Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

26 mars 2007

My Archives and Planning

Nån pedant är jag inte, säger maken.
Jag vill verkligen ange växters rätta namn, för många frågar och jag berättar om min trädgård här också. Min kompis har lyckats skaffa en pärm med plastfickor, där hon har sparat alla etiketter i alfabetisk ordning.Jag försökte gå på trädgårdsdesignkurs, men fick kvarsittning, för jag ville göra allting på mitt eget sätt. Jag klarar inte av att rita och planera vår bergiga trädgård på papper, för om jag sätter i järnspettet, så kan det vara grundberg eller stora stenar under. Men jag lärde mej i teorin, att om man förstorar sin tomtritning, lägger på smörpapper och ritar, så kan man lätt 'flytta' på stigar och träd genom att flytta på smörpappret.
Idéer och inköp skriver jag upp med sporadisk regelbundenhet.
Jag försöker skriva upp, vad och var jag har planterat.
Om jag ser något intressant i tidningar och böcker, skriver jag upp det.
Planeringen sköter jag dock bäst krypandes på alla fyra.

27 kommentarer:

Anonym sa...

Inte pendant kanske, men duktig är du. Jag är kontrollfreak, har jag upptäckt sedan jag blev med sambo, och försöker jobba bort det. Det går trögt!

Anonym sa...

Marie, vad andra gör, struntar jag i ;)

Anonym sa...

Ja man ska göra som man själv tycker känns bra! Ska man se sig omkring på andra först innan man gör något? Då blir man galen (på sig själv), inskränkt och feg!

Anonym sa...

marie, och andra ska få göra precis som de vill ;)

Anonym sa...

Du har åtminstånde en bok och skriver i .... jag antecknar oftast på lösa papper och tror sedan att det ska finnas kvar....

Karin sa...

Störra ordning på dina etiketter har du än jag har du iaf. En del sitter ute i rabatterna men jag får ständigt gå och plocka upp dem på gräsmattan. Många ligger därför utspridda i en hylla. Jag var ganska duktig på att föra trädgårdsdagbok tidigare, synd att jag slutat med....

Hannele på Hisingen sa...

Gerda-Thyra, lösa lappar slutade jag med för ett par år sedan, de försvinner ju. Nu har jag en svart anteckningssbok alltid i handväskan, skriver mer intressanta trädgårdsföredrag, folks adresser och annat.

Karin A, kunde slagit vad om att du är sån som har en pärm med plastfickor i alfabetisk ordning, som min vänninna. Nu skriver jag upp etiketterna i min bok (eller digitalfotar), innan jag eventuellt sätter ut dem i trädgården.

Ingrid E sa...

Du är förståndig du! Kan inte påstå att jag är det. Försöker skriva på datorn om något skall skrivas för lappar och block har en fantastisk förmåga att försvinna.

Anonym sa...

Ingrid E, datorn gillar jag också, för där finns allt och hittar man grejerna, jag har riktigt bra ordning på mapparna i datorn, men jag har aldrig börjat med att skriva några växtlistor.

Jill Wegerup sa...

Vad duktig du är. Jag spara mycket ur tidningar, men hinner aldrig göra ngt med det. Funderar på anställa ngn för trädgården.

Hannele på Hisingen sa...

jill, du kan ju anställa mej ;)
Själv har jag lyckats förverkliga otroligt många drömmar. Om jag ser en bild ur en tidning eller från någons trädgård, vill jag ha det i min egen. Det blir helt egen tolkning, men oftast är jag väldigt nöjd med resultatet.

Anonym sa...

Intressant.. igår.. så fick jag en snilleblixt.. fram med penna o papper.. o så ritade jag upp vårt"medelhav"" som vi ska göra till våren.. maken såg lite oförstående ut när jag tyckte det var solklart på pappret..=)
Ska nog skaffa mig en trädgårdsbok.. och spara alla mina o andras ideér./åsa

Hannele på Hisingen sa...

Åsa, lösa papper försvinner, ibland är man duktig och stoppar dem i en pärm, bok är dock säkrast. Ibland kan det vara svårt att rita visioner på papper, men ändå ofta värt att sparas i en anteckningsbok ;)

Anonym sa...

Godafton Hannele Ja du dessa kurser om trädgårdsplanering och liknande. Man börjar så storstilat med fin bok och penna skriver noga de första sidorna sen kommer det jord på sidorna . Man ritar på datan i grafikprogrammet och skriver där med men det tar stopp. Jag säger som du bästa planeringen är på alla fyra i trädgårdsbyxorna jordiga samt utan handskar med jord under naglarna .,, ända tills man tar i en spansk skogssnigel yeckkk,,,då åker handskarna på. Men jag gör som du ungefär spar alla lökpapper och små skyltar vad jag satt ner men rådjuren förstör så mycket för mig så grrr,,,ser i din spann på etiketterna jag har hängt mina på en smal bambupinnne går att trä dem på pinnen för spannen och påsen tippade oftast o påsen blev fuktig.

Hannele på Hisingen sa...

Filifjonkan, jag får så mycket idéer, när jag kryper på alla fyra i trädgården, men får inga idéer vid skrivbordet. Huvudsaken är ju att det blir resultat, att alla vackra växter som man skriver upp, överlever. De gör de hos mej, fast jag är slarvig.

Anonym sa...

Vad fiffigt att ha en bok för trädgårdsidéer. Det ska jag också skaffa mig den dag jag har trädgård!

Jag skrev nyss ett inlägg på min Tensta-blogg efter inspiration från dig (tensta.blogg.se).

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Vad skönt att höra din inställning till allt för mycket planerande, jag är också sån som hellre gräver och planerar samtidigt och som heller inte kan namnen på alla mina plantor. Den verkar supercharmig din anteckningsbok! Du kanske kan få ge ut 'Hanneles trädgårdsbok'?

anna k. sa...

Tack kära du för grattandet på min blogg! Jag nickar gillande över din trädgårdsbok - så ska det se ut!

Hannele på Hisingen sa...

Annelie, en personlig idébok behöver ju inte bara handla om trädgård. Kul att du också skriver om loppis, och hittade något i Tensta.

Karin, roligast är ju att det händer något i trädgården. Namn blir intressanta, om man byter växter med vänner, och det ska man ju. Visst har tankar flygit i huvudet, att det skulle vara kul att skriva något annorlunda och personligt om trädgård, typ
á la Hannu Sarenström, fast värre... ;)

Lantlivs Anna, alltid roligt att fira, eller hur. Jag som uppfattar mej som en slarvig person, även med trädgård..

Anonym sa...

Arkivet i hinken gillade jag. Allt är ju samlat och i en snygg hink.

Boken du har är i min smak. Ungefär så gör jag med, ritar, klistrar in urklipp och blomnamn... plus lite av varje.

Och den boken du har är så mycket roligare än något i plastfickor i en pärm.

Anonym sa...

Det llåter underbart! Jag var på Botaniska igoår och då tänkte jag påDIg. Det var härligt med alla lökar och jag längtar efter att gå dit närmare sommaren. Härlligt, härligt!

Stina sa...

Det var värst! Du är ju riktigt redig du. Kram Stina

Anonym sa...

Nina, visst är det kul med personliga anteckningar.

Cleo, det är nästan bästa tiden på året nu ;)

Stina, jag som uppfattar mej som slarvig..

Anonym sa...

Du är så härlig! Men visst blir det alltid bäst när man gör på sitt eget sätt? :)

Ha en toppkväll!

Tankevågor sa...

Jag älskar anteckningsböcker och har gärna flera på gång....blir så glad när jag ser din om trädgårdsplanering. :)

Anonym sa...

Detta året har jag börjat anteckna allt i ett excellark.....ordning för mig. Men jag är imponerad av dig! Verkligen!

Hannele på Hisingen sa...

art[e]fact, man kan inte göra på annat än på sitt eget sätt ;)

londongirl, finns väl inget bättre än vackra anteckningsböcker, det blir att man köper en och annan..

Tina, jag älskar excel, försöker skriva träningsdagbok, räkningar och annat, men en trädgårdsdagbok måste man kunna ta med ut i trädgården.