Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

27 mars 2007

I Love my Moss

Snart blommar här vårlök, scilla, kungsängslilja..
Det gäller att se möjligheterna, inte alltid förändra allt.
Vi har ingen japansk trädgård, men tycker om stenar och mossa.

Jag har fått snödroppar av en vän, som jag stoppat i jorden nu.

Warmest March day in the last 100 years
Vad gör man en rekordvarm vårdag; +19° C (66°F)
Sitter inne och trycker Trädgårdsamatörernas medlemstidning.

21 kommentarer:

Mountain Mama sa...

Nice pictures. The Snowdrops are lovely. I need to get some for my gardens.

Anonym sa...

Mountain Mama, yes, snowdrops are early and nice.

stadtgarten sa...

Here the temperatures are also very high. When I am in the garden during the day, I get the feeling that ii is already summer.
Monika

Anonym sa...

Monika, that's wonderful, you don't need any clothes.

Anonym sa...

Trädgårdsamatörerna, frågade en granne om jag ville gå med i Men jag sa nej. är inte tillräckligt intresserad helt enkelt. Men, ändå vill jag ju göra min trädgård finare och mer lummig..men, men tids nog kanske...Ha det fint i vårvädret o hoppas du kan njuta ute i dag. anna

Anonym sa...

Godmorgon.
Ja du snödroppar eller frk vårs pärlhalsband som hon tappat..:) det är snödroppen det, Så du var inne i den varma vårdagen synd det men de blir fler dagar idag tx nu har termometern precis krupit över 0 grader det var -2.1 tidigt i morse
Japanska trädgårdar andas lugn och stillhet för sinnet, men mossa är skön att gå på med bara fötter en varm sommardag då är den lite kall och nästan fuktig,,Ha en bra dag idag

Anonym sa...

Åhh så tråkigt att behöva sitta inne. Själv tog jag en tur till Botaniska. Underbart!! Vilken härlig bild så fint det kommer att bli när vårlökarna blommar. :)

Hannele på Hisingen sa...

Anna, Trädgårdsamatörerna ordnar billiga bra resor, intressanta föredrag, ska lyssna på Hannu Sarenström nästa månad.

Filijonkan, pärlhalsband, det lät vackert.
På morgonen får vi också skrapa rutor. Leve mossa ;)

Karin A, så blir det ibland. Det är min favoritplats på våren, drömmer om så mycket vårblommor där, att man inte kan gå ;)

Nässelblom och choklad sa...

Bra jobbat. Vad kul att ni ska lyssna på Hannu Sarenström, hans böcker är helt underbara. Jag ska jobba på Trädgårdsmässan i Stockholm fr o m i morgon. (Jag till att föra fram de vilda örterna och dess läkekraft.) Där blir det många roliga föreläsningar, mycket med anknytning till Linné förstås, men jag misstänker att jag inte hinner lyssna på något.

Anonym sa...

Å, så fint med snödroppar... Har också försökt att plantera in dem i min trädgård, med precis som med lavendelplantorna så verkar de ha små fötter som tassar iväg till andra s stället....
I år har jag i alla fall 3 ganska stora "lavendelpladuskor" som det finns liv i...

Hannele på Hisingen sa...

Nässelblom & choklad, vilda örter och Linné är ju jätte intressant, har massa böcker..

Gerda-Thyra, snödropparna ska ju helst planteras nu på våren, jag väntar på vita mattor..

Ingrid E sa...

Underbart nu! Igår såg jag årets första humla och första fjäril. Citronfjäril och det skall betyda att vi får en solig sommar! Dessutom var Bob Dylan jättebra igår och jag stod främst! Kan man ha det bättre?

malou sa...

Att se möjligheterna...kan inte du ta dig en tur till Halden och "se"möjligheterna i min trädgård? Tung lerjord, södervänd sluttning utan träd och skugga...Jag har gett upp!

Anonym sa...

Ingrid E, vilken dag du hade, jag såg också en brun fjäril och en humla, men ingen Bob Dylan..

malou, jag kommer gärna, fast lerjord är nog tuffare än våran sand- och stenjord. I vår branta sluttning har jag planterat olika fruktträd, lätt att plocka ;)

Yolanda Elizabet Heuzen sa...

The snowdrops have all disappeared here but the tulips are opening.

Today it was 17 C in the Netherlands so almost as hot as Sweden. How nice to have such a nice day in March already!!!

Anonym sa...

När vi var ute o gick i kväll så kunde man inte tro att det är slutet av mars... ja.. här har barnen gått lättkädda.. trots mina förmaningar.
Min dotter som är gymnasieelev sa att en del ungdomar hade shorts o flipp flopp på fötterna... ja kära nån..

Bloggblad sa...

Herregud! Finns det en hel bok om mossiga trädgårdar!!!!??? Och vi som får komplex varje år när grannen idogt tar itu med sin mossa. Och vi låter vår vara... Framåt högsommaren tar gräset ändå över, och sen kommer det lika mycket mossa hos grannen som hos oss.
Tjena moss! säger vi då....inte.

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Vilka fina bilder, har du tagit den högst upp också? Nitton grader, jag tror inte mina ögon! Snödropparna var jättesöta, jag har nog aldrig sett såna på riktigt.

Hannele på Hisingen sa...

Yolanda Elizabet, wonderful, isn't it :)

Åsa, jag klär mej efter almanackan, ungdomarna är klokare, som kollar temperaturen.

Bloggblad, grannen jobbar helt förgäves, kalk är bara slöseri på pengar, bättre att njuta. Dessutom kommer gräset sedan ändå. Mossboken är min favorit ;)

Karin, tackar, alla bilder är mina egna (böckerna också :)
Visst är det otroligt med sådan vår, förra året gick vi på havsisen.

Anonym sa...

Här ansluter sig en mossälskare till :)
Skulle gärna gjort ett besök i din trädgård och är helt övertygad om att jag skulle stormtrivas!
Ha det gott!
PS:jag tror jag ska starta en ny blogg som ska heta " Mossygreen" hade passat bra,va?!

Hannele på Hisingen sa...

Clara, trevligt, den mobbade mossan behöver fler anhängare. Min trädgård är inte speciellt kravfylld, mest plats för njutning ;)