Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

15 juni 2007

Senaste modenytt

Romantisk spetsprydd prinsessklänning för 54-åringar,
känns som vi bor i ett slott på berget, får besök av Filifjonkan.
Gräslöken och svärdsliljan från havstranden blommar vid fötterna.
Jag älskar min rufsiga trädgård, björnbär och blåbärsbuskar i bakgrunden.

42 kommentarer:

Anonym sa...

Jättesöt klänning! :)

Ha en fin dag !

Lily of the valley sa...

Din trädgård är underbar! Härligt med björnbär och blåbär. Det får jag komma ihåg att införskaffa i min blivande trädgård. Har kikat lite på blåbärsbuskar men aldrig kommit till skott.
Gudrun Sjödén har underbara kläder och annat. Klänningen din är ljuvlig!
Ha en skön fredag!
Kram
Lily

Anonym sa...

Fantastisk klänning och grönska!! Hälsa Filifjonkan!!

Hannele på Hisingen sa...

Art[e]fact, snällt sagt, känner mej faktiskt lite som en prinsessa ;)
Ha en fin solig dag själv.

Lily, jag trivs i trädgården, blåbär är väldigt lätt, ska ha samma kalkfria jord som rhododendron, man ska ha två olika, som kan korspollinera varandra, ha en skön fredag själv, kram.

Helga, det är så fint nu, när allt doftar så gott också.

Anonym sa...

Hallåå Hannele här kommer Filifjonkan,,,pustar å så roligt att träffas här i ditt Paradis.Så fin du är i den nya klänning ser ut som en blomma till bland de övriga. Kikar på bärbuskarna och säger å det är ju redan lite kart på dem. Visst ja!! postbudet kommer straxt med din hatt ringde efter den för jag glömde den ju. Har du kaffepannan på spisen? Det var en bra bit att cykla till dig,oo akta nu så du inte river din klänning där i buskarna den är så tunn och fin,, :)

Hannele på Hisingen sa...

Filifjonkan, bra att hatten är på väg, vågar ju inte visa huvudet utan den... KRAV-kaffet väntar, hemmagjorda vaniljsåsen till rabarberpajen är nästan slut... den är så god, så sönerna tar rejält. Lite besvärligt är det med alla rosentaggarna, klänningen kan lätt fastna, men jag vill ha den på mej.

Strumpstickan sa...

Så fin du är! Gudruns kläder är verkligen något alldeles speciellt:)

Anonym sa...

Strumpstickan, tackar, Gudrun har ju roliga kläder
även för oss barnsliga tanter :)

Rita A sa...

Blåbärsbuskarna, just det! Jättestora. Den där buddhastatyn ser ganska intressant ut.

Klänningen är förtjusande. Jag har inga vita kläder själv, skulle se blek ut i ansiktet. Buddhan är mer i "min färg".

Anonym sa...

kæreste Hannele
Hvor det smukt og fint, altså dig i dine fine have. jeg tror du må have nyt blognavn; Grevinde Hannele.. Nyd besøget. Hilsen fra Marianne

Hannele på Hisingen sa...

Rita, blåbärsbuskarna är närmare två meter, stortrivs. Vit färg är nytt för mej, jag kan ju inte jämnt gå i rosa, omväxling förnöjer ;)
Vaihtelu virkistää.

Marianne/Købehavn, kanske skulle man byta bloggnamn :)

Millis sa...

Vad fin du är i din klänning och din trädgård är också jättefin!

Anonym sa...

Vad fin du är i din klänning och vad roligt att du och Filifjonkan har träffats! Ni hade det säkert jättemysigt i din rufsiga härliga trädgård!
Kram

Anonym sa...

Millis, tack, jag trivs ypperligt i alla fall ;)

Clara, en dag kanske vi träffas riktigt, här i min rufsiga trädgård finns det många sittplatser för olika väder och vind.

Eva Agnes sa...

Du kan tro att jag är avundsjuk nu , Hannele.
Den klänningen från Gudrun har jag sneglat på länge. Den hade inte hängt dumt i min garderob. Och jättefin är du i den.
Ha nu en fin helg.
Kramar Eva Agnes

Anonym sa...

Eva Agnes, tack, nu var det väl något fel på den, så snåla jag kunde slå till och kan nu leka prinsessa en stund i mitt paradis mitt i rosendoften och dricka lite engelskt te och bara njuta av fågelsången.

Mina prylar sa...

Rufsig trädgård var ett uttryck jag gillar!Din rufsiga trädgård ser härlig ut, för att inte tala om klänningen, fin!
ha en bra fredagkväll!

Jill Wegerup sa...

OJ-oj-oj så fin du är!

trevlig helg!

Ingrid E sa...

Tjusig klänning, klär en kunglighet. Trädgården underbart grön med massor med spännande blomning, precis som det skall vara!

Hannele på Hisingen sa...

Cia, viktigt med överraskingar i en trädgård.

Jill, beror kanske på att min son fotat ;)

Ingrid E, en prinsess-picknick kanske, visst är trädgården fin nu, på sitt speciella sätt.

Lily of the valley sa...

Tack för tipsen om blåbärsbusken.;)
Ha en bra kväll!
Kram
Lily

Anonym sa...

Vad är det för fusk att inte visa ansiktet. Klänningen var snygg men man vill ju se vem den gör sig så fint på!
tillönskar skön helg!

Anonym sa...

Härligt att det finns prinsessklänningar för 54-åringar. Och att få besök av Filifjonkan kan nog vara roligt. Jag läser hennes blogg emellanåt, med ett leende på läpparna.

Anonym sa...

Lily, fundera inte för länge med blåbären.

Smeden Bengt, inget fusk, Filijonkan har lånat min hatt och utan den vill jag inte visa mej :)

Nina, visst passar klänningen även yngre prisessor ;)

Embla sa...

For en nydelig kjole! Kjempesøt! Hagen din er så flott. Har aldri vært innteressert i hager, men etter at jeg snublet innom bloggen din har jeg begynt å forstå sjarmen.

Hannele på Hisingen sa...

Embla, underbart om jag har inspirerat dej ;)

Yolanda Elizabet Heuzen sa...

Love he dress, very romantic and prinsess like. Your garden is looking lovely too. ;-)

Anonym sa...

Yolanda Elizabet, thank you for your nice comment ;)

Anna sa...

Jättehärlig trädgård verkar du har. så fina bilder nedan med de två träden och så tragiskt att ena ej finns kvar. nu ska jag läsa mer hos dig. Ha en härlig helg!

Anonym sa...

Anna, trädgården är full av överraskningar, även för mej ;)

Anonym sa...

Lueskelin läpi blogiasi - ihania puutarhoja ja herkullisia ruokakuvia. Teillä siellä lämpöisessä etelässä on niin ylellistä, täällä pohjoisessa voi nauttia puutahasta ja ulkona syömisestä niin vähän aikaa - ja molemmista kuin niin paljon pitäisin!

Millainen ilmasto siellä muuten on, esim. talvella - meri kuitenkin vaikuttaa aika paljon?

Onko sinulla kuvaa seljankukasta ü

hpy sa...

Rufsigt ar ofta vackert i en tradgard.

Anonym sa...

Ja men visst är det väl härligt med lite vild känsla i trädgården.. inte alltid så förutbestämt! / Åsa

Hannele på Hisingen sa...

V, kylmää ja pakkasta täällä talvella, mut aina ei suojaavaa lunta lainkaan. Seljasta on korkea aika minun vähän kertoakin, laitan kuvan.

Hpy, helt i min smak i alla fall ;)

Åsa, precis, lite oförutbestämt ska det vara.

Anonym sa...

Blåbärsbuskar....det skulle jag vilja ha. Är det amerikanska blåbär eller? Har inte sett det häromkring. Skulle passa mig perfekt.
Har också björnbär som vi försöker tukta att hålla sig till ett hörn eftersom vi har så liten yta.

Hannele på Hisingen sa...

Christina W, amerikanska blåbär är jättegoda och tacksamma, ger mycket skörd, två olika ska man ha, i jord utan kalk. Björnbär skulle jag kanske ha i typ stor spann.

Anonym sa...

Du ser da ut som en riktig prinsesse, du, Hannele!

Hannele på Hisingen sa...

Sylvia, det var vad jag önskade ;)

purple area sa...

Snygg klänning!

Anonym sa...

Purple, kan inte bestämma mej, om jag ska ha röda eller
rosa pumps..

Anonym sa...

Åh, så fin prinsessklänning! En sådan skulle jag också behöva...

Tittar bara in som hastigast för att se vad ni gör.... nu vet jag, så jag skyndar mig tillbaka till stugan för att plocka fläder och göra saft!

Anonym sa...

Gerda-Thyra, roligt att höra att allt är bra, flädersaft ska nog vi också göra, kunde göra det av egna blommor första gången förra sommaren.