Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

6 mars 2007

Gammelmormors klocka är sjuk

Den gamla klockan har tickat punktligt.
Men jag lyckades bryta en fjäder på pendeln och gick till urmakaren, det skulle kosta 500 kr att laga, men så tyckte han att klockan skulle behöva totalservice, för ingen har väl rört klockan på 60 år, Göteborg 1943 står det. Alltihopa skulle kosta 3000 kr och det tycker jag är väldigt mycket pengar. Klockan får väl bli en tyst tavla på väggen. Spegeln är väl inget märkvärdigt, men jag har haft den så länge jag kan minnas, redan i mitt tonårsrum.

Pingar du din blogg?
När du uppdaterat din blogg, kan du berätta det för andra här.
Ibland kan man hitta andra roliga och intressanta bloggar.

19 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,
du har iallafall gjort vad du kan ..för den stackars klockan! Den är vacker som den är ...att den inte visar rätt tid kan väl vara rätt skönt ibland....en "tidlös" klocka"...kan man ju säga :=}
Hade du en utmaning till mig?...nu blir jag nyfiken..berätta mer!

Kinna Jonsson sa...

Jag har också en sån klocka som min farfar fick på sin 50-årsdag. Själv fick jag den när jag fyllde 45. Tyvärr har jag inte heller fått den att gå så min är liksom din en tyst tavla.

Anonym sa...

Byt bara fjädern. Man måste väl inte göra allt som de säger.
Ha en bra dag Hannele!

n o r d i n g å r d e n sa...

Tja, du gjorde rätt i att inte lägga ut så mycket pengar, den är ju ett smycke även om den fungerar el ej... speglen är vacker, har två såna själv!

Och sen måste jag få säga att jag missuppfattade inte din utmaning, jag förstod att detta var ngt jag skulle sätta på min egen sida med mina svar och frågorna igen men...jag vet inte, det var som jag skrev förut, kanhända jag hänvisar till dina frågor och mina svar på din sida sen i dag, det tar så mycket plats till sådant jag ändå bara tänker fråga en del av de som besöker min sida så jag tror jag skippar det..men ville i af lämna dig ett svar från mig, även om det inte var riktigt övertänkt, så där mitt i natten, kunde kanske kommit på lite andra saker..Nej, nu ska jag hugga in i mitt hem, vattna blommor, tvätta och sen kanske byta bilder på bloggen! Ha en bra dag Hannele!!

Mari.

Anonym sa...

Clara, rätt tid behöver man väl bara när man ska hinna med en buss, annars ska man försöka låta bli att stressa.

KInna, visst är det vackert som det är, mycket pengar, när man kan få en fungerande klocka på ikea för hundra kronor..

Marie, det är sant, man behöver inte, men lätt att tro på vad fackmännen säger.

Mari, det ska säkert vara två speglar, men jag har alltid bara haft en. Jag tycker det var perfekt att svara här som du gjorde, tack för att du antog utmaningen ;)

n o r d i n g å r d e n sa...

Hej igen, tror visst bestämt att du sände mej ett medelande på "Hemma på landet", Stinas sida! Men det gör inget, jag läste ditt medelande hos mej med, men Stina kanske blev frågande... Hej från Mari.

Anonym sa...

Mari, lätt hänt, men förhoppningsvis inte någon större skada ;)

Ingrid E sa...

En mycket vacker vägg!

Anonym sa...

Godmiddag.
Spegeln är söt har en liknande fast min har en rosett uppepå Klockor är dyrt att restaurera 3000 kr var häftigt men kanske kan din man pilla lite i den så du får igång den Min systers man är bilmekaniker och han fixade mammas klocka som varit sönder länge han satte sig och skruvade isär gjorde rent och skruvade ihop lödde dit någon hemgjord liten plutt så sen dess är klockan som hon ska Han fick igång slagverket med.

Anonym sa...

Ingrid, jag gillar väggen också, lite gammeldags hemtrevnad och minnen från de gamla som inte finns här längre.

Filijonkan, pendeln måste urmakaren fixa, men jag har en son som är väldigt duktig på att laga saker, bäst att låta honom titta på klockan, jag har en till trött väggklocka.

Theresa/Tette sa...

Hej igen
Fin klocka, såg att du antagit utmaningen. Kul, men var har du skrivet det, jag är så nyfiken på att läsa det!

Anonym sa...

Tette, det kan vara värt att skrolla neråt i bloggen ibland ;)

Anonym sa...

Jädrar i min lilla låda. Det var inte billigt! Du får väl glädja dig åt att tysta klockor är nog så fina. De låter ju ganska enerverande efter ett tag anars :)

Anonym sa...

Jag ärvde en väggklocka av min mormor.. den går inte heller men den minner om andra tider.. och så fin på väggen ändå. När den gick i min mormors hem så fick den hänga snett annars tickade den fel...!!!
Det måste ju tyda på hantverk .. och ålder..!/åsa

Anonym sa...

Frida, egentligen tycker jag att man vänjer sej vid ljudet, man hör inte efter ett tag. Men nu får det vara tyst.

Åsa, då är jag tydligen inte ensam om en trasig klocka, men som du säger, det ger ändå stämning och jag minns mormor, när jag tittar på klockan.

Anonym sa...

Jag har också en guldpendyl ( visst heter den här typen av klocka så..?) Arvegods från mormor och morfar. Den fungerar, men vi skruvar aldrig upp den, tickandet och de små plingande slagen är ganska jobbigt att höra i längden... Men jag gillar den...!

Anonym sa...

Gerda-Thyra, Egentligen tror jag att en klocka mår bäst av att användas, men för tillfället ska jag låta våran vila.. Själv tycker jag inte ljudet är störande, man vänjer sej och det liksom försvinner. En billig plastklocka kan också ticka.

Bloggblad sa...

Jag har två tysta ärvda klockor. De skulle nog gå om jag drog upp dem, men jag skulle nog glömma det dag 2... dessutom slår de så högt att huset skallrar. Vete tusan om jag inte lämnar dem till auktion när vi ska göra om vardagsrummet i sommar...

Anonym sa...

Bloggblad, om du inte har någon glädje av klockan, så bättre att byta ut den mot pengar, det finns billiga vackra batteriklockor att köpa. Själv behåller jag klockan som tavla, pendeln är lagad nu i alla fall.