Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

23 april 2007

Dimma i Göteborg

Några säkra vårtecken. CLICK on images to enlarge.
Annedalskyrkan vid Botaniska syns knappt i dimman.
Bara 175 timmar kvar till Cortège och Valborg.
Två i familjen ska vara med och spela med Vikingarna.
Chalmers Festu på Götaplatsen.
Våren är här med Cirkus Skratt vid Heden.
Vägarbete vid Götaälvbron, min favoritskylt, även i dimma.

30 kommentarer:

Birgittas minnen sa...

Ja, där har ni mycket att se fram emot och kanske även bättre väder.

Anonym sa...

hej Hannele !
Kul att se hur ni har det i Göteborg
Fin blogg du har !
K

Anonym sa...

Birgitta, våren är en bra årstid.

Kerstin, tackar, kul att du hittade hit ;)

JULIEK sa...

Ja det var grått och dimmigt. Vi får vist varmt och fin vær her nu : )

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Dimma. Dimma bildas när fuktig luft avkyls. Under vår och försommar är det vanligt att varm, fuktig luft förs ut över det ännu kalla vattnet, där det avkyls - havsdimma bildas....jag sitter och pluggar navigation är det kul eller? Har prov i morgon så håll tummarna. Skärgårdsskepparen...man vill ju inte vara ruffhäxa för alltid!

Anonym sa...

Julie, varm har vi också, snart ;)

Tyra, intressant. Väder är intressant, jag har seglare och surfare hemma, så det kollas hit och dit, själv är jag fortfarande osäker på vindriktningar, håller tummarna för dej.

Anonym sa...

Oj vilken dimma ni har! Här har visol och har precis avnjutit en härlig prommenad!

Anonym sa...

Vilken dimma! Dimma kan vara mycket vackert... men också mycket kallt. Hos mig har det varit växlande sol och moln idag och äntligen känns det mindre kallt i luften. Månne våren vara tillbaks?

Hannele på Hisingen sa...

art[e]fact, ändå är det varmare nu än i helgen.

Nina, klart våren snart är tillbaka, men Valborg är ofta kall här. Dimma är vackert, så speciellt spännande ljus.

Anonym sa...

Min syster bor i Göteborg.. så hon talar ibland om denna täta blöta dimma.. men till helgen då vi komer ner ska det väl ändå bli sol..=) /åsa

johanna sa...

Åh vad härligt att få se lite bilder hemifrån. längtar ju hem så det värker.
Göteborgsdimman är inte att leka med, men himla skön på sitt sätt.
Här i Stockhom är det bara regnigt, men imån skulle det bli 20 grader och sol hörde jag!

Hannele på Hisingen sa...

Åsa, kanske finns anledning att Göteborg kallas för Lilla London, till helgen blir det nog fint väder.

Sericea, jag tycker väldigt mycket om att bo i Göteborg, tänkte det speciellt när jag idag åkte i stan och allting var så vårigt och vackert, till helgen blir det nog fint.

Anonym sa...

Har nyligen kommit in från trädgården, lite varmare ikväll. Hoppas dimman försvinner - det är aldrig kul! Känns nåstan konstigt att se bilder från ens egen hemstad. :)

Bloggblad sa...

Jag gillar dimma - det är lite lagom spöklikt. Fast... det beror ju på vad man ska göra. När vi hade stuga en mil ut mot Gotland var det inte kul med dimma när man skulle hem...

Anonym sa...

Karin A, visst är man lite hemmablind, ser inte alltid det som man har precis framför näsan. Jag gillar att fota och titta på det, som är bekant och nära mej.

Bloggblad, det spöklika tilltalar mej också, ljuset är också fint i dimma, lite speciellt, men klart, man måste köra försiktigt.

Annika sa...

Jag tycker det ser himla mysigt ut...Faktiskt. Tycker också om dimma, om man inte flyger eller kör bil...

Anonym sa...

Ha, ha, vägarbetet vid bron och skylten, Du är ju för rolig! :-)

Ingrid E sa...

Skall erkänna att jag inte saknar fukten i Göteborg eftersom det oftast är kallt in i märgen. Fast det kan vara vackert att titta på när man slipper vara ute i det.
Skönt att det skall bli varmare igen!

Anonym sa...

Allt ser lite mystiskt ut när det är dimma. Eller... jag vet inte hur jag ska förklara.
Speciellt!?

Christina sa...

Jag gillar inte dimma för man känner sig så isolerad.
På hösten brukar det vara dimmigt i Skåne och det är inget kul alls.

Det Mörka Hotet sa...

Det där inte bilder från "Götet": bilderna är tagna i Lützen...!


Samuel

Hannele på Hisingen sa...

Annika, visst var det synd sist jag flög alldeles över vårt hus och såg inte huset för dimman..

Cleo, glad att jag lyckades fota den vackra skylten, min absoluta favoritbild just nu ;)

Ingrid E, nu var det sån där varm och mysig dimma,
när det är dimma, blåser det aldrig kallt.

Darkangel, lite spökligt och mysigt samtidigt.

Christina, även i Skåne blir lanskapet ganska vackert i dimma, speciellt ihop med stora träd, ok, om det inte varar för länge.

Samuel, minns inte om jag besökte Lützen i min ungdom, bara utbölingar och huvudstadsbo kallar denna stad för Götet ;)

Strumpstickan sa...

Så ni var ute i dimman igår, brrr...

Anonym sa...

Strumpstickan, jag blev inspirerad av dina fina dimmbilder ;)

Anonym sa...

Ja dimma är vackert särskilt tidig morgon man kan se älvorna dansa på ängen om man är tyst då...Självlysande Hisingenskylt. ja den syns verkligen bra Så ni skall vara med där då i kortegen (familjen) Det blir nog roligt.
Cirkus Scott också ja det är ett vårtecken som heter duga...

Anonym sa...

Filijonkan, precis, man ska vara lite tyst för att inte skrämma älvorna, vi har flera såna ställen här.
Det har blivit nästan en tradition, att halva familjen spelar i orkestern, som medverkar i teknologernas kortege, mysigt att titta också, mycket folk på stan. Visst är det skönt att känna igen skyltarna, så man hittar hem ;)

Det Mörka Hotet sa...

Ha, ha, ha: jag VISSTE att du skulle skriva så om "Götet" (och just därför var jag tvungen)!

Göööteboorg!

Hannele på Hisingen sa...

Samuel, det lät faktiskt ganska gulligt när DU sa, det där som göteborgare inte säger ;)

Anonym sa...

Det här var verkligen intessant! Började med titta lite i Götet men hamnade sen i Stockholm.
Här kan man sitta och fara runt i timmar. Bigriper inte ett dugg hur du gör sånt här. Men hur ska jag nu med detta få tid i min smedja?

Anonym sa...

Bengt, kul att du hade tid att titta, visst är det spännande att kunna fara runt och se, hur andra har det, fast idag är det varmt och solen skiner :)