Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

16 april 2007

Jag är bara lycklig

Efter helgen sitter jag på berget och myser. CLICK on images to enlarge.
Man behöver långa söner för att sätta upp en fågelbur efter vintervilan,
maken målar och fixar, så paviljongen ska hålla många många år.
Snart är allting grönt och då kan man knappt se paviljongen,
jag älskar att sitta där, läsa, fika och drömma.
Minst fem av klematisarna har överlevt vintern, jag är väldigt spänd på att se, hur det kommer att bli. På "mattan" slängde maken en påse ängsfröer. Bakom fågelburen har vi olika orange doftande rosor.
Änglarna har fått komma ut och vakta Shakespearehörnan.
Min långsiktiga dröm är att ha en blomstermatta här på våren.
Några av vattenkannorna fungerar som fågelbad.
Körsbärsplommonträdet, Prunus cerasifera, är helt vit av blommor nu.
Det var egentligen bara sly i backen, men jag tyckte om barken, så jag lät den vara kvar. Efter 10 år började den blomma vackert och gav oss små söta röda plommon man kan använda till plommonpaj, Lichiu cu Prune, från Transylvanien. Var rädd om ditt sly.

46 kommentarer:

Anonym sa...

Nej men herre jösses vad mysigt du har det ....Shakespearhörnan, där skulle jag gärna suttit en stund! Härligt! Jag förstår att du är lycklig över din vackra trädgård!

Strumpstickan sa...

Ja, lycka den som har en egen shakespearhörna, så fint det är!

Anonym sa...

Förstår vad att du har njutit i helgen! Jag har varvat avkoppling med hårt trädgårdsarbete, men det är njutningsfullt på sitt sätt! Så vackert ditt Körsbärsplommonträd är och shakespearhörnan med änglarna är bedårande. Måste nog ha en trädgårdsängel jag med. :)

Anonym sa...

Clara, visst är det mysigt att sätta sej på olika ställen i trädgården och njuta av våren.

Strumpstickan, shakespearhörnan är jag väldigt nöjd, väntar på ännu mer blommor där på golvet.

Karin A, körsbärsplommonträdet glädjer mej varje vår, på hösten blir det goda bär. För mej är trädgårdsarbete avkoppling ;)

Lindas trädgårdsblogg sa...

Var rädd om ditt sly :-o oops kan de bli ett så vackert blommande träd?! Vi haar ju röjt sly, lät några lövträd stå kvar, alla enar och barrträd och så identifierade jag ett oxbär som fick stå kvar!

Lindas trädgårdsblogg sa...

PS. Oj vad lummigt och fint du har fast inte grönskan ännu kommit med full kraft. Du har många mysiga ställen att vara på!

Anonym sa...

Linda V, ja, man ska vara lite försiktig, inte vara så ivrig att röja bort allt. Jag har börjat skapa trädgård för alla årstider, för den har varit ganska tråkig hela vinterhalvåret bara med lövträd, sånt tar tid att komma på.

Lis vom Lindenhof sa...

Wunderschön! Ist das dein Garten? In dem Pavillon würde ich jetzt gerne sitzen :-)
LG Lis

Ingrid E sa...

Förstår att du är lycklig med den trädgården och de gossarna! Njut nu för det skall bli sämre väder och kallt igen.

Anonym sa...

Jaha jag misstänkte att du hade något extra mysigt,,en fågelbur så sött så sött och klematisar runt den blir ju underbart vackert där när de tagit sig och växt upp ordentligt,,Änglarna är rena Hannu Sarenströmska...underbart är det i din trädgård,Tur du har långa herrar runt dig som kan fixa din fågelbur.
Är det rosor du har på bågen man ser? jaha jag kommer lite senare idag tar med en termos kaffe till din fågelbur. Som sagt Hanneles Paradis

Anonym sa...

Det verkar inte som om det fungerar att lägga kommentarer från min gallerisideadress av någon anledning!? Jag skrev en kommentar till dig förut, men den kom aldrig fram, eller om den aldrig lämnade mig!? Jag vet inte....Jag försöker en gång till!! Skam den som ger sig..

Vad jag ville säga var att, Din Shakespear-hörna är helt underbar!! Där skulle jag vilja sitta och filosofera över livet... och kanske smutta på ett litet glas vitt vin.

Mina Klematis verkar också ha överlevt vintern! Jag har de senaste åren haft lite besvär med just de växterna. Men nu verkar de vara "på gång"...En gång i tiden hade jag en sådan fantastiskt Nelly Mosel som år ut och år in var fullständigt översållad av blommor... men plötsligt var den borta...Jag saknar den fortfarande!

Anonym sa...

Så nydelig hage du har, Hannele. Og det fugleburet er jo bare så nydelig og romantisk.
I bloggen min finnes det nå nærbilder av hest som du kan beundre................

Hannele på Hisingen sa...

Lis, es ist mein Garten, gestern. Ich liebe diese Pavillon, from my husband.

Ingrid E, jag ska njuta utomhus så länge det går och blir det sämre väder, har jag några trädgårdstidningar att läsa ;)

Filifjonkan, du är välkommen på fika senare, har köpt lite gott till kaffet. I den röda rosenbågen, som maken har gjort, växer det doftande Honungsros och klematis Summer Snow.

Gerda-Thyra, tråkigt när det krånglar. Shakespeare hörnan är mysig hela dagen, även på kvällen, det blev väldigt lyckat, inget som jag ritat på papper, den fanns bara där, när barnen först grävde en grop till Kina - och där planterade vi ett plommonträd.
Klematis är lite kinkig, man ska plantera dem djupt, minst 15 cm lägre än i affären. Jag tycker det ska bli skoj att se, om fågelburen täcks med blommor.

Sylvia, lite romantiskt är det allt, present från maken ;)

♥ Pia... sa...

oj vilken häftig trädgård du har ...ska bli kul att se den framöver..ha det så gott i trädgården ..PIA

Christina sa...

Förstår att du trivs där, det skulle jag också göra.
Änglarna är jättefina!

Stina sa...

Tack, gullenönan!

Härligt vackra bilder. Puss

Anonym sa...

Härliga bilder. Vilka fina vattenkannor du har. =) Ha en skön dag. Kram

Sigrun sa...

Hi, Hannele, your Garden looks wonderful in the moment! I'm out the whole day, it is so much to do after holidays!

sigrun

Hannele på Hisingen sa...

Pia, ja, det händer något i trädgården hela tiden, största skillnaden ser man just på våren.

Christina, änglarna var väldigt lyckade, inte alltid man hittar, dessutom tyckte maken om dem också ;)

Hemma på landet Stina, verkligheten är ännu bättre än bilderna ;)

Stina, visst är det fint med vattenkannor.

Sigrun, I understand that it is much to do for you. I like my garden, best i May, I think.

Birgittas minnen sa...

Du har en underbar trädgård, så romantisk. Jag förstår att du njuter.

Anonym sa...

Åh vad fint du har det! Förstår att du sitter och beundrar er trädgård =) Bänken med änglarna är en vacker vy, likaså fågelburen!!!

Anonym sa...

En sån fågelbur satt jag och fikade i inomhus. Ville bara ta med den hem...till min lilla täppa.

Anonym sa...

Vilken fin"fågelbur" och där förstår jag att du trivs...
Blir lite avundsjuk..=) på alla dina härliga vattenkannor.../ åsa

Anonym sa...

Birgitta, det söndersprängda berget har blivit romantiskt ;)

Lotta, inte fel att trivas i sin egen trädgård, jag tror inte grannen har det grönare ;)

Christina W, jag blev lite överraskad, att maken ville ta hem fågelburen, hade inte trott det om honom.

Åsa, du får också säga till dina vänner, att de inte får slänga gamla vattenkannor.

Anonym sa...

Vad ska man säga? Antingen blir det uppräkning av man sagt tidigare eller så har någon annan redan sagt vad man skulle vilja säga.
Men jag upprepar det är så fint det du har på din sida!

Anonym sa...

"Jag är bara lycklig" är din rubrik!
Min rubrik är: "Jag är bara lycklig!"
Tänk att vi har det så bra och klarar av att njuta av livet, hur det nu är!
Kram Hannele! Stor varm kram!

Anonym sa...

Männen kan överraska oss...kanske plockar min man också hem en fågelbur om jag har lika stor tur som du

Anonym sa...

Kom gående på Sten sture gatan i går och fick syn på allén med blommande körsbärsträd, så otroligt vackert.

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Lucky Girl, långa söner och en make som målar!!

Hannele på Hisingen sa...

Bengt, tack, du är gullig.

marie, vilket underbart sammanträffande, kram.

Christina W, vi får hopps det.

Ann-Marie, finns väl inget vackrare på våren.

Tyra, verkligen, den långe mannen tvättar fönstren också ;)

Anonym sa...

Haha, fniss..... Hannele, det var en bra ide, förvara frön i burkarna...Det ska nog jag göra också! Tack för tipset... fniss!

Anonym sa...

Vad härligt det ser ut och vad glad jag blir av att läsa det! "Fågelburen" är underbar och jag förstår att Du trivs med att sitta och läsa där. Vi har en ful stålrörsställning som vi hänger hängmattorna på i ena änden och lillstugeväggen i den andra. På denna ställning växer kaprifol, plus att humle brukar komma och ta över och täcka hela ställningen, så det blir en skön avskildhet från vägen, där man kan ligga i hängmattan och läsa. Underbart skönt.

Hannele på Hisingen sa...

Gerda-Thyra, visst är gamla burkar fina till frön.

Cleo, en sådan ful stålställning har vi också, för gungor. Jag var nära att slänga den, men maken har målat den svart och det har blivit en rosenbåge till Honungsrosen, ska visa en bild någon dag. Kaprifol och humle är också fint.

Lyckliga Grodan sa...

oj så fint du har hannele..

underbart helt enkelt..

rebecka. sa...

ojojoj. Här har vi sannerligen någon med gröna fingrar. =)

Anonym sa...

Vist, som vanligt fint.Glad för att du är lycklig och vill inte fördärva den, men jag ber dig ändå att gå in på min blogg och förena dina tankar med mina!

Anonym sa...

Det var intessant och läsa om det du skrev gällande länktåget och visst är det så. Man får nog passa sig i alla för liknande utmaningar i framtiden.

Anonym sa...

God kväll! jag är inne igen o ser på dina härliga bilder.. fina änglar och underbara ... trädgårdsbilder.... just nu väntar jag spänt på fortsättningen oim klematisarna.. =) jag ska också sätta några.. vilka sorter har ni???? /åsa

Anonym sa...

Vilken härlig fågelbur måste vara underbart att sitta i den när allt växt upp runtomkring..gillar dina änglar också..har tittat runt efter just en ängel, lite svårt att hitta någon som jag verkligen gillar men dina ser jättesöta ut..=)

Anonym sa...

å så läckra namn på clematisen,,,vad har du köpt för gott kaffebröd funderar Honungsrosen ja den doftar verkligen starkt särskilt på morgonen när daggen ännu ligger kvar. Ja du har det så mysigt i ditt paradis.

Mountain Mama sa...

The gardens are so pretty. I love the watering cans too.

Yvonne sa...

Åhh... så vakker hage dere har. Det kommer jo ikke akkurat over natten. Jeg elsker også å drive med litt grønt, men har ikke tålmodighet (har heller ikke hage...). Føler meg heldig som kan nyte av dine vakre bilder!!

Yvonne
www.fjellvang.no/quilt

Anonym sa...

Her er det jo bare helt skjønt.
Det må bare være herlig å sette seg inn i det fugleburet å bare slappe av.Den hagen din må jo bare være et syn nå når det begynner å springe ut i full blomst hos deg.
Jeg gleder meg til å se inn til deg igjen .Jeg ønsker deg mange fine dager i hagen din.

Hannele på Hisingen sa...

Lyckliga Grodan, visst är det mysigt.

Rebecka, oftast lyckas jag med det jag vill göra i trädgården ;)

Bengt, världen är full av hemskheter, vi behöver även våra egna små stunder, samla kraft. Vem sa i tv igår, att "man kan inte förändra hela världen, men man kan få en människa att må bra".

Carola, man får skriva allt man tycker är roligt och intressant.

Åsa, när du planterar klematis, ska de vara djupt, minst 15 cm djupare än i affären. Jag återkommer om sorterna..

Monicathn, mina änglar kommer från coop, man behöver inte alltid gå till Fina affären ;)

Filijonkan, honungsrosen blir kanska stor, jag tycker Hansa blommar längre, klarar sej hos dej. Idag bjuder jag på rosa donuts i fågelburen.

Mountain Mama, thank you, I have many watering cans ;)

Yvonne, det tog många år, innan jag förstod, vad man kan göra på vårt berg, ganska tufft. Jag ska berätta om min mammas balkong någon dag, man kan odla mycket där också.

Tanis, tack för dina snälla ord ;)

Anonym sa...

Just en sådan portal som den rödmålade vill jag så gärna ha... men vet inte var den ska stå. Så jag får nog drömma om den ett tag till.

Anonym sa...

Nina, visst är makens rosenportal till paradiset fin,
själv jag har inga problem med att veta, var grejerna ska stå ;)