Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

23 januari 2008

Crêpes av rester

På flera år har jag inte haft en chans att utöva min talang att fixa middag av ingentig, för i en stor familj finns inga rester. Alltid fanns det någon nöjd nattsuddare, som efter träning eller kvällsjobb lyckligt mikrade alla kylskåpsrester, som var tänkta att ha till lunch. Inte en brödbit slängs. Lite köttfärssås, en korvbit, en ostkant, ägg och en slurk mjölk kan bli de mest delikata crêpes. Pressad färsk juice till, två goa crêpes fick jag.
Man kan enkelt också mikra en varm smörgås eller göra omelett.

14 kommentarer:

Ingrid E sa...

Som Kajsa Varg: Man tager var man haver. Kan bli riktigt gott ibland. Slänger nästan aldrig rester utan fryser in o använder vid lämpligt tillfälle.

Hannele på Hisingen sa...

Ingrid E, det finns ju många anledningar att äta upp resterna, det finns en del pengar i det, men det är också skönt att ha färdig mat och slippa laga, eller springa iväg och handla.

Rita A sa...

Mycket duktigt av dej!

Onko sinulla hyviä leipävanukkaan ohjeita? Pappilan hätävara taitaa olla samalla periaatteella. Halpaa, leivän ja kakun tähteistä, tai jos pullaa sun muuta on iso määrä joka muuten menisi hukkaan.

Hannele på Hisingen sa...

Rita, täytyy katella kirjoistani, ihan olisi jännä kokeilla, pitkä aika viimeksi.

Anonym sa...

Rester har vi inga heller.. med 3 halvvuxna barn.. och glupska föräldrar..så går maten åt..=)/åsa

Filifjonkan 1 sa...

Ser gott ut det där. Du är en riktig matmamma du. Koka soppa på en spik då vet du hur man gör skrattar,,Näe rester är det dåligt med i en storfamlj kan jag tänka mig särskilt killar som är hungriga i tonåren minns hur det var...

Rita A sa...

Linkitin sinut postaukseeni :)

Hannele på Hisingen sa...

Åsa, visst är det härligt på sitt sätt, men här börjar saker förändras, mindre åtgång nu.

Filifjonkan, väldigt gott och man känner sej nöjd, när man inte behöver slänga något, ibland sparar man tid också på rester.

Rita, kiva, aina mukava piipahtaa blogissasi.

Anonym sa...

Här blir det matlåda av alla rester. Appropå pengar, min son är nu 4,5 månad och får smakportioner. Man kan köpa mosad potatis på burk för 60 spänn kilot. Över min döda kropp sa jag till sambon. Aldrig i livet!

Jag och min mamma pratade om ett finskt bröd häromdagen. Det var stort, riktigt stort och inuti var det riktiga blåsor (superluftigt med hård skorpa). Troligen gjort på rågsikt. Är det något du med min knappa beskrivning kan känna igen?

/Paula

Hannele på Hisingen sa...

Paula, jag är lite osäker på det finska brödet, låter som kornbröd... Jag har inte heller köpt potatis på burk till våra barn. Varför tror många unga mammor att det är bättre med dyr burkmat till barn - än den hemlagade maten??

Anonym sa...

Mumsans, nu blir jag riktigt hungrig, det är ju toppen när det blir lite rester kvar, speciellt nu för guben och mig, då kan man "smaska" ihop både det ena och det andra, fast det var ju skillnad när barnen bodde hemma, då fanns det sällan eller aldrig rester kvar.
Kramizzzzz

Hannele på Hisingen sa...

Curlingmormor, precis, när maken och jag är på tu man hand, funkar det bra med rester, behöver inte gå ut och handla, men helt annan sak när barnen är hemma, då fattas det alltid något :)

Nässelblom och choklad sa...

Minsta lilla rest kan ge idéer till helt nya kombinationer. Så dem ska man vara rädd om. Crêpes är gott, det var länge sedan jag åt.......nu blir jag sugen på det.

Hannele på Hisingen sa...

Nässelblom & choklad, visst är det kul att härma
Kajsa Warg, när man inte vill sticka ut och handla.