Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

19 juni 2007

Muskelkraft och rosenknoppar

Alla år har jag klippt för hand .
Även om jag är vältränad kvinna i mina bästa år, var det äntligen
dags att skaffa el-häcksax, fruntimmersmodellen väger 2,6 kg.
Jag har ganska mycket buxbom att klippa.
Valamorosen blommar, kallas även för Franfurt Splendens.
Honungsrosen knoppar längre bort, har vackra nypon på hösten.
Ganska mycket liguster att klippa runt Shakespearehörnan.
Othello och Shakespearerosen har massa knoppar nu.
Nu knoppar rosorna runt fågelburen, Hansa doftar i bakgrunden.Det tar några år att få fina "fönster" i ligusterhäcken.
Jag får träna på att försöka klippa rakt, eller kanske inte.

47 kommentarer:

Anonym sa...

Så fint med all buxbum! Jag förstår om det är jobbigt att klippa den för hand. :) Fågelburen smälter in väldigt fint, kommer bli fantastiskt med blommande rosor och klematis.

Helena sa...

Åh, jag gillar din trädgård mer än killen i går! Tack för titten =)

Hannele på Hisingen sa...

Karin A, vi har faktiskt ganska mycket rosor, ser jag nu. Buxbomen börjar se bra ut, det tar ju några år, det är så praktiskt, för man kan ha ganska rufsigt innanför ;)

Helena, båda är ju bara till beskådande ;)

Anonym sa...

Kære Hannele
Det er ganske meget du har der skal klippes. Jeg kan godt forstå du er gået over til el. Din have er meget skøn og flot.

Anonym sa...

Marianne/Købehavn, jag börjar bli nöjd med trädgården nu. Familjens herrar, som inte klipper, tyckte onödigt med el :)

Yolanda Elizabet Heuzen sa...

I like before and after pictures. ;-) I can see that a lot of work has been done in your garden Hannele. Your garden looks great!

Hannele på Hisingen sa...

Yolanda Elizabet, thanks for the nice words,
I love my garden and I'm a lazy gardener, but sometimes..

Anonym sa...

Du har så nydelig hage, Hannele!!
Jeg ville gjerne hatt et sånnt fuglbur, og en slik fin benk som du har.........!

Pst: Smask smask.......den forrige posten var til å spise opp!

Anonym sa...

Så vackert du har det, och vad fint det blev:)

Hannele på Hisingen sa...

Sylvia, tack, du som inte ens gillar trädgårdsarbete. Jag sitter och fikar i fågelburen varje dag och känner mej som en prinsessa.
Visst är han en läcker godbit ;)

Art[e]fact, skönt, när det märks skillnad.

Jill Wegerup sa...

Vill du bli min trädgårdsmästare. Sen när jag lir kända författare kan jag betala dig bra.

Hannele på Hisingen sa...

Jill, ja, men jag är lite okonventionell :)
Jag måste även skriva min egen trädgårdsbok.

Mie sa...

Det ser helt underbart ut! Nu har jag tagit en "promenad" i din trädgård igen:-) Brukar göra det emellanåt..
Ha det fint!

Anonym sa...

Mie, själv tröttnar jag inte på att promenera i vår lilla trädgård, för varje dag dyker det upp något nytt.

Anonym sa...

Å så vacker din trädgård är nu så där lummig och lite hemlig liksom när den är oklippt.Men visst det måst klippas annars växer det igen precis.Fågelburens alla rosor blir ju alldeles förstjusande när de öppnar sig ordentligt.Akta nu så du inte klipper av sladden samtidigt.Det har Filifjonkan lyckats med två gånger sam min mor lyckats med också,,,fnissar, Han tittar konstigt i järnaffären när jag går dit och säger gör något,, så säger han men inte nu igen ,,,,
så skarvar han ihop och grejar så det fungerar som det skall.,Ja det är lätt gjort,

Ingrid E sa...

Ingen motorsågmassaker bara! Ta det försiktigt! När du tränat upp dig är du välkommen hit och klippa.
Fantastisk grönska du har!

Hannele på Hisingen sa...

Filifjonkan, sönerna varnade för sladden, jag är ju lite slarvig av mej, välte redan en ängel med sladden, vingen mådde inte så bra efter det. Visst är trädgården lite hemlig, jag vill ha det så, mysigt att kunna sätta sej på lite olika platser utan att man syns direkt, men som sagt, lite måste man klippa och hålla efter. Men som tur är, älskar jag att beskära och klippa ;)

Ingrid E, det tror du väl inte om mej, jag går varsamt fram - bara en ros som jag missade och körde över med trimmern, man ska sluta i tid på kvällen. Nu har jag mer tid och ork för finliret, du ser ju, att jag håller på att forma en tråkig ligusterhäck och annat roligt.

Anonym sa...

Vilken underdar trädgård du har!

Anonym sa...

Vilken fin "fågelbur"

Hannele på Hisingen sa...

Åsa.S, visst trivs vi i vår halvvilda trädgård, där finns en del frukt och bär också.

Frida, jag fikar i fågelburen varje dag och njuter.

Anonym sa...

Att ha det lätt och enkelt med hjälp av en maskin har inget med om man är vältränad att göra. Kolla in männen... de får ha maskiner och verktyg för allt de gör och de kan vara muskliga som attan.

Så muskliga kvinnor har också rätt att ha maskinhjälp.

Fin presentationsbild du har. Gillar den. Sinnlig.

Hannele på Hisingen sa...

Nina, precis, men männen i familjen har synpunkter, när jag skaffar maskiner..
Min kompis är ganska bra fotograf, eller om det är modellens förtjänst ;)

Anonym sa...

Du vet väl att män och hundar har ingen talan, de ska bara vänja sig vid kvinnor och katter och hur dessa är.

Kanske samspelet mellan fotograf och modell :D

Hannele på Hisingen sa...

Nina, så är det, de ska vara tysta ;)
Vi hade väldigt roligt, när vi fotade i Hellekis säteri på Kinnekulle.

Bloggblad sa...

Jag tittar också hellre på din trädgård än på supervackra gossar som smort sig med olja... :)

Anonym sa...

Bloggblad, varför ska det ena utesluta det andra,
Adam får nog också plats i mitt paradis ;)

Anonym sa...

Så härligt.. med all formklippning.. och fint med hur buxbom o liguster ramar in!!! / åsa

Anonym sa...

Hej! förstår nu vad du menar med fönster, det ser mysigt ut liksom hela din frodiga trädgård. Just sådan som skogsfrun och kissarna gillar, och fåglarna antagligen:)

Snygg presentationsbild, den påminner mig om en tavla...hette den heter Paradiset?

Lily of the valley sa...

Vilken underbar trädgård!Gillar din fågelbur. En sån häcksax i fruntimmersmodell måste jag införskaffa när jag flyttat.
Ha de gött!
Kram
Lily

Hannele på Hisingen sa...

Åsa, det gröna, som ramar in, är perfekt för då kan man ha det mer rufsigt på andra ställen ;)

skogsfrun, precis, det är inte bara vi människor som trivs i vår lummiga trädgård, det är småfåglar, fjärilar, grodor ibland. Jag vet inte riktigt, vad kompisen tänkte på, när hon fotade mej ;)

Lily, fågelburen använder jag varje dag. Visst är vikten i verktygen viktigt, sedan måste man ändå hålla bra arbetsställning, jobba med armar och ben, inte med ryggen.

Anonym sa...

Å for en flott hage du har.Jeg skjønner at det tar litt tid å holde den iorden.Men når vi er glad i hager så liker vi jo å gå rundt å stelle der også.
Jeg gleder meg til å se hagen din utover sommeren,for den er nok stadig i forandring.

Anonym sa...

Jag tittar med andakt på din fina trädgård. Jag är också lite lat men när jag ser din trädgård så får jag inspiration.

Här frodas det också och vår liguster är över två meter. Jag räcker inte upp att klippa den så min son som har sinne för det vackra kommer att klippa den i veckan. Med elektrisk sax och lagad sladd.

Hannele på Hisingen sa...

Tanis, trädgården förändras hela tiden, nu har vi även växter, som är vackra på hösten. Som tur är, tycker jag om att jobba i trädgården, det är nöje och avkoppling.

Nicoline, trädgården är lättskött på många sätt, jag vattnar inte och kan lämna den utan att något blir förstört. Jaha, jag har också fått varning för sladden ;)

Lindas trädgårdsblogg sa...

Vad snyggt det blir när man formklipper! Kul att du kom ihåg att ta en förebild så man kan se skillnaden.

Jag formklipper vår sibirisk ärtbuske-häck. Det är bara det att den växer så snabbt så nu någon vecka senare borde jag klippa igen. Den spretar åt alla håll!

Anonym sa...

Linda V, före-bilden glömmer man ofta, men dom är så roliga sedan. Sibirisk ärtbuske är tacksam att formklippa, men man får nog göra det ett par gånger per säsong.

hpy sa...

Din tradgard maste vara ganska stor!

Anonym sa...

Hpy, inte mer än 810 m² väl använda skrymslen och vrår.

Strumpstickan sa...

Din trädgård är helt fantastisk! En elklippare verkar väldigt smart:)

Hannele på Hisingen sa...

Strumpstickan, en elklippare borde jag nog ha köpt tidigare, den underlättar. Nu tycker jag att trädgården är väldigt trivsam, ett nöje att kunna sätta sej på lite olika platser, beroende på väder och sol. Snart kan vi börja plocka lite solvarma bär också, det är mysigt.

Lis vom Lindenhof sa...

Oh ich muß meine Buchskugeln auch noch schneiden, aber es ist im Moment viel zu heiß, bäh!

Hannele på Hisingen sa...

Lis, ich liebe Buchskugeln zu schneiden,
nicht bäh :)

Poppins sa...

Tjusigt! Hos oss är det jag som kör med häckklipparen. Karlar har för veka sinnen för sånt, tror jag. Därför klipper jag rosorna också, annars blir det bara klippt lite längst ut och gör ingen nytta! ;)

Hannele på Hisingen sa...

Poppins, många rosor behöver man inte klippa varje år, buskrosorna blir högre, om man inte beskär ner varje. Vresrosorna klipper jag vart 10:e år, honungsrosen putsar jag lite. Sant, männen ska göra annat, klippning är roligt kvinnogöra ;)

Evas blogg sa...

Vilken otroligt fin trädgård du/ni har!!

Hannele på Hisingen sa...

Eva, tack, måste erkänna att den är trivsam idag.

Evas blogg sa...

Fint väder hos er?

Hannele på Hisingen sa...

Eva, uppehåll just nu, men SMHI har varnat för mycket regn i morgon... så det blir väl gummistövlar till spetskänningen ;)