Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

26 april 2007

Gör sima till Valborg

Gott även en varm sommardag i trädgården.
Ingen Valborg utan ett glas porlande sima.

32 kommentarer:

Helena sa...

Tack för receptet :-)

Anonym sa...

Signelina, sima smakar nog toppen efter en ridtur ;)

Anonym sa...

Låter spännande! Det får vi nog prova, passar säkert utmärkt i ett glas på bryggan.
Kramis
Fenja

Anonym sa...

Fenja, självklart, på bryggan ;)
Kram

Anonym sa...

Har jag aldrig hört talas om, men det låter spännande. Får se om jag vågar mig på ett försök.

Anonym sa...

Det låter verkligen gott. Började nästan vattnas i munnen på mig då jag läste receptet.
Det tänker jag prova och avsmaka till Valborg. Men varför ska man dricka det just till Valborg?

Anonym sa...

Det lät gott! Eftersom jag inte har det som tradition kan jag ju lika gärna prova det efter helgen;)
Ha en fin dag Hannele!

Anonym sa...

Det där lät gott....det ska jag prova!!! Älskar allt med citron...har testat att göra en dricka som heter Barley Water, det är med korngryn, citron, vatten och socker...jättegott!
Kram

Hannele på Hisingen sa...

Purple, oerhört enkelt, lättare att göra än saft.

Akson, säg det, gammal sed, varför har man
sill & nubbe till midsommar? Man kan göra liknande dryck av rabarber och fläderblommor.

Marie, sima är fin sommardryck med ;)

Clara, det där med korngryn lät spännande, måste testa.

Dubbelörn sa...

Vad roligt att få besök av dig...

Sima?! Det var längesedan... Det fick jag alltid i min barndom hos moster. Oh så gott det var! Mamma brukade också göra liknande men den var inte lika söt ;)

Måste läsa mer i din blogg...Här fans ju en massa spännande!

Kramar

JULIEK sa...

Spennende. Det blir som en slags øl dette eller ?

Nässelblom och choklad sa...

Vad spännande, sima har jag faktiskt aldrig hört talas om. Fin bild ute i trädgården.

Anonym sa...

Dubbelörnen, våra söner frågade efter sima, lika bra att göra det. Det där med sockermängd gör man lite som man själv vill ;)
Kram

Julie, mer som söt läsk, man kan minska på sockret, ha mer citron, men första gången ska man kanske följa receptet.

Nässelblom & choklad, sima smakar bäst i trädgården ;)

Anonym sa...

Godeftermiddag Hannele.
Det där låter uppfriskande. Gör sådan saft men utan jäst och russin Ungefär likadant recept också läskande med is i en varm sommardag man kan hälla i sockerdricka också.

Anonym sa...

Det låter uppfriskande! Kan tänka mig att det är gott en solig dag! =) Kram

Hannele på Hisingen sa...

Filifjonkan, med pyttelite jäst får man bubblor,
behövs ingen sockerdricka då.

Stina, smakar fint även en kylig Valborg ;)

johanna sa...

intressant! Sima har jag aldrig hört talas om. jag minns bara russindrickan, och den gick ju ner så man kanske borde prova det här med.

Anonym sa...

Ska jag nog prova.. men kanske inte i helgen.. vi ska ju till Göteborg..=) /åsa

Anonym sa...

Tack för receptet! Det där lät riktigt gott och läskande! Ska pröva detta någon gång framöver!
Barley Water, som Clara berättar om har jag också gjort ett par gånger, och det är gott... Men det här lät lite "lyxigare" eftersom det blir lite porlande...

Anonym sa...

Det här ska jag testa.Spännande Älskar citroner.

Jill Wegerup sa...

Vilket spännande recept. Måste helt klart provas. tack.

Hannele på Hisingen sa...

Sericea, kanske ni kallade sima för russindricka?

Åsa, du har hela sommaren på dej..

Gerda-Thyra, sima blir också lite porlande av jästen.

Carola, då kan du ju lägga i en extra citron.

Jill, billigt, gott och nyttigt ;)

Anonym sa...

Det låter spännande, jag viste inte ens att det fanns något som heter "Sima" än mindre har jag smakat. Allt gott!

Viktoria sa...

På tal om spännande recept, vet du vilket datum du publicerade våfflorna med kastanjemjöl?

Anonym sa...

Cleo, finska delikatesser kanske inte är kända
bland den breda allmänheten ;)

Viktoria, på Våffeldagen så klart, om du trycker på mitt namn här i svaret, kommer du dit.

Anonym sa...

Oj, inte till valborg då, men iaf till sommaren :) Hur länge håller en flaska må tro?

Anonym sa...

Lina, om en gammal flaska står med korken på i rumstempertur, kan den explorera.. En flaska håller väl ungefär en vecka, den jäser och blir väl alkohol..

Anonym sa...

Oj, det var inte illa! Då får jag göra halva satser annars kommer mitt hem bli gult!

Ska bli himlans skog att smaka iaf. Finnarna på jobbet blev nostalgiska när jag sa Sima till dem :)

Trevlig helg!

Anonym sa...

Lina, det går alldeles utmärkt att göra en halv sats,
eller bjud finnarna på jobbet ;)

Anonym sa...

Jag var på hälsovecka en gång och då fick jag samma recept. Glad i hågen gjorde jag iordning drycken och glömde den i kylskåpet flera veckor. När jag skulle öppna flaskan så kom drycken ut ur den med en fart som en raket. Oj oj hela köket blev nerstänkt och drycken förföljde mig ända ut i hallen. Men den var jättegod. Tror du att flaskan exploderade för att jag haft den för länge i kylen?

Anonym sa...

En trevlig Valborg -Önskar jag var där och fick se Kortegen!
Längtar till Botan
Här är bara 5 grader -men jag ska pröva ditt recept på dryck idag
Kerstin i norr

Anonym sa...

Nicoline, det var ju tråkigt, det har hänt mej en gång, att flaskan explorerade. Har man en gammal flaska, ska man öppna den långsamt, helst ute... En eller två veckor kan man förvara sima.

Kerstin, min mor fyller 75 år, när forumisterna ska träffas, alltid fel datum.. Det är lite speciellt med Valborg i Göteborg.