Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

31 januari 2010

Jordgubbskräm

Trevligt att på söndagar bjuda på en enkel efterrätt.Snart har jag väl tömt alla slattar i mina syltburkar.

20 kommentarer:

ullis sa...

Å så gott det ser ut!
/ullis

Hanneles bokparadis sa...

Ullis, smak av sommaren mitt i vintern.

Znogge sa...

Jordgubbskräm är alltid gott fast frågan är om jag inte föredrar hemlagad äpplekräm...

Hannele sa...

Znogge, det ena utesluter inte det andra. I skolan lärde vi oss att blanda någon mer färg- och smakrik saft i den bleka äppelkrämen..

Med fingrarna i (j)orden sa...

Vilket sommarrecept så här på vintern. Låte rriktigt smarrigt!
Eva

Hannele på Hisingen sa...

Eva, enkelt, gott, billigt och nyttigt :)

AnnCharlotte sa...

mmmm....jordgubbar känns lite avlägset.

Jael sa...

Det där är säkert gott! Vi har ju jorgubbs sesong just nu...

Britt sa...

MM låter gott//Britt

Hanneles bokparadis sa...

Ann Charlotte, därför sparar man några till januari ;)

Yaelian, det kan jag inte påstå att vi har här, däeför behövs det kanske lite gammal sylt också som påfyllning.

Britt, mycket gott, men slut redan..

skogsnuvan sa...

Jag gillar dina recept. Det är inte klokt vad små burkar med frukt o bär man har i frysen som bara blir liggande. Man skulle unna sig att äta av dom varje dag.

Hanneles bokparadis sa...

Skogsnuvan, precis, alla små slattar, nu vill jag bli av med dem, det här är nästan det godaste sättet att städa :)

House of Jammi - blogg och webshop sa...

Mmm, det lät smaskens! Och så härligt med lite somriga jordgubbar mitt i snön och kylan.

Hannele sa...

Jammi, eller hur, den som spar den har..

Monica sa...

Om ett halvår kan vi äta färska igen!

Hannele på Hisingen sa...

Monica, några egna har vi på vårt berg :)

Klimakteriehäxan sa...

Mums. Jag är galen i jordgubbar!!

Hannele sa...

Klimakteriehäxan, jordgubbar i alla former är gott.

NinaH sa...

Gott - med jordgubbskräm!

Vet du - idag när vi hade matlag kom vi att prata om vad som är "typisk finsk mat". Kan inte du hjälpa oss att räkna upp några nationalrätter? (Vi spånade fram en del- men man kan ju lyssna på en "insider-röst" först...;-)...)

Hannele på Hisingen sa...

Nina H, typiska finska rätter är pizza, kebab, hamburgare.. Tja, det är väl surbröd, kålrots- och morotslåda, mämmi till påsk, nu står det stilla..