Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

11 oktober 2007

Doris Lessing på Hisingen

Grattis, Doris Lessing, årets Nobelpristagare i litteratur. Äntligen en kvinna och en författare som jag äger, har läst och som jag tycker mycket om.

För ett år sedan 2006
Alla våra promenader är inte lika lugna, för ett år sedan halkade vännen Magdalena illa högst upp på berget på Björkö, det behövdes nio brandmän för att få ner henne. Samma vecka halkade även vännen Ingrid E och fick hoppa på kryckor hela hösten, inte kul i vår ålder. Svettigt att komma ner från berget. Två väninnor gipsade under samma vecka, jag trippade försiktigt på berg strax efter det. Magdalena är inte helt återställt, men vi ska ha en liten promenad tillsammans och minnas denna dramatiska oktoberdag, även ovanlig för brandmännen.

31 kommentarer:

Anonym sa...

Holda op en oplevelse og 9 brandmænd - det har været noget af en redningsaktion.

Anonym sa...

Marianne, trots eländet har vi skrattat åt detta och Magdalena bad mej att ta kort, för hon ville minnas.. Egentligen skulle helikoptern ha kommit, men den var upptagen just då.

Ingrid E sa...

Ack ja! Skönt man mår bra nu och kan gå utan problem igen.
Din länk till mig blev lite lustig, ett jättegammalt inlägg kom med.
Hälsa Magdalena så gott, jag hoppas att hennes ben snart blir bra igen.

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Usch vad otäckt! Det gäller att gå försiktigt, det kan vara halt den här årstiden, både av löv och mossa och frost och is och....
Kram
marie

Anonym sa...

Ni får ta det lilla lugna på era promenader.

Anonym sa...

Jösses.... 9 brandmän...!
En olycka kan hända snabbt... tur att brandmän och ambulanspersonal finns! Och duktiga och trygga som attan är de också!
Ta det försiktigt på promenaderna hädanefter bara!

Hannele på Hisingen sa...

Ingrid E, det mesta var ju gårdagens inlägg, visst måste det kännas skönt att kunna gå obehindrat igen, jag ska hälsa Magdalena.

Marie, precis, Magdalena hade de finaste kängorna av oss och det var bar en ½ meter hög klippa, där hon halkade, men blöt lava är halt.

Kärleksdravel, vi försöker välja vägar efter väder.

Gerda-Thyra, detta var dessutom söndag och Öckerö Räddningstjänst och Björkö Brandförsvar var snabbt på plats, duktiga och trygga, som du säger.

Inkivääri sa...

Doris Lessing on palkintonsa ansainnut. Olen tainnut lukea kaikki mitä hänen kirjojaan on suomeksi käännetty ja voisinpa vaikka aloittaa alusta uudelleen:)

Hannele på Hisingen sa...

Inkivääri, eikö olekin ihanaa, nainen vaihteeeksi ja kirjailija, jota olen lukenut ja josta pidän. Näet tuossa, et Ruoho laulaa mulla on suomeksikin. Uudestaan lukemisen arvoiset kirjat on ehdottomasti.

Anonym sa...

Hördu Hannele...håll dig ifrån bergen är du snäll vill inte se dig med kryckor fördärvad tack,,men sån otur för dessa dina kompisar,Och tur det finns "di breda pöjkara" som kan lösa sådant som att få ner damer från bergen,,fniss ser du har Lessing i din hylla..tar boken lägger en lapp "Filifjonkan lånat återlämnas vid utläst a sidor tack!"

Hannele på Hisingen sa...

Filijonka, vi skulle inte klara oss utan "di breda pöjkara", bra att de finns, nu vill inte jag stanna hemma, men försöker vara försiktig, och mobil har jag alltid med mej. Låna gärna någon av Doris Lessings böcker, bra och läsvärda.

Anonym sa...

Hörrö Hannele... jag minns när du klättrade på berget för att mata fåglarna. Nu har jag bildbevis på hur det kan gå!

Det är sådan klättring man har unga raska söner till.

Det är då betydligt säkrare att låna mitt jordgubbsschampo. För du har väl duschmatta på duschgolvet? Annars blir det att sluta duscha också... :)

Här ska inte ramlas och skramlas något. Hur ska det gå om jag skulle dyka upp och dra ut dig på äventyr?! Du med rullstol och gipsat ben. Kryckorna i högsta hugg och viftande med dem. Vi kan ju slå ihjäl en massa människor då. Nä, håll dig på benen. I säkerhet. I duschen, kanske ;)

Och jag är helt nykter! Har bara druckit kaffe... kanske inte tål det?

Anonym sa...

Nina, ja, det var inte så klokt att klättra på berget ensam bara för att mata fåglar, ingen bra sysselsättning för 54-åriga tanter, parkbänk är mer lämpligt. Ditt jordgubbsschampo lånade jag ut till Det Mörka Hotet, alldeles för farligt att ha här hemma :)

Anonym sa...

Meeeen Hannele...

jordgubbsschampo är inte farligt alls. Bara lite berusande för den som doftar för länge på det eller kanske på mig då :)

Och då är det väl lika farligt för DMH också i så fall?

Anonym sa...

Visst var det skoj med Doris Lessing!!!

Hannele på Hisingen sa...

Nina, farligt att halka på bara :)

Maria, visst är det roligt med Doris Lessing, hon är både kvinna och duktig.

Anonym sa...

Nio män på en gång, och glödande brandmän därtill! Vad bra....

Anonym sa...

Han, Magdalena har skrytit om det efteråt :)

Bloggblad sa...

Ojoj. Säkert "roligt" för de drabbade att få se det på bild sen.

Anonym sa...

Ja det är första gången priset går till en författare jag läst och tycker om! Vi får gratulera henne!

Hannele på Hisingen sa...

Bloggblad, den drabbade bad mej speciellt att jag skulle ta bilder, annars hade jag inte vågat..

Alma, visst är det roligt med en kvinna, som man har läst och tycker om :)

Garden Cats + Crafts sa...

Gratulationer och fran mit, Fry Lessing.
D. Lessing hat den Nobelpreis verdient!
Habe nicht alles ganz verstanden. Die Frau ist vom Berg gerutscht?
Hälsningar, Birgit

stella sweden sa...

trodde först det var mina "sjöräddarkompisar"..men så såg jag att det var på landbacken...men hade hon trillat ut i havet så hade jag & co kommit!

Kul sida!
;)

Hannele på Hisingen sa...

Birgit, Meine Freundin, ich liebe Doris Lessing

Stellapolaris, det var ju väldigt nära havet, högst uppe på ön, bra att du och dinna kompisar finns, bra jobbat.

Anonym sa...

Åh herre min... nästan så ni skulle be brandmännen följa med på minnespromenaden ;) tänk om ni halkar igen... dom kunde ju vara med som både fägring och stöd

Hannele på Hisingen sa...

Trolltyget, Magdalena har haft många sådana tankar, men ibland blir det inte av, men brandmännen har i alla fall fått foton, lite ovanligtför dem också ;)

Ewa sa...

What an impressive shelf with Doris Lessing books. She is not popular in Poland. But I am going to read something of her. Which book would you recommend as first one?
I saw on the pictures that something bad happened, but I couldn't understand what.
Greetings,
ewa

Anonym sa...

Ewa, Doris Lessing has written 60 books, The Grass is Singing is the first one, good start, the Martha Quest books, The Fifth Child, Under My Skin.
My Polish friend broken her leg an a high island and can not come down.

Anonym sa...

Jag hade precis läst om din vän.
Och påmint mig själv om att inte gå på klippor.
Sen gick jag ut på en klippa...

Och det är inte kul alls att gå med kryckor. :(

Anonym sa...

Darkangel, det var verkligen tråkigt, denna årstid också.

Ewa sa...

Dear Hannele,
I just have read 'Yhe fifth child' - I admit it is a stunning book. Before you understand it it grabs you and keeps until it is finished. It is especially stunning, that subject is not very sensational and not easy.
Once again respect to your shelf. Going to continue my readings as winter comes closer...
greetings