Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

15 april 2007

My Coffee Place on our Mount

Min fikaplats ser inte mycket ut för världen på vintern, men på somrarna finns det en hel del att titta; japansk lönn, vit rönn, eldtorn med vackra orange höstbär, doftande syrener, en platt julgran. Doftande Hansa-ros och vit finsk midsommarros, en låg krypros, västkustens vilda nyponros med vackra röda nypon på hösten, vintergrön lagerhägg. Röd ölandstok, kaprifol, klematis. Murgröna, järnek, kryddor, hosta, perenner, sommarblommor, taklök, vårlökar, vilda ängsblommor och lite krukor och flätade korgar.Februari har också sin charm, när allt vilar i olika gråa nyanser med små gröna inslag. Det är väl just skillnaderna med olika årstider som gör att man uppskattar våren ännu mer. Asp-spaljén är fräck.

19 kommentarer:

Anonym sa...

Vad härligt det ser ut, du får lägga in en bild lite senare, när allt blommar som bäst.

Strumpstickan sa...

Kul med många krukor med olika växter i, ser fint ut!

Hannele på Hisingen sa...

Purple, det är så med trädgård, att allt blommar inte samtidigt, utan man hittar något nytt nästan varje dag och det är det som är så spännande.

Strumpstickan, antalet krukor och flätade korgar varierar varje sommar, med det är ett bra sätt att få berget att blomma, för naturligt är det vackrast på våren, när mossfloxen blommar, sedan är det mest olika gröna nyanser.

Birgittas minnen sa...

All tid har sin tjusning, men sommaren slår allt.

Christina sa...

Ja, tänk om vi hade haft sommar året om, då hade vi nog inte uppskattat det som vi gör

Anonym sa...

Birgitta, hösten är väl fin också ;)

Christina, jag behöver vintern för lite återhämtning.

Anonym sa...

Oj, där ligger man i lä! Har i allafall varit ute å påtat lite jag med och sått vallmo o lilleputtzinnia i krukor. De får väl stå inne på nätterna ett tag, det ska visst bli kallare i slutet av veckan . Anna

Anonym sa...

Tänk om man hade haft dig till trädgårdsmästare då skulle mitt "Hökåsen"sett helt annorlunda ut! Men det får man ju bara drömma om.
P.S. Vist har jag varit och tittat i formklipp och annat men måste jag kommentera på alla ställena? D.S.

Anonym sa...

Anna, ännu har jag bara penséer i krukorna, nätterna kan vara kalla en månad till.

Bengt, kommentera behöver man inte, men jag ville bara göra 'reklam' för lite annorlunda trädgårdslösningar ;)

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Det ser ut att vara en underbar plats på jorden! Mycket att titta på men jag vill ha värme så idag och 5 månader framåt njuter jag!
Ja ja ja om det nu regnar och blir kallt då bakar jag och tar heta bad. 2 favorit sysselsättningar när det viner runt knutarna./ kram Tyra

Anonym sa...

Fin sten häll du har.. o vilken blomprakt... o kul o se skillnaden på årstider.../åsa

MariaJ sa...

Sulla on kiviparatiisi!

Ingrid E sa...

Underbar sommarbild. Förstår att du trivs där. Skönt att vi nu har snön bakom oss. Denna helg har varit helt fantastisk!

Anonym sa...

Tyra, intressant är det i alla fall, för man kan hitta något nytt hela tiden. Eftersom det inte går att ändra på vädret, så är det bra att ha något mysigt i reserv ;)

Åsa, ibland är det helt otrolig blomning, men man får hitta på, så det räcker hela säsongen utan att man ruinerar sej.

MariaJ,joo, minusta ihan siltä tuntuu.

Ingrid E, ja, nu behöver vi ljus och värme. Jag älskar att flanera i vår lilla trädgård och titta på allt som växer.

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilken härlig fikaplats!! Och just det där att hellre sitta på trappen, det gör jag ofta med, känns så mysigt på ngt sätt! Vilka härliga drinkar du bjöd på i inslaget under, såg jättegott ut!! Mari.

JULIEK sa...

Oj så mycke fint du har i din trædgård : )

mossfolk sa...

Vilken härlig plats, vad duktig du måste vara med alla växter! Och vilka supersöta troll där, några inlägg ner!

Jill Wegerup sa...

Mysigt, mysigt, mysigt. Skulle behöva dig som trädgårdstomte i min trädgård.

Hannele på Hisingen sa...

Mari, maken hittar på goda drinkar, som man kan avnjuta på trappan ;)

Julie, jag är väldigt nöjd med vårt berg ;)

mossfolk, trollen är väl fina. Jag har under åren lärt mej, vilka växter so kan överleva på vårt torra berg.

Jill, man måste se trädgård som nöje och avkoppling och inte som plikt, om man ska trivas med det ;)