Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

9 januari 2009

Vems jobb?

Sällan jag lämnar Hisingen för att shoppa på paradgatan i stan, men nu gick jag impulsivt in i en affär och provade två klänningar. Jag tog båda med mej till kassan och ville köpa den ena. Inga reavaror och tomt i butiken. Den medelålders expediten tittar på mej, som hon va min morsa och säger:
"Du måste hänga tillbaka det andra plagget!"
Jag blir alldeles paff, för jag är inte den typen, som sprider kläder omkring mej, försöker oftast hänga upp, om det inte är alldeles kör komplicerade anordningar. Förvånat frågar jag: "Det är väl ditt jobb?" Hon mumlar surt och tar betalt.

(Dottern tyckte att jag borde lämnat kläderna och gått ut, men eftersom jag inte gillar att shoppa och är glad, när jag hittat något som passar, betalade jag. Tur att jag inte är hennes make eller barn, där är det nog ordning.)
Inte alltid så, på Indiska är dom alltid glada och får mej på gott humör.

35 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Jaa du, ibland är det tur att det finns tålmodiga kunder! :-)

Hannele på Hisingen sa...

Simone, eller hur :)

Jael sa...

Det var någ dålig kundtjänst! Du var faktiskt tålmodig :-)

Hannele på Hisingen sa...

Yaelian, jag hade inga större krav, ville bara betala, gärna snabbt, för jag vill ju inte stanna i stan för länge.

mossfolk sa...

Hm, ja kundservicen är väl inte riktigt längre vad den har varit... På många ställen.
Fast jag hänger alltid tillbaka mina kläder :)

Ruben sa...

Fy vad snorkigt. Något dylikt skulle minsann aldrig hända på Hisingen, det är jag övertygad om! Hon kanske var från Stockholm, hon i kassan? /Ruben

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Men fy då...

"Alltså hade det inte varit för de där dj..... kunderna så hade det här jobbet varit jättetrevligt"

Tråkig mentalitet, men du blev fin i alla fall.

kram Tyra

Anonym sa...

Hon skulle nog behöva lära sig att i hennes jobb ingår att ta hand om de kläder som kunderna inte hänger upp.

För det mesta tar jag tillbaks det jag provat och inte ska ha, och hänger tillbaks det.

Anonym sa...

Det var fräckt av expediten. Sådan behandling fick man ofta som ung - då var man inte vatten värd.

Filifjonkan 1 sa...

Hej Hannele. Ja du så det blivit numera det där är dålig service bra du sa som du gjorde för det måste ju vara hennes arbete .

Annika sa...

Riktigt ASdålig service. tvi vale...
Om det varit här hade hon åkt ut med huvudet först (om chefen hade hört henne).
Costumer service??? hallå!!!

Hannele på Hisingen sa...

mossfolk, jag hänger också upp mina kläder, om det inte är alldeles för svårt, vilket det ibland är.

Ruben, det misstänkte jag också ;)

Tyra, visst kan man ibland känna att man stör expediterna :)
Kram.

Nina, oftast gör jag det också, om jag inte har händerna fulla och kanske väldigt bråttom, nu var det bara EN klänning. Ibland kan man också glömma, var man hittade plaggen..

Helga, vi kortväxta hisingsbor i medelålder är lite osynliga. Idag tycker jag att ungdomarna bölir bra bemötta i affärer, för de är ganska köpstarka.

Filifjonkan, jag begär sällan service, klarar mej bra själv, men det visste väl inte expediten.

Annika, det ska väl vara något mitt i mellan. Som tur är, scannar jag mina varor oftast själv :)

Anonym sa...

Vad trött man blir. Jag fattar inte, om man inte är intresserad av att ge service till folk skall man ju inte ha ett sånt jobb... såå tråkigt att få ett sånt bemötande.

Anonym sa...

Vilken service... not. Jag blev lika sur när jag var ute i mellandagarna och skulle pröva kläder i en större butik. Åkte upp till herravdelningsplanet och ställde mig i kön till provrummen när en liten expidutta snäste åt mig att kvinnor inte fick pröva i herrarnas provrum, för då fick männen stå i så lång kö... Och?! Hade kjolen inte varit så snygg hade jag lämnat den i famnen på henne och marscherat ut.
Har du en stund över får du väldigt gärna kika in hos mig och tävla om läckar klor och läslust. Trevlig helg!

Ingrid E sa...

Lite tantvarning?
Hoppas att du blev nöjd med din köpta klänning.

Anonym sa...

Då är det bra när det finns en ställning som man kan hänga provade kläder på. Minsta men kan begära egentligen!
trevlig helg!

Anonym sa...

Hannele!
Och inte blir du bättre bemött om 10 år heller...vilket jag har erfarit.
Klänningen blev säkert jättefin på dig!

mvh, Anja

Hannele på Hisingen sa...

Spessartin, det där med service går upp och ner olika perioder, tycker jag, vad som råkar vara inne.

Charlotte, vi kvinnor får ju alltid köa, även på toaletterna. Precis, hitar man något snyggt, så tål man lite sämre bemötande. Dumt egentligen.

Ingrid E, vem ska få en tantvarning? Jag som inte tål att en expedit fnäser åt mej, som om hon var min morsa?

Znogge, precis, hade jag lämnat klänningen utanför provrummet, hade jag blivit bättre behandlad. Oftast hänger jag tillbaka mina kläder.

Anja, tråkigt det där, för jag har inte speciellt höga krav, behöver inte bli behandlad som en prinsessa.

Anonym sa...

Vet inte om det är Lindex policy, men av en ren slump (?) så är expediterna i min lilla stad lika befriade från servicemind.

Anonym sa...

Jag hade nog gjort som din dotter sa. Men visst har man hittat nåt man vill ha så...

Hannele på Hisingen sa...

Kapten Krok, självservice är ju inne nu överallt,
ok för mej, scannar själv i många affärer, men får ändå hjälp.

Gunilla, det där är svårt, när man hittat nåt bra.

Anonym sa...

Lindex kan va grinig, jag gillar Indiska...

Du skulle ha gått och lämnat allt på disken och sagt ha en trevlig dag du med/Helgkram

Hannele på Hisingen sa...

Häxmamman, dumt att man inte orkar gå till en annan affär.

Ulf sa...

Du har en skarp trut Hannele :) Bra jobbat!

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Hannele
Inte alls säkert! Hon kanske tar ut sin frustration på jobbet?
Trevlig helg!
Birgitta

Hannele på Hisingen sa...

Canis Lupus, jag blev bara så förvånad.

Birgitta, så är det nog :)
Ha en bra helg.

Anonym sa...

Finns det trevliga expediter???? Var hittar man dem? På en stor butik här som säljer allt mellan himmel och jord är de så trista och ohjälpsamma att det är ett under att butiken finns kvar. De har till och med satt upp en otrevlig skylt vid kassan hur man går tillväga om man vill byta en vara! Inga trevliga ord, men jag kommer inte ihåg dem ordagrant. Fast ibland undrar jag om det inte är stress som gör att de blir så här, ointresse för att man kanske hamnat i ett yrke man inte vill vara i kan ju också var en anledning. Men nog borde det vara service!! Som mannen på coop när jag ville köpa en del till en fläkt, han såg bara undrande ut! Så här i efterhand undrar jag om han verkligen jobbade där eller om han i invigelsen stund bara fick för sig att spela mig ett spratt. Fläktdelen fick vi tag på i en butik 5mil bort!! Det är service det...suck.

Monica sa...

Ibland känns det som man skall vara tacksam för att man får handla i butiken... DE skall vara tacksamma och JAG VILL handla i butiken!

Du har en liten uppgift på min blogg... Om du vill...

Anonym sa...

I just den butiken har de en del griniga expediter... dom kanske borde fundera över yrkesvalet...

Men, jag hänger själv tillbaka min kläder eftersom jag inte orkar med surisarna.
Och som Monika sa, de ska vara tacksama att vi spenderar våra pengar i deras butik, det är tack vare oss de har sitt jobb, eller hur?!

Ha en trevlig helg, kram

annette sa...

Undrar om expediten trodde att Du kom för hennes skull eller har hon missuppfattat att hon faktiskt är där för Dej!
Förstår att Du köpte klänningen Du hittat för det är både svårt att hitta och tråkigt att gå stan, men jag undrar om jag inte lagt båda två på disken och gått därifrån!

Kramen //annette

Annika sa...

Men självcscanning sker väl inte i klädbutiker precis. Däremot på matbutiker, och där tycker jag att servicen är skitbra också.
Här. Åtminstone. Men det är STOOOOOOR skillnad därhemma. Det är nog ngt alla svenskar i utlandet reggar på när dom kommer hem. Servicen. Usel, allra oftast.
Trist men sant...

Med fingrarna i (j)orden sa...

Ibland har man överseende, men andra dagar blir man galen på dålig service. Jag och min man skulle köpa en ny kökslampa och hittade en som var ok. Men de som jobbade i butiken bevärdigade oss inte med en blick trots att vi väntade i tio minuter vid kassan, så vi gick 500 meter till nästa butik hittade samma lampa (lite dyrare), köpte den och var jätteglada för att vi gynnade en butik med trevlig personal. Att vi förlorade några kronor spelade just då ingen roll.
Eva

Hannele på Hisingen sa...

Charlotte, tråkigt när man inte hittar trevliga expediter. Byta felaktiga varor på coop har aldrig varit något problem, det är skönt.

Monica, visst känns det märkligt ibland.

Frump, vissa verkar inte ha förstått sambandet med kunder och jobb ;)
Kram.

Annette, jag var frestad att gå därifrån, kram.

Annika, större affärer med självscanning kan även ha lite kläder och skor. Jag begär inte mycket service, för oftast är jag inte beredd att betala för det.

Eva, en märklig historia jag berättar. Ibland blir man förvånad över att expediterna måste göra andra saker precis samtidigt det finns kunder i butiken.

Anonym sa...

Vill inte vara elak men det e så det funkar nu för tiden inom detaljhandlen...du förväntas hänga tillbaka kläder själv eller ialf på en "häst" som de kallas som brukar finnas vid provrummen. Har aldrig vart med om en kund som kommit hela vägen till kassan och påpekat att jag ska ta hand om en vara där när det är så trångt där ändå och det finns inte direkt nånstans o hänga upp dem..ska de ligga på golvet tills personalen blir ledig från kassan och ska jobba på golvet? de står ju i shift i kassan på större butiker.
Indiska pallar av såna här "små servicar" då de vanligtvis är rätt små i butikstorlek (förutom på kungsgatan) samt de har gigantiska bänkar alltid bakom sig förutom kassabänken men sånt finns tex inte på H&M eller Lindex.
Som sagt vill inte va surpelle men trodde ni hade hängt med i "tiden" om hur servicen ser ut nu för tiden??
Beror mycket på butik till butik och då butiksstorlek men oftast får kunderna fixa massa själv då personalen får städa så det räcker och blir över efter kunder ändå. Tid är pengar och sånt vill inte cheferna ge förmycket av till sin personal...antagligen därför de "smygit" in denna service i systemet nu.
Förresten tänk om ALLA kunder gjorde såhär?? tänk dig 20kunder i rad som har minst 1-2plagg med sig....även om de hade en "spec graderob" för detta så hade den blivit full på 15min.
Lite onödig funktion...kanske stelare service men det e så det funkar nu.

Anonym sa...

Kan adda en liten komentar till nån som tyckte det var "rude" att berätta hur ett byte går till i deras butik.
De skriver den för de e sååååå trötta på kunder som inte kan köplagen och påstår sig ha rätt till både det ena o andra.

1) när företaget står för en "vis" kvalitet och gjort det i flera år tror folk att du får byta vad som helst tex det hänger en tråd nånstan=klipp av den då! fast det är din uppgift att kolla upp att det inte finns fläckar, trådar, hål mm INNAN du köper varan ens. Alltså inna du betalat! inte efter du betalat och lämnat butiken.
Skillnad om den blir total kvadad i tvätten när du följt tvättrådet.

2) tonvis med kunder som försöker få hutlösa rabatter de inte har rätt till för de:
A) hittat en fläck -erfaren personalen dömer vad det är pga av och tar sedan efter vad företagets polly är ang fläckrabatter och hur mycket då blir-de har en lista!
B)folk fläckar ner/andv en vara och kommer tillbaka nästa dag o påstår de missat det när de köpte fast tröjan stinker parfym och rök mm.=inget byte!
Många försöker tom tvätta varan så den inte ska lukta rök/parfym/svett=det känns på lukten att det är tvättmedel/sköljmedel eftersom nya kläder luktar typ tyg/plastigt mm.

3)många MÅNGA kunder försöker luras....även "goa pansionärer" som brukade få "byta förr i tiden" hos Närbutiken på "sin tid"...typ år 1946.
Sån "service" funkar inte i dagsläget med stora företag....kanske de får hälsa på "gammla" Pelle i hans butik på landet så funkar det igen??

4)Butiker har RÄTT till att vägra ÖppetKöp enligt köplagen...det klassas om en service i sig självt. De flesta har det för det är "god service" men de måste som sagt inte. Däremot måste de ha Bytesrätt till en ny tröja/likvärdig produkt eller få TillgodoKvitto till en annan dag om nåt e rejält fel.
DEN saken är inte många som vet....men eftersom vi bor i modernt samhälle så borde många veta det vid det här laget men tydligen inte...DÄRFÖR skriver de ner "bytes regler" på en skylt.

Tack o hej leverpastej!