Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

7 juni 2010

Min svavelpion

Min lilla dyra svavelpion har klarat vintern bra.
Buskpionen har flera knoppar denna sommar.

13 kommentarer:

Synnøve. sa...

Oj så läcker. Har aldrig sett en sån förut. Måste nog ta en sväng till en plantskola tror jag.
Kramen Synnöve.

AnnCharlotte sa...

oj vad skönt...googlade och insåg hur dyr....och hur fin som helst...lycka till med den i förtsättningen ;)

ullis sa...

Köpte en svavelpion i Estland i pingst, hoppas att den kommer att klara sig för de är så himla fina!
Ha en finfin sommarvecka!
Ullis

Mimi sa...

Jo de är skamlöst dyra! Sådana där saker köper jag på den absolut sista höstreaveckan före de stänger plantskolorna.
Härligt att den klarade första säsongen, efter det är inte riskerna mera så stora. Hälsn Mimi

AnnA sa...

Godmorgon Hannele!
Hm! Jag har också sett priset på svavelpioner...Om man hade vunnit lite pengar, hade man kanske unnat sig.
Här är också mina träpioner på gång i blom - nu är det den vita - och om ngn vecka kommer nog den största att ha knopputsprickning.
Annars fick jag en liten trädgårdssorg i helgen, då jag upptäckte att ett av våra stora träd - en amerikansk rönn(tror jag)- bara dött under vintern. Barnens klätterträd under alla år vi bott här, och ett skönt träd att sitta under skuggan under heta sommardagar...Kan det ha varit den kalla vintern? Ja, man undrar, när både persikoträd och annat känsligare överlever...
Ha en skön dag på berget!
hälsn
AnnA

Dorpan sa...

sååå vacker Hannele!!

Merja sa...

Så fin!! Tur att den klarade vintern. Mina rosor som jag fick kapa efter backen är också på G:)
Ha det!

Hanneles bokparadis sa...

Synnøve, jag tror inte du hittar dem på vanliga plantskolor, kram.

Ann Charlotte, eftersom det bara var två blad på en, behövde jag inte betala så mycket, men jag får vänta i stället :)

Ullis, Estland är bra ställe att köpa plantor i, dom är härdiga också.

Mimi, eftersom jag köpte så liten planta, var det överkomligt. Annars betalar jag inte så mycket, för kanske de inte överlever..

Hanneles bokparadis sa...

AnnA, trädpioner är fina, jag har en, som verkar trivas, ganska tufft ställe. Vintern har varit ovanligt tuff. Kram.

Dorpan, svavelpionen ser jag fram emot.

Merja, vintern har varit tuff, mina rosor har haft det tufft, inte mycket kvar, men det kommer nytt från roten.

Trädgårdsdrömmar sa...

Svavelpioner är underbara, har flera stycken en som går åt fläskrosa och tre som är riktigt gula. Man kan ju ha lite otur med färgen...det är ju tråkigt om man betalt mycket pengar. Har flera buskpioner men ingen som blommar. Jag skulle bli överlycklig om dom skulle göra det någon gång. Vi har inte lyckat med dom. Men man är ju lite envis som trädgårdsmänniska, man vill inte ge upp i första taget.
Ha det gott
Carina

Hanneles bokparadis sa...

Carina, jag har nog inte plats för flera stycken, men pioner är så tacksamma, för inte ens sniglar eller rådjur äter dem. Ha en fin dag, kram.

Annika Christensen sa...

Har ingen svavelpion men jag önskar mig en.
Buskpionerna är bara 2 år men har blommat med 4 blommor i barje buske ljuvligt eller hur.
Din rosa var vacker.
Ha det gott
Annika

Hanneles bokparadis sa...

Annika, vist är buskpioner häftiga med sina stora blommor.