Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

24 februari 2007

Hisingen in February

Jag hann ta några bilder precis innan snön kom. CLICK on images to enlarge.
Visst är det vackert med åkrar. En hemlig väg.
Trollen bor i den gamla mosskogen.
Visst är det sagolikt. Fridfullt.
Naturen är den bästa konstnären.
Vackert mönster kvar när isen börjar smälta, dagen efter.

30 kommentarer:

Anonym sa...

Hello Hannele,
looks like a very wet area (wetland).Love the moss on the trees..do you have fungi or perhaps lichen growing around/on the trees?
Perhaps you can post pictures later this year?
I am studying Mycology,
cheers Gisela
I have a new blog:
Guildwood Gardens..gardening with love

Mountain Mama sa...

The pictures are great. I love the mossy branches and the ice formation is beautiful.

Anonym sa...

Härliga skogsbilder - underbart att vi har skogen så nära, tänk så många det finns som måste åka bil i timmar för att gå en promenad i em "orörd" skogen. Vi är lyckligt lottade!

n o r d i n g å r d e n sa...

Jo, nog är det sant, naturen är den bästa konstnären, och helt klart är det här trollen bor!
Mysig skog, man längtar till barmark när man ser det.. Att få en bukett vita tulpaner är inte helt fel, faktum är att jag brukar säga det till han jag lever med, köp hellre vita tulpaner än röda rosor! Så.. din man gjorde ett bra val tycker jag.... Ha en bra lördag! Mari.

Anonym sa...

For noen skjønne bilder, Hannele.
Og den spesielle veska di er visst overalt..........?!!
Håper alt er fint med dere i Sverige. Her i Norge snør vi nesten ned for tiden!

Hannele på Hisingen sa...

Gisela, it's fungi, lichen need very clean air. I'm interesting in Mycology too, but I can not so much. It's raining very much this year, it's not wet area every summer.

Mountain Mama, yes, I love this area.

Lotta, visst är det underbart, 10 minuter hemifrån kan jag se havet, skogen och vackra åkrar å t andra hållet. Ändå har vi storstaden inom en kvarts bilfärd. Underbart.

Mari, otroligt stämningsfullt, alla årstider. Gammal boplats under bronsåldern, man fantiserar gärna om människorna då. Jag önskar inte något speciellt längre, tycker det är spännande, vad maken än hittar :)

Sylvia, jag älskar dennna plats, alldeles nära där vi bor, det kom snö bara någon dag efter jag tog bilderna. väskan vill självklart vara med :)

Anonym sa...

Underbara naturbilder och tänk att det växer rosa vattenkannehandväskor i skogen så där! Var det i det trädet du plockade din?
Ha en härlig helg Hannele!

Aradil sa...

Den första bilden är helt underbar! Kan riktigt känna hur det luktar och hur hög luften är.

Trollen har visst likadana väskor som du ;)

Stina sa...

Ja, vet du...Ibland sitter jag där och dricker mitt kaffe och känner mig så gammaldags mysig (hehe) när jag tittar på alla spetsar.
Kram till dig Stina

Du verkar vara en mysig männska du.:-)

Anonym sa...

Marie, vi har egen hovleverantör här på Hisingen ;)

Aradil, trollen kan vara modekänsliga ;)

Stina, det är fina spetsmönster även på åkrar och i skogen, kram

malou sa...

Fantastiska bilder, Hannele! Och bröden blev jättegoda, fast jag gjorde små grova rundstycken istället för form- eller flätbröd.
Jag har hittat den allra första tappra lilla snödroppen i trädgården idag!

Bloggblad sa...

Visst är det mysigare när allt är grönt i olika nyanser - i dag kunde jag lika gärna haft ett vitt örngott över huvudet på min promenad... Fast det vita kalla fyller väl sin funktion så att vi har något att länga till.

Lis vom Lindenhof sa...

Uh, bei euch scheint es ja noch ganz schön kalt zu sein! Wir hatten die ganze letzte Woche schönes Wetter, aber heute regnet es schon wieder.

Ingrid E sa...

Underbara bilder. Säger det igen, du är en jättebra fotograf. Du har verkligen öga för att göra en spännande bild av vardagen.
De bloggar som jag tycker bäst om är de med bilder.

Sisah sa...

Du machst wirklich sehr schöne Naturaufnahmen, sie gefallen mir!

Helena sa...

Ja, visst är naturen fantastiskt vacker. Gillar den rosa vattenkanneträdet :-)

Karin sa...

Så vackert ni har det på Hisingen! Får nog ta och åka över bron någon dag. :) Trevlig lördagskväll!

Anonym sa...

malou, roligt att brödet blev bra, rundstycken är toppen.

Bloggblad, jag är barnsligt förtjust i snö också :)

Lis, alles ist weiß jetz.

Ingrid, tack, det är väldigt spännande med vardagen.

Sisah, ich liebe Hisingen :)

Signelina, det är lite speciellt och trollskt här :)

Karin, det måste du göra, vi har havet också.

Kati sa...

I think the "ice sculptures" are my favorites. Ice does fascinating things, but I never see it as it's happening, only the effect after.

Anonym sa...

Vilken trollskog du har hittat där passar trollhasseln in med. Ja naturen är den bästa konstnären bara man har ögon att se dess verk.Har du sett en liten sparvs fotspår i kallsnö? och alla hemliga vägar du funnit,,,ja det är verkligen vackert

Anonym sa...

Måste bara hålla med dig!!
Vilka fina konstverk det blir av sig självt...
Idag när jag jobbade såg jag så fina vattenfallsskulpturer som fryst. kanske ska jag ta med kameran??/åsa
http://asas.tradgardsblogg.se/

Anonym sa...

Kati, you can do your own ice sculptures, in your garden, in a bucket.

Filijonkan, trollskogen är alldeles nära där vi bor, vi kan njuta av den ofta. Åkrar älskar jag, vackert alla årstider.

Åsa, jag går ingenstans utan kamera, det är väldigt vacker årstid just nu.

Anonym sa...

Så underbara foton...inte minst det "där trollen bor"

Anonym sa...

Å jag har oxå en förkärlek för plöjda åkrar..å man ser vältornas rundning. Å så när frosten sätter sig på topparna.... Men som sagt, nu har kommit snö, så nu ser man int nåe! Anna

Anonym sa...

Christina, tack, det är väldigt mysig skog att gå i, alla årstider.

Anna, visst är åkrar vackra och spännande. Ljuset; solen, skuggorna, olika årstider, man tröttnar inte.

Minna Mercke Schmidt sa...

Härliga bilder!!! Älskar skogen o saknar "riktiga" skogar här nere i Skåne. Man går inte vilse i de lokala varianterna i alla fall : )))

Anonym sa...

Minna, jag tycker att just den stora variationen är spännande, lite olika i olika delar av Sverige och årstider tycker jag också om.

Anonym sa...

Jösses vad vackra bilder du tagit i naturen...jag skulle vilja rama in allihop och sätta dem på väggen!
Din blogg halkade jag in på när jag var och besökte Gerda-Thyras sida och här kommer jag att titta in ofta. Mycket som intresserade mig!
Clara

Anonym sa...

Vilka vackra bilder du tagit i naturen...skulle vilja rama in varenda en.
Din blogg hade mycket intressant att visa så här kommer jag att titta in ofta!
Clara

Anonym sa...

Clara, tackar, du är så välkommen att titta in fler agånger.