Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

23 mars 2007

Our Little Mountain is Tough

Our 'garden' 1991, no money, no time, no knowledge. We never bought soil.
Helt självkalrt var det inte att barnen kunde få sitt paradis med bärbuskar och fruktträd, när "trädgården" bara var 810 m² söndersprängt berg.
Vi saknade både pengar, tid och kunskap. Någon jord köpte vi aldrig..
Det var lätt att hålla sej för skratt då.
Berget var ju inte ens helt, utan fult och söndersprängt.
Mycket av jorden kommer från vår egen kompost.
Vi ville ju ha växter att titta på genom fönstren, fast det bara är berg.
Jag blev duktig på att bygga kallmur, stenarna fanns och var gratis.
Det tog några år, innan jag insåg att söndersprängt berg är vackert. I dag fnyser jag åt trädgårdsprogram, där tio man fixar en färdig trädgård på tre dagar, när en kvinna kan skapa en trädgård utan en enda grävmaskin.
Sprängaren glömde stenen... Men nu har vi krukor här på.
Det tar några år, innan man fattar, hur man får ett berg att blomma.
Det tråkiga var att inte ha något rolig att titta på, när man fikade.
Flammentanz växer på grundberget, men trivs och blommar.
Mycket berg, där man kan ställa krukor och flätade korgar.
Sakta har jag fått berget att blomma med fetknopp och mossflox.

47 kommentarer:

Karin sa...

Åhh vilken skillnad! Kan knappt tro att det är samma plats. Sten är verkligen en tillgång i trädgården men man måste kunna ta ta tillvara den (eller lära sig som du verkar ha gjort). Fina murar, bäddar och gångar! Kul med dina oväntade trädgårdsprylar, själv är jag nog för mycket stilpolis för att våga ha sådant framme. Trevlig helg!

Anonym sa...

Karin A, man kan väl inte vara stilpolis åt sej själv? En trädgård gör man ju åt sej själv, inte åt grannarna eller svärmor, det ska vara roligt att ha en trädgård. Ha en bra helg själv.

Karin sa...

Haha, ja det stämmer nog! Men ibland önskar jag att jag kunde vara lite mer humoristisk när det gäller trädgården och inredning. Kul att kunna få ta del av andras personliga trädgårdssaker...

Hannele på Hisingen sa...

KarinA, vänta tills du blir lika gammal som jag ;)

Anonym sa...

Men gud vad duktig du är!! Det är ju som en helt annan plats, ja, ett paradis ;)

Trevlig fredag önskar jag dig!

Anonym sa...

Hannele, du har fått et berg til å blomstre og bli ull av liv! Ja, nå for tiden skal alt bli ferdig på 3 dager, og så kjeder man seg når alt er ferdig, for hva skal man gjøre da?

Ha en riktig fin helg!

Anonym sa...

HAha, idag ser jag dina bilder! ( men fortfarande inte gårdagens)
Vilket hästjobb ni har lagt ner på er tomt!!!!! Jösses det var inte illa!
Tack för namnsdagsgrattiset...Du får komma in till mig och lukta på mina namnsdagsblommor!

Hannele på Hisingen sa...

art[e]fact, idag njuter jag av varje liten buske och planta i mitt eget lilla paradis ;)

Sylvia, och dessa färdiga trädgårdar på 3 dagar ser ofta likadana ut också, ingen personlig prägel.

Gerda-Thyra, jag uppfattar det inte ens som jobb, när jag är i trädgården ;)

Hilde C. sa...

Så flott! Det må være veldig tilfredstillende å se sin egen hage vokse frem ved egen kraft :-)

Anonym sa...

Åhh så vackert det blev ditt berg!Berg är det bästa man kan ha på tomten,,Du får måla en grön dörr med handtag på bergsidan för dina tomtar att gå in i...Mysigt att fika med all prakt runt ikring. Stenar stubbar grenar är guld värt i trädgårdsbygge,,,Jag plockar stenar ur en rullstensås du vet runda fina släta,,sen diskar jag dem i diskmaskinen de är sant så blir de ljusa och fina all smuts går bort,, man ser själva ådringen då..fnissar inte klokt egentligen men tja varför inte. Skall dricka mycket kaffe i din trädgård i sommar på ditt berg.Ser också en liten söt katt som är lycklig att matte gjort en fin toa till denna katt..

Anonym sa...

Hilde C. och om något blir fel, kan man inte skylla på någon annan ;)

Filifjonkan, katten trodde, att blomsterplanteringen var fixat åt honom. Visst är allt det oregelbunda roligt i en trädgård, en slät åker är inte lika kul. Fast i början ville ingen ha denna tomt... tur för oss.

Anonym sa...

Hannele ja så rätt du har.... har lagt ut en bild med mitt fågelbad på till dig så kolla in när du har tid,,, Sen vad gäller planteringar så vill inte jag heller har snörräta rabatter de skall vara lite oregelbundna och följa naturens böljande.. skall visa dig ett land jag gjort för länge sedan sen

Ingrid E sa...

Det är fantastiskt så fint ditt berg har blivit. Jag har ju sett det "live" och vet vilket jättejobb du lagt ner bl a med spettet.

Aradil sa...

Så vackert och personligt du lyckats få det på ditt berg!
Ha en trevlig helg!

Anonym sa...

Oj vad fint, nu fick jag inspiration, tack :-)

Anonym sa...

Filifjonkan, tack för den trevliga bilden du visade.

Ingrid E, precis, spade har jag ingen användning för,
järnspett som gäller på vårt berg, det tar lång tid att plantera, men sedan trivs växterna.

Aradil, personligt, det stämmer nog, har inte sett någon liknande trädgård någon annanstans.

Tina, tackar. Roligt om jag kan inspirera.

Anonym sa...

Oj, vad du måste ha jobbat. Men snyggt har det blivit! Jag gillar stenar.

Jaska sa...

Ja minä kun luulin, että minulla oli paljon kiviä tontillani ;-)

Och jag som trodde jag hade mycket stenar i min tomt ;-)

Olen samaa mieltä noista television pikaprojekteista. Valmiiksi nopeasti, mutta olisi mukava nähdä tontit muutaman vuoden päästä. Vieläköhän ne toimivat ja elävätkö kasvit.

Håller med dig om TV:s snabba förvandlingsprojekt. Snabbt färdigt, skulle vara roligt se dem efter några år. Om det fortfarande fungerar och växterna lever.

Anonym sa...

Du vet ju att jag älskar all sten.. jAG har släpta hem mängder... fint ert berg är... !!!! natursten... min man sa idag när vi gick förbi en jättestor sten...
-ja.. snart ska du väl ha den med...! -Ja.. hur ska vi få hem den?? sa jag!
Trevlig helg!/åsa

Anonym sa...

Nina, sjäv ser jag inte trädgårdsarbete som arbete ;)

Jaska, klipaillaanko :)
Sant, skulle verkligen vara intressant att se dessa snabba tv-trädgårdar efter några år.

Åsa, lyckliga jag har inte behövt hämta en enda sten till trädgården, jag behåller alla jag hittar på tomten. Och nya blir det så fort jag gräver neråt för någon buske.

n o r d i n g å r d e n sa...

Men vilken härlig trädgård på sten
du skapat!!! Jättevacker och många härliga växter, den där rosa svanen, är han släkt med din handväska!? Ha en bra helg önskar Mari.

Annika sa...

Vad roligt att se hur din trädgård har vuxit fram! Det ser verkligen trevligt ut hos dig!!! Trevlig helg!!!

Anonym sa...

Vilken härlig bild med alla krukorna som blommar på berget! Själv försöker jag få betongen att blomma :) Ska försöka skapa lite grönska på balkongen till sommaren. Just nu gror fröna inne på fönsterbrädorna...

Hannele på Hisingen sa...

Mari, tackar. Jag har fått pippi på lite konstiga färger ;)

Annika, visst kan man se skillnaden.

Annelie, visst är krukor och flätade korgar fint.
Min mamma har massa kryddor,tomater och blommor på sin jättelilla balkong, jag ska nog visa bilder på den någon gång.

Anonym sa...

Härligt!
Jag blir inspirerad!
Just för att det inte är någon standard "tv-trädgård".

Anonym sa...

darkangel och mumma, måste erkänna att vår trädgård skiljer ganska mycket från grannarnas ;)

Tankevågor sa...

Helt otroligt vilket jobb du har lagt ner! Dig skulle jag behöva rådfråga om min lilla skärgårdsö som jag så gärna skulle vilja ha att blomma....

Lis vom Lindenhof sa...

Ihr habt ja jede Menge Steine im Garten, gefällt mir aber sehr gut
LG Lis

Nässelblom och choklad sa...

Vilken utmaning och vilket jobb! Det måste kännas fantastiskt att ha fått berget att grönska och blomma - verkligen ett paradis. Krukor med växter är ett jättebra sätt att få grönska där man själv vill.

Anonym sa...

londongirl, det finns massa växter som trivs i torr skärgårdsmiljö.

Lis, ich liebe Steine ;)

Nässelblom & choklad, krukor kräver mest omsorg, jag är inte så duktig på att vattna, men krukor måste man vattna. Men man kan lätt skapa variation och omväxling med krukor. Utmaningen var att få så många olika sporters frukt och bär som möjligt.

Theresa/Tette sa...

Åh, det var rackarns! Vilket jobb du har lagt ner... Mycket sten är det, men det är vackert. Vilken inspiration - kanske skulle gå ut och gräva lite i trädgården...
Ha en trevlig helg!

Anonym sa...

Vilken lycka att vara rik på sten =) jag som släpat i 20 år nu... och jag vill ha mer... Såg på en av bilderna lupiner.. tänk våra diken här på orten har mängder.. men vad svårt det varit att få dem att ta sig hos mig..=(

Anonym sa...

Tette, jag kan inte gräva med spade, bara järnspett funkar på vårt berg, det tar tid..

Åsa, lupiner är fleråriga, jag tar bort frökapslarna, så de inte blir för många på berget, behåller bara de rosa.

Anonym sa...

Å for en deilig hage du har,jeg blir i godt humør av å titte inn her til deg du har så mye fint og mye morsomt å vise fram .
Jeg gleder meg til sommeren ,og du legger ut mange fine bilder fra din hage.
Jeg ønsker deg en fin helg

Helena sa...

Väldigt vackert berg!

Anonym sa...

Tanis, snällt sagt, ha en fin helg själv.

Signelina, idag är det några som säger så, men i början ville inte någon ha vår trädgård. Tur för oss ;)

Anonym sa...

Finner inga ord! Jag är stum av beundran!

Anonym sa...

Jag är imponerad över din trädgård och hur du har lyckats. Har en bergig trädgård på landet och med lite knep går det allt att få ett blommande berg. Har fått ideér av dig som jag skall försöka få till på landet. Visst måste du vara stolt över din trädgård!? Ha en bra söndag i vårsolen =)

Hannele på Hisingen sa...

Marie, ändå har jag mest visat före-bilder ;)

Lotta, visst är jag stolt, liknar inte grannarnas precis. Låt gammeldags mormors perenner etablera sej ordentligt, man får sköta om plantorna i början. Nu går jag inte omkring med vattenkanna..

Anonym sa...

Åh, vad fint. Naturliga planteringar är finast. Härligt med berghällar insprängda i trädgården (eller kanske det är tvärtom). Jag satt och letade efter handväskan/vattenkannan men den var utbytt såg jag.

Hannele på Hisingen sa...

Purple, i vår "trädgård" fanns inga naturliga planteringar, bara sönderskrapat och söndersprängt fult berg, mycket deprimerande. Vattenkannan har inte försvunnit, lite ombyte bara ;)

Kinna Jonsson sa...

Vilken trädgård - man blir imponerad av vad En kvinna kan fixa! Förstår att löksoppan smakar bra på en sån't ställe. =)

Hannele på Hisingen sa...

Kinna, lite vilja och envishet bara. Vi slänger inte gamla trädgårdsmöbler, så nu kan vi sitta både öst och väst och njuta av löksoppan ;)

Anonym sa...

Jag förstår precis vilket jobb ni haft! Vi har också en "stenträdgård" och varje sten och varje gnutta jord är hitkört FÖR HAND.....det är mycket jobb och det tar tid...oss har det tagit 16 år och vi är inte riktigt klara ännu :=)
Men du, din trädgård är så vacker och personlig...ingen annan har en sådan.....det är ett konststycke i sig!

Hannele på Hisingen sa...

Clara, vi köpte aldrig den där jorden heller, egen kompostjord och 50 liters kogödselsäckar. På den tiden jobbade maken, som var helt ointresserad av trädgård, mest över för att försörja sin skuldsatta småbarnsfamilj, så honom kunde jag inte räkna med heller. Lika bra kanske, för då fick jag bestämma själv ;)

Ann-Christin sa...

En trädgårdsnovis som jag blir mäkta imponerad!

Hannele på Hisingen sa...

Anki, jag är nog lite impad själv också ;)