Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

5 mars 2010

Gammal fil 1

Inte slängde jag filen som jag inte hann äta upp, bakade två plåtar goda frallor i stället, på enkel surdeg och dinkelmjöl, några gröna russin, anis. Ingen bakmaskin behöver jag, så avkopplande att knåda för hand.

23 kommentarer:

Spessartin sa...

Hur länge kör du knådningen för hand? Vissa säger ju att degen skall bearbetas rätt länge. Jag kör också för hand, men orkar tyvärr aldrig så länge, kanske max 3-4 minuter sen är jag helt slut i armar och axlar.

Znogge sa...

Det är det jag alltid sagt! Bakning är otroligt avkopplande :-)

AnnCharlotte sa...

....och mycket godare än köpebröd, så det är njutbart både före och efter ;)

skogsnuvan sa...

Jag önskar att jag kunde baka men alla mina försök slutar i stenhårda oätliga grejor så jag har gett upp. En av mina män påstod till och med att jag gjorde lussekatter som man kunde slå ijäl hästar med.
men.....jag är bra på att laga mat så jag får väl bli vid min läst.

Hannele på Hisingen sa...

Spessartin, jag tittar inte på klockan utan på degen, det blir nog bra efter några minuter, jag rullar in degen, paketerar..

Ann Charlotte, precis, brödbakning är en njutning på flera dimensioner, dessutom ofta nyttigare än köpebröd.

Hannele på Hisingen sa...

Znogge, eller hur, härlig avkoppling.

Skogsnuvan, män ska man inte lyssna på
och inte tillsätta all mjöl med en gång..

Ruben sa...

Det måste vara underbart att vara deg i dina händer! ;-) /Ruben

Annika Christensen sa...

Toppen bra inte slänga någon mat inte.
De måste vara jättegoda.
Ha en skön helg
Annika

Hanneles bokparadis sa...

Ruben, ingen har klagat :)

Annika, jättegoda, man kan ju variera så mycket, efter smak och tycke, och vad man råkar ha hemma.

Helga sa...

Vad bra att du tar tillvara maten istället för att kasta bort...

Hanneles bokparadis sa...

Helga, överbliven fil funkar både i bröd och smoothie.

NinaVästerplana sa...

Borde nog skaffa mig ett bakbord åtmindstone..... När jag bodde i lägenheten var jag lite för kort i rocken för arbetsbänken där.... tog jag på mig träskor funkade det riktigt bra ;-)
Ha´t himla gôrgôtt i solen
Nina

oumberligating sa...

Hej Hannele! Inte har jag glömt bort dig inte du sitter så fint där på min blogglista fortfarande så jag har koll på allt "gott" du gör! Dina frallor ser så fina ut där på min "Lilla bild"!
Ha en trevlig helg!
Kram ifrån den där Oumberlige Peter!

Hanneles bokparadis sa...

Nina, arbetsbänken är för hög för mej också, det finns sån där plast, som man rullar ihop, då kan man baka på golvet, om man inte har plats :)

Peter, överraska familjen med att baka!

Filifjonkan 1 sa...

Ja visst är det härligt att knåda en ljummen bröddeg.Jag kör också i filmjölk om jag har för mycket blir så saftigt av det och god smak
Nybakt macka till nybryggt kaffe och en bok att lyssna på det är ju fredagsmys det jag har ingen nybakt macka just nu men det finns en semla i skåpet till eftermiddagen Ha det så bra där på Hisingen nu

Hannele på Hisingen sa...

Filifjonkan, en semla, jag blir så sugen. Visst är det praktiskt att baka själv, man kan ta nästan vilken vätska som helst, variera med olika smaker, frallorna blir lite olika varje gång. Ha en bra dag.

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Det ser gott ut i alla fall!
trevlig helg
Birgitta

Gunilla sa...

Instämmer! Det är själva knådandet som gör det så härligt att baka matbröd! :)

Hannele på Hisingen sa...

Birgitta, aå gott att allt är slut nu.

Gunilla, knådande och doften, mysigt.

Tigris Predikantan sa...

Nog ser man fram mot vårenn och sommaren! Jag vill så gärna börja röra i jorden!

Hannele på Hisingen sa...

Tigris, tids nog hinner vi med det också ;)

Anonym sa...

Det blev säkert goda bullar... själv brukar jag gröra ost av överbliven fil... vasslen använder jag sedan i baket. Dumt att inte ta tillvara det man kan.

Hannele på Hisingen sa...

Marlene, det gjorde vi förr, nu var det för många år sedan vi gjorde egen färskost, med olika kryddningar, jättegott.