Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

5 mars 2007

Trädgårdskonstens historia

Jag har alltid varit intresserad av trädgårdens historia, eller var det efter jag gått en sommarkurs; trevligt sätt att tillbringa ett par semesterdagar med sitt intresse, god mat, trevliga människor och man lär sej ett och annat.
"Svensk Trädgårdskonst under fyrahundra år" tittade jag på redan, när den var ny, men jag tyckte den var dyr. Maken ringde och frågade, om jag inte ska ha den? Han kom hem cyklandes med det över 2 kg tunga praktverket, bästa som skrivits. Penelope Hobhouses "Trädgårdskonstens historia 3000 år" är också en väldigt spännande bok som berättar om hela världen. Marie och Björn Hansson har skrivit Köksträdgårdens historia.

Utmanad
Nu har både Klimakteriehäxan, Nässelblom & choklad och Tette utmanat mej att skriva sex underliga saker om mej själv, men jag vet ju inte, vad som är egendomligt.. kanske helt normalt för andra.

1. Jag äger en underlig rosa handväska, som jag inte drar mej för att använda. Jag kan inte ett ord franska, men har ändå haft många intressanta diskussioner med flera franska trädgårdsmästare.
2. Jag skrattar alltid ensam på bio, när det är tyst, barnen har slutat att tycka det är pinsamt..
3. Jag blir väldigt ivrig, när jag hittar på något nytt och intressant. Jag kan fylla hela huset med vackra flätade korgar, när jag får för mej att de är snygga att plantera i, maken börjar vänja sej..
4. Jag går inte nånstans utan min kamera, knappt ens på toa, vännerna har vant sej, och de klagar inte, när jag skickar bilder från den senaste festen.
5. Jag går hellre till tandläkare än hos frisören.. jag är alltid snyggare, när jag kommer därifrån, har haft samma tandläkare 33 år.
6. Jag är fullständigt orealistisk och tror fortfarande att jag kan göra och lära mej vad som helst, ingen har väl blivit lidande för det, utom kanske maken.

Jag skickar utmaningen vidare till Stina, Purple Area, Mari, Ingrid, Annelie, Clara och Karin (några har svarat direkt här i kommentarer).

24 kommentarer:

Ingrid E sa...

Intressant. Förmodar att det har ändrats en hel del t ex att odling av blommor har fått större plats nu än tidigare då man odlade mycket nyttigheter till hushållet. Designade trädgårdar som nu är så populärt var väl förr bara för de som hade mycket god ekonomi?

Anonym sa...

Ingrid, väldigt intressant. Mycket stora gods typ Gunnebo Slott, Norrviken och andra ställen som fortfarande lever. De har ju fortfarande kvar vackra köksträdgårdar, men antalet fruktträd har ju minskat. Ekonomi handlade det mycket om, men Rudolf Abelin kanske inte hade så mycket pengar, ändå la han alla hushållspengar till att köpa träd, frugan tröttnade och stack med barnen..

Anonym sa...

Jag lånade en bok om våra mest odlade trädgårdsväxter genom åren för en tid sedan. Har glömt nu var den hette. Intressant då man förstår hur man hade det på torpen och vad man satte värde på då att odla...Snäll make du har som släpar o drar. Min släpar jag runt med kameran i högsta hugg :)

Anonym sa...

Åsa, nu börjar jag fundera över, vad det var för bok du lånade, kan inte komma på.. Klart vi ska ha lite glädje och nytta av våra makar ;)

n o r d i n g å r d e n sa...

Intressant. Jag är ingen "storodlare" själv, beror på vem man jämför med givetsvis, men jag gillar trädgårdar och ha det MYSIGT i den, så man kan sitta på olika plaster och njuta av vackra blommor. Hur som, historia är alltid intressant. Jag har läst stilhistoria och då även om trädgårdar under barocken och rokokons tid. Mycket intresant.
Då har du 2 kg litteratur att gå igenom då...Mari.

Theresa/Tette sa...

Hej Hannele
Som vanligt är det lika kul att besöka din blogg.

Nu har jag också utmanat dig. Välkommen till Ögonblicksbilder läs mer.

/Tette

Anonym sa...

Oj, det var ingen lätt utmaning. Det måste jag nog grubbla på lite...

Din handväska är för övrigt förtjusande, särkilt i Rom!

Jill Wegerup sa...

Flera av punkterna får mig att le, stort. Du är verkligen min sorts människa.

kanske har du ngt tips på bok till oss som snart ska ta tag i vår trädgård. Damen som bodde här innan har låtit den förfalla och vi måste i stort sett börja om från början...

Karin sa...

Kul med en utmaning (men hjälp vad ska jag skriva!!??)! Då vet jag vem det är som sitter bakom mig och skrattar i biosalongen! :D

Nu blev jag ännu mer nyfiken på Hisingens loppisställen...blir till att lusläsa boken jag köpte.

Anonym sa...

Mari, min inställning också, mysigt ska man ha. Stilhistoria låter kul. Roligt att inte vara sysslolös ;)

Tette, kul att du trivs här, jag har antagit din utmaning.

Annelie, utmaningar ska inte vara så lätta. Lite sotis kanske min kanna blev, för jag hittade en till väska i Rom :)

Jill, kanske borde jag skriva ett inlägg om bra trädgårdsböcker, jag ska försöka under veckan, men det kan bli lite "färgat" efter min smak :)

Karin, och du kommer inte fatta, vad som är roligt :)
Det finns ett dussin loppis på gångavstånd från Backaplan, om man parkerar där. Bra priser och stort utbud, vissa får in nya saker nästan dagligen (Emmaus).

n o r d i n g å r d e n sa...

Puh... det var inte lätt, jag måste fundera...
Men,jag kan nog komma på mer än 6 saker som är "underligt" med mej, fast, jag anses nog vara ganska stabil och moralisk, vilket inte är underligt, men...
Jag vet inte om dessa saker är underliga men
1. Jag är också väldigt ivrig. Livsglad. Så livsglad att jag har svårt att ligga kvar i sängen vissa dagar om ngt kul väntar..kan även skratta så jag får kramp i magen titt som tätt..
2. Du skriver du hellre går till tandläkaren, jag hatar tandläkaren men går hellre 10 ggr dit än EN gång till gynekologen!
3. Jag är tvärtom ganska realistisk, jordnära och "tycker och har åsikter om mycket.." gillar att prata och disskutera.
Erkänner mina fel.Vill "reda ut " saker..
Kan ha obefogat dåligt självförtroende i vissa fall även om inte ngn av mina vänner tror mej när jag säger det...
Anses vara ganska social..
4. Kan rädda mej från svåra situationer även om jag kanske inte behärskar situationen, för att jag tror jag i längden vinner på att jag är en ganska ärlig person..
5.Jag njuter i överkant av en god kopp kaffe, ett gott glas vin, en ny tvål, en ny bukett blommor etc, sånt som inte är så märkvärdigt för andra kan vara enormt lyxigt för mej och göra mej otroligt lycklig!
6.Jag får inte nog av handväskor och ljusstakar och har alldeles för många sorters läppstift!
7. Djurvän i överkant..
Ooops, blev det för många svar nu...
Tja, märkligt och underligt vet jag ej, detta var nog mer en beskrivning av våra personligheter...Får se om jag orkar utmana ett gäng från min sida, annars hänvisar jag dem till dig.. Mari.

Anonym sa...

Nuuuuu såg jag din utmaning...rackare där! Jag måste fundera en stund...inte över vad jag ska skriva utan vad jag ska sålla bort....för jag är "jättekonstig" :) så det bli inga problem!

Stina sa...

Jaha du...kan ju börja med att säga att min man sa- "-Behöver du hjälp så"... Hfrmf...

1. Kan vakna mitt i natten och tänka att jag måste upp och göra nåt. Känner jag att jag är för trött för det går jag upp och skriver en lapp, tar ett glas mjölk en chokladbit och går och lägger mig igen.

2. När jag tvättar de blandade ljusa färgerna i maskin, står jag sen och hänger upp den efter färg. Det är FINT.

3. Skämtar även när jag är dödssjuk, så det lär väl bli min sista grej, ett skämt.

4. På min gravsten ska det stå (det ska vara en liten en)..."Här ligger mamma och skräpar".

5. Är inte rädd för nåt, fast jag hatar tandvärk.

6. Alltid ärlig, även då jag sitter risigt till. Får man en smäll, kan man ju ändå lugnt leva vidare.

7. Skämtar så mycket och tokar mig så mina barn påstår att...de aldrig kommer att få en normal mamma.


För knäpp är jag...Men det är kul...
Kram Stina

Anonym sa...

Mari, aha, man kan skriva här också... det går väl bra :)
Så egendomligt var det väl inte, engagerad är bättre ord. Visst är det de små sakerna i vardagen som är så fina, kunna njuta av dem.

Clara, bra att du hittade.

Stina, visst kan våra män vara bra hjälpsamma ibland :)
Du svarada också på utmaningen här, varför inte, hur många läser kommentarer, jag vet inte, men utmaningen går inte vidare, inte hela världen. Tack, jag blev glad av att läsa dina svar. 2:an tycker jag var rolig, skulle aldrig göra det själv, men tycker om små saker som kan gylla vardagen.

Stina sa...

Jag kanske ska lägga upp den på min sida, tycker du det? Alltså i bloggen.:-) Kram

Anonym sa...

Hemma på landet Mari, oftast svarar man på sin blogg, men det här är ju ganska fiffigt också. Du får bestämma själv, om du har lust att skicka utmanngen vidare och plåga några andra ;)
kram

Ingrid E sa...

Utmaningen antagen på min blogg!

Anonym sa...

Indrid, tack för att du antog min utmaning, trevlig läsning.
Ingen som skickat utmaningen vidare?

Monika sa...

Vad kul att läsa om dig.

Tack för titten hos mig, nu ska jag lägga ett bokmärke här.

Anonym sa...

Monika, du är så välkommen att titta in igen.

Anonym sa...

Så mange morsomme ting du har i din utmaning!
Jeg hadde en før jul, den kan du lese hos meg fra okt06 tror jegh det var.....

Ellers er det åpen cafe hos meg i dag!

Anonym sa...

Sylvia, tackar för inbjudan, mycket läckert ;)

Anonym sa...

Jag har antagit utmaningen. Den går att läsa på min blogg...

Anonym sa...

Purple, kul, trevligt att du antog utmaningen.