom Lindenhof sa...

Was für wunderschöne Dinge, besonders die Töpfe mit dem Rosenmuster gefallen mir sehr gut
LG Lis

Aradil sa...

Klematis är något jag missat helt när jag växte upp. Det verkar finnas väldigt mycket att välja på så det är en växt jag ser fram emot i min kommande trädgård.

Anonym sa...

Den Plantskolan verkar ju vara helt underbar!
Clematis är en verklig favoritväxt, finns så många olika sorter... det tar liksom aldrig slut!

Hannele på Hisingen sa...

Lis, jawohl, sehr schönes Rosenmotiv.

Aradil, kanske klematis inte var så vanlig förrut, nu har man börjat sälja fler olika, även i vanliga plantskolor, passar bra ihop med rosor.

Gerda-Thyra, tänk, vilken variation, borde inte vara svårt att hitta sin favorit.

Christina sa...

Kan tänka mig att det blir jättefint och mysigt...

Husbilsresan sa...

Å, vilka härliga bilder.Clematis är verkligen en vacker och tacksam växt.Ska nog skaffa några till sommarstugan...tack för tipsen
jag fick här.
Du har en superfin blogg. Många fina och inspirerande inlägg och din mammas balkong alltså...helt otrolig!
Nu har väl värmen kommit till dej igen,så ha d gôtt!
Kram!

Anonym sa...

Christina, visst är det spännande att ha något att se framemot.

Solkatter & dammråttor, tackar. Min mor hade kolonilott också, men hon tröttnade, när hon en gång blev stulen både på potatis och morötter..

Anonym sa...

Svar fr. min blogg:Fullt förståeligt att du stannar kvar i ditt paradis!
Tala om Råå. Att resa dit kan jag verkligen rekomdera! Det är nog också bättre än till den nya planeten.

Jill Wegerup sa...

Den undre bilden borde vara från min trädgård...

Hannele på Hisingen sa...

Bengt, jag har sett några trädgårdar i Råå, det finns mycket fint i Skåne.

Jill, kanske en dag ;)

Anonym sa...

Klematis er en av mine favoritter! Vi har en foran huset (President) som er dyp lilla, helt nydelig!
Den overlever år etter år, selv om den har dårlig med jord, men den får masse med sol.
Jeg klipper den aldri ned, så de nye knoppene kommer på fjordårets tørre kvister, og den blir frodig og fin!

Ønsker deg en "blomande" helg, Hannele!

Anonym sa...

Sylvia, visst är klematisar underbara, vissa blommar tidigt på våren, andra sent på hösten. Våran President har vi inte sett blomma ännu, men den ser ut att ha klarat vintern. Vi får nog klippa ner våran runt paviljongen, trivs den inte, får vi kanske flytta på den. Ha en fin helg, här blir det mycket ost ;)