Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

17 april 2007

Hannu Sarenström live

Alltid lika rolig och inspirerande.
Hannu var hos Amatörerna i kväll, salen var proppfull, mycket skratt. Trädgårdsmänniskor är olika; designer dräglade över Hannus bilder och tyckte det var väldigt inspirerande, medan samlare gäspade. Alltid kul att lyssna på Hannus små visdomar och sanningar i stil med: "Ingen trädgård är perfekt överallt, alla nervsammanbrott klipper man bort från bilden."
Alla har väl någon bok av Hannu i bokhyllan, jag saknar den senaste.
Trädgårdsmagi har kommit ut i billig pocketutgåva, låna på biblioteket.
Medans jag roade mej med Hannu, tvättade maken fönstren i kylan.

28 kommentarer:

JULIEK sa...

Har ikke lest noen av disse bøkene, men nu vet jag och skal titta etter dom. For några bilder du viser under, så utrolig vackert. Tenk nær det blir sommar : )

Anonym sa...

Julie, vår trädgård kommer bli ännu finare på sommaren, men jag trivs där redan nu. Hannu är lite annorlunda och väldigt inspirerande, han kan mat oskså.

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Va trevligt, jag skulle vilja ha varit där. Hannu är ju lite halvgalen vilket är fullständigt underbart tycker jag. En favorit.
Idag kanska det blir regn idag här i Vaxholm och det skulle vi verkligen behöva! Kram Tyra

Jill Wegerup sa...

Får säga som julie- detta var en för mig okänd talang. Men nu ska jag hålla utkik.

Anonym sa...

hahaha kul att han lånade din väska! :)

Hannu var här och förläste på min "lokala" bokaffär men jag missade det tyvärr. Får gå med i amatörerna istället, någon gång...

Fast någon bok har jag inte ännu men jag gillar hans krönikor i AoT.

Anonym sa...

Godmorgon.
men vad ser man när din sida rullar upp då? Bara gapar Hannu med din rosa väska Du är för härlig men det är Hannu med en herre som inspirerar han kan få en sten att dansa skulle jag tro. Så kul att du var där då!Ja jag lånar böckerna hans med på biblo.
Såg att amatörerna hade nunneörten på bilden sin det är en liten älsklig blomma tycker jag som breder ut sig som mattor om den trivs i lite halvskuggigtfuktigt område Min mor har den just så men den vill sig inte riktigt bra hos mig har prövat den i många hörnor

Hannele på Hisingen sa...

Tyra, här börjar det bli kyligare. Visst har Hannu inspirerat till mycket, nu vågar man ta ut svängarna ordentligt ;)

Jill, tittar du bara på fotboll på tv? Jag som trodde alla visste vem Hannu är ;)

Karin A, gå till biblioteket. Synd att du missade honom, för Hannu är väldigt inspirerande att lyssna live.

Filijonkan, nunneört är söt, men hittills har den försvunnit hos mej. Visst kan Hannu få vilken trädgård som helst att verka underbar och unik med sina målande beskrivningar, jag tröttnar aldrig på att lyssna på hans levande föredrag.

Anonym sa...

Vilken trädgård du har!
Hade nog varit roligt att lyssna på Hannu, jag var på ett föredrag av TV-Gunnel för några veckor sen. Det var inspirerande.

Anonym sa...

Jag tittar på dina trädgårdsbilder och upphör aldrig att förvånas över detta engagemang! En paviljong...en sån strålande idè. Jag undrar om du är med i nåt som jag tror kallas öppna trädgårdar, alltså att man kan komma och titta. En lite fräck fråga kanske, men kanske man får komma o se din trädgård i sommar om vi hamnar på hissingen jag o kusinen. Anna

Anonym sa...

Hannele, jeg vet ikke hvem denne karen er engang, jeg(unnskyld)
Men jeg synes det var morsomt å se bilde av han med DIN veske!!!!!

Anonym sa...

Hannu är en underbar människa...hans böcker är läckra!

Hannele på Hisingen sa...

Esters mamma, Gunnel är också trevlig att lyssna, får du tillfälle, försök höra på Hannu med.

Anna, som Hannu säger: "Ingen trädgård är perfekt överallt, alla nervsammanbrott klipper man bort från bilden"
men visst kan du komma och titta på vårt lilla berg.

Sylvia, han syns i svensk tv, Hannu kan inte bara trädgård,
han lagar underbar mat också ;)

Clara, visst ger Hannus böcker inspiration och mod att våga göra lite mer, som man själv vill.

Anonym sa...

Han är ju bara SÅ underbar....

Ingrid E sa...

Vad tyckte Hannu om väskan?
Han är min store favorit för han är alltid så positiv, hittar det vackra i allting.

Anonym sa...

Vad kul! Och jag gissar att det var väldigt inspirerande! Saknar tyvärr böckerna i min hylla...

Trevlig kväll!

Anonym sa...

Ja.. Hannu.. han är härlig han...unnade mig nu på rean att köpa några av hans tidigare böcker som jag bara lånat förut..=) /åsa

Anonym sa...

Ouuppppsss
Jag har nog ingen bok av Hannu. Detta måste givetvis avhjälpas

Hannele på Hisingen sa...

Gerda-Thyra, man tröttnar inte på Hannu och hans galna idéer ;)

Ingrid E, precis, Hannu hittar alltid så myckat vackert, även i enkla ting, som man inte alltid ser. Jag fick väl använda lite mild våld och övertalning för att få Hannu att "vattna" med min vattenkanna ;)

art[e]fact, låna, Hannus böcker är väldigt roliga, även om man inte är någon trädgårdsnörd.

Åsa, då vet du att när trädgården känns motigt, plockar man bara fram någon av Hannus böcker..

Christina W, Hannu har ju i alla fall två böcker om mat ;)

Anonym sa...

Titta in till mig en stund om du har tid! Du kan ta Hannu med dig!fniss

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Hannele och Hannu två av mina inspiratörer! Nu har jag gjort en till blog, "bilaga" till Tyras Trädgård. hihi oh va roligt

Hannele på Hisingen sa...

Gerda-Thyra, tackar för inbjudan, tråkigt att Hannu inte hinner följa med, för han är i Sofiero. Så mycket gott tilltugg, så fina tavlor och saker du visar.

Tyra, namnen rimmar ju ;) Ditt vackra växthus! Värt en egen blogg. Mitt lilla enkla ligger i en kartong i garaget.. ska bli ett litet lusthus.

Anonym sa...

Åh det missade jag..... men hörde föreläsning på Liseberg i våras - rolig och inspirerande.

Stina sa...

Puss och Tack, vad söt du är./ Stina

Anonym sa...

Lotta, synd, för så ofta är inte Hannu i Göteborg.

Stina, hoppas du mår bra, kram.

Anonym sa...

Å for en blogg du har,det er så inspirerende å komme til deg.Jeg har aldri hørt om Hannu,men det er forde jeg er Norsk.Men jeg må ha mange timer her hos deg og det har jeg ikke tid til
Tusen takk for at du viser så mye flott Ha en fin helg Vennlig hilsen Tanis

Anonym sa...

Tanis, tack för de snälla orden, ha en fin helg själv.

Hannele på Hisingen sa...

Hannu, många norrmän besöker min blogg, de känner inte dej, så nu kommer dina böcker att hamna i Norge ;)

Anonym sa...

Hannele med rosa vattenkansväska i högsta hugg...hm. Hur kom det sig att jag gick med på det... kul med Norge, fast jag har många trädgårdsbekanta där, och dessutom har jag hållt föredrag i Oslo!