Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

15 mars 2010

Egna äpplen

Vi har fortfarande fina äpplen kvar i källaren, från ett träd som bara var som en lång pinne, när vi flyttade hit. Jag kan beskära.

30 kommentarer:

Inger sa...

Med andra ord en lyckad beskärning. Finns knappt svenska äpplen kvar att köpa på affären.

Hannele på Hisingen sa...

Inger, kunderna är ju så kinkiga och vill ha helt perfekta felfria äpplen, som plast..

Znogge sa...

Grattis! Egna äpplen är inte dumt :-)

Jord under naglarna sa...

Vacker bild!

Jag hoppas på egna frukter från träden jag planterade förra året. :)

skogsnuvan sa...

Vilka härliga äpplen. Så snygga

Helga sa...

Bra gjort Hannele!! Vi beskär också själva - självlärda...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, helt utan gifter.

Jord, då har du något att se framemot.

Skogsnuvan, äplena är helt i min smak.

Helga, inte så svårt, eller hur.

AnnCharlotte sa...

De måste vara extra goda...

Hannele på Hisingen sa...

Ann Charlotte, och helt giftfria :)

Maria sa...

Äpplena ser så stora ut också. äpplen som växer hrä upp blir ofta väldigt små och sura. Men jag har tyvärr inget äppelträd.

Hanneles bokparadis sa...

Maria, frukt och bärbuskar är nästan det roligaste i en trädgård, det finns sorter, som trivs även högre upp. Sura äpplen är goda i äppelkakor.

matte sa...

Jag lät vinterfrukten hänga kvar i trädet... och nu är de uppätna alla :)

Filifjonkan 1 sa...

Hej Hannele, Men å vad ditt barnbarn har växt,,jösses och så gossiga de är,,Sen äpplen visa en härlig färg där mot snön Viss är det bra att ha eget Jag ser i min lilla låda att nu är det bara bottenskylan kvar och de börjar om skrumpna lite går att göra paj ändå om man vill av dem,

Filifjonkan 1 sa...

Hej Hannele, Men å vad ditt barnbarn har växt,,jösses och så gossiga de är,,Sen äpplen visa en härlig färg där mot snön Viss är det bra att ha eget Jag ser i min lilla låda att nu är det bara bottenskylan kvar och de börjar om skrumpna lite går att göra paj ändå om man vill av dem,

Hanneles bokparadis sa...

Matte, bra lösning det också, men jag vill ju inte ge allt till fåglarna :)

Filifjonkan, precis, lite skrumpna äpplen smakar lika bra, jag har dem både i fruktsallad, havregrynsgröt, stoppar klyftor i ugnen.. Det är full fart på barnbarnet, härlig ålder nu, när det finns så mycket nytt att upptäcka.

Jael sa...

Vilken fin bild Hannele!

NinaVästerplana sa...

Underbara bilder Hannele! Äpplena är fina men barnbarnet är gôrgôtt ;-)
Ha´t himla....
Nina

Hannele på Hisingen sa...

Yaelian, tack, gott också :)

Nina, barnbarnet är självklart bäst ;)

Synnøve. sa...

Så gott med egna äpplen.
Vart har det gått när allt ska vara så perfekt egentligen. Hellre ett svensk eller norskt äpple med lite skavanker än ett utländskt som är vaxat och besprutat.

kramen Synnöve.

Hanneles bokparadis sa...

Synnøve, visst är det konstigt, men
kunderna får vad de vill ha.. plastig frukt.

Merja sa...

Du kan konsten:)
Ha det gott!

Hannele på Hisingen sa...

Merja, beskära är roligt :)

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Fantastiskt att äpplena håller sig så bra! Proffsig du är!

Hannele på Hisingen sa...

Karin, inget märkvärdigt, +5° C i en papperskasse i garaget, kollar ibland och plockar bort dåliga äpplen.

Annika Christensen sa...

Lycka och rikedom skulle jag vilja säga.
Kul bild.
Jag hade så lite äpplen i år så de tog fort slut. Annars brukar jag ha till midsommar i jordkällaren.
Min sort som hållr sig bra heter Kim vad heter din?
Ser goda ut måste jag säga
Annika

Hannele på Hisingen sa...

Annika, har ingen aning på sorten. Det fanns en flera meter lång pinne i hörnet av tomten, jag har beskurit och vårdat denne "pinne" ömt, och nu får vi 30-40 kg fina vinteräpplen varje höst. Jag plockar dem i oktober vid första frost.

Christina sa...

Gulligt barnbarn och goda äpplen ser det ut att vara!
Ha det gott!
Christina

Hanneles bokparadis sa...

Christina, här fattas det inget ;)

sara - Glitterögon sa...

Vad goda de ser ut! Egna äpplen smakar alltid bäst.
Tyvärr har våra nya små träd inte börjat ge frukt än.
Men den som väntar på nåt gott...

Ha en fin dag :)

Hannele på Hisingen sa...

Sara, klipp inte bort alla blommor nu..