Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

21 september 2008

My Garden in September

Kanske inte så mycket feng shui, men alla ska ju få plats i vår lilla trädgård och så länge alla i familjen är nöjda, så är allt bra.Kanske höstens sista ros, Uetersen, som blommar länge.Rönnbärsträden gör mej glad, småfåglarna gillar också.Ljungen blommar fint på berget (CLICK on images to enlarge).Lite rost skadar aldrig, dags snart att plocka in en del saker.Jag gillar den gamla retrokorgen, som tomten vaktar.Roligt med lingon på torven, lite smakprov i alla fall.Riktigt bra äppelår, jag gav 10 kg till min mor, mer kvar.

33 kommentarer:

Marianne sa...

Jeg syntes at din park er meget flot - du har mange skønne kroge - hyggekrog som vi kalder det... Og du har så mange smukke ting

Hannele på Hisingen sa...

Marianne, du kallar vår lilla trädgård på 810 m² för park. Visst har vi många sittplatser, jag flyttar på mej beroende på vädret, jag älskar korgar och krukor, roligt att leka lite.

Rita A sa...

Tosiaan "jokaiselle jotakin" - ajatus liittyy ihanaan puutarhaasi. Virkistävä, rauhoittava, jännittävä. Kaikenikäisille. Toivotaan että meidän omenapuu kehkeytyy yhtä satoisaksi kuin teidän :)

Synnøve. sa...

Den trädgården eller hagen som vi säger på norska vill jag gärna ha.
Älskar den. Med alla figurer, dina vattenkannor och tomtar.
Alltså jag har ju bara sett den på bild...
Men älskar bilderna av den hehe.
Vill så gärna göra nått mera här.
Kan man gräva opp och flytta en rosbuske? Just nu står den så den inte syns. Men den är full av blommor och knoppar. Den är ljust rosa. Ska ta en bild om jag får vara ifred för getingarna bara.
Ha nu en strålande söndag.
Kram på dig.
Synne.

Hannele på Hisingen sa...

Rita, olen leikellyt opmenapuuta joskus varovasti, omput vain isommaksi ja suurempi sato. Joo, isossa perheessä on joka maulle annettava mahdollisuus ja jokaiselle annettava tilaa.

Synne, du kan mycket väl flytta en rosenbuske, men i dina breddgrader skulle jag kanske vänta till våren och gräva riktigt djupt, då klarar den sej bäst. Vår trädgård är oerhört mysig just nu, när höstfärgerna börjar komma och småfåglar stortrivs.
Ha en bra söndag, kram.

Stina sa...

Oj...vad underbart det ser ut. Lyckos dig du Hannele.:-) Kramis

Anonym sa...

Stina, även småfåglarna trivs i vårt lilla paradis.
Kram.

Anonym sa...

underbart! Uetersen är en raring:)

Katarina sa...

Hannele, ditt trädgårdsparadis ser så vackert ut i september!
Kram på dej!
Katarina

Chubby Chieque sa...

Jag njuter verkligen i din trädgård!

Fin är den.

Tack för att du kom förbi.

kram,
//chie

Hannele på Hisingen sa...

Matte, Uetersen blommar verkligen länge.

Katarina, när höstsolen skiner, småfåglarna kvittrar och löven börjar bli röda, känns det riktigt höstmysigt. Kram.

Chie, jag njuter också ;)
Kram.

Anonym sa...

Roligt att få titta in i din trädgård igen hannele!
Kan du inte sy/sticka eller virka lite värmande kläder åt vattenkannorna - nej, förresten! Det hinner du inte nu - du är ju student med mycket att göra!

mvh, Anja

Hannele på Hisingen sa...

Anja, det blir att sticka till barnbarnet, hinner inte safta och sylta heller, jag är ju inte bara student, spriger ju även på gator och demonstrerar ;)

Anonym sa...

Läkert läckert!!!

Anonym sa...

Fina bilder! Hösten är så vacker med alla sina härligt mustiga färger. Det doftar gott och luften känns så hög och klar.
Synd bara att hårda vindar oftast rensar träd och buskar alldeles för tidigt.

Ha det gott, kram!

Ingrid E sa...

Fint i din trädgård. Även vi har haft någorlunda varmt i helgen så det har fått bli trädgårdsarbete. Mysigt!

Hannele på Hisingen sa...

Helga, och idag har jag ätit egna vindruvor.

Frump, så soligt och varmt vi haft i helgen, man har kunnat njuta av varje stund.

Ingrid E, småfåglarna stortrivs i vår trädgård. Visst är det härligt att jobba i trädgården såna här soliga höstdagar.

Anonym sa...

Oj du har mycket i din trädgård du...härligt med lingon...m mm vi har naturtomt vid sommarhuset...lingon & blåbärsträdgård kan man säga...10 kg äpplen o ändå mer kvar...himmel vilken skörd...nice.

annette sa...

Oj, vad Du har mycket vackert i Din trädgård, och sedan är det så fint att Du verkar verkligen leva med i Din trädgård hela säsongen, det är inte bara sommaren som Du njuter av utan även av hösten!
Din son har det nog underbart i Blåhammaren, där har nog hösten kommit ytterligare ett steg skulle jag tro!

Kram //annette

Hannele på Hisingen sa...

Anna, det finns väldigt mycket i vår lilla trädgård, fullt med små överraskningar, även för mej ;)

Annette, jag försöker ha något intressant i trädgården hela året, fast den allra mörkaste årstiden tittar man väl inte lika mycket. Men även på vintern kan jag leka med ljusslingor, islyktor är ju lite mer sällsynta här ;)
Kram.

Anonym sa...

Å, Uetersen som är så vacker!! Vi hade en helt överdådig uetersen i förra trädgården - den täckte en hel förrådsvägg och man fick gå hårt fram med sekatören för att komma in i trädgården till slut. Men en sån doft!! Och såna underbara blommor (i mängd!)

/Monica

Anonym sa...

Monica, härligt med några sena rosor.

Anonym sa...

Läckra bilder från trädgård. Jag var ute och pysslade med blommor och plantering ett par timmar idag. Det fick bli istället för skogen. Jag är lite bedrövad över att mina kärleksört inte blommar i år. Det var massor av knoppar men de liksom bara svartnar innan de slagit ut. Kan Du nåt om sånt?

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Till och med kanoten har färg som passar in i september månads Paradis. Snyggt!
Gillar alla dina vattenkannor och gamla redskap.
Ha det gott
Birgitta

stadtgarten sa...

You have a wonderful garden!
Have a good week, Monika

Annika Christensen sa...

Jag tror att din trädgård är perfekt för dig. Min är perfekt för mig. Vad man nu menar med perfekt på tal om den där skylten du vet...
Perfekt är iallfall när man njuter av den eller hur. Sittplatser skall man ha många och ändå hamnar jag på trappan.
Ha det gott och kul och se din trädgård i höstskrud.
Annika

Hannele på Hisingen sa...

Inga M, kärleksört som är så tålig, för torrt? För fuktigt? Visst är det skönt att höstpyssla i en solig höstträdgård.

Birgitta, inte har jag tänkt på att allt i min trädgård harmonierar i färg, har det gôtt.

Monika, thank you, I like my garden too ;)
Have a nice week.

Annika, eller hur, huvudsaken är ju att man gillar sin egen trägård, jag är lite lat också, detta passar mej ;)
Jag har många sittplatser, som jag faktiskt använder, flyttar på mej, beroende på vädret. Kram.

Anonym sa...

Mycket frukt här oxå! Vänner har delat med sig och på uteplatsen står det kassar med både päron och äpplen. Måste iväg och köpa socker för nu ska det syltas (inkokta ingefärspäron) och koka äpplemos. Så gott det ska bli!

Hannele på Hisingen sa...

Sus, jag älskar inkokta ingefärspäron och äppelmos är så gott till morgongröten, visst är det lycka :)

Åsa sa...

Åhh vad fint du verkar ha det- så där som jag gillar. Inte för stelt utan mer lite vildkänsla.. Såg dig allt i drömhus & trädgård..=)/kram åsa

Hannele på Hisingen sa...

Åsa, kändis är man och visst tycker jag det är mysigt i vår trädgård, småfåglarna verkar tycka det också. Kram.

Inkivääri sa...

Niin kaunista sinulla on siellä - toivottavasti on niin lämmin sää, että voit vielä nautiskella kauneudesta puutarhassa:)

Hannele på Hisingen sa...

Inkivääri, on vielä ollut ihanan lämmintä ja aurinkoista, olen tosiaankin nauttinut, pikkulinnutkin niin tyytyväisiä puutarhassamme.