Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

20 juni 2007

Stillsam lyx

Ensamhet är lyx, för fyrabarnsmammor. Men ibland händer det att någon sticker till flickvännen, maken reser till huvudstaden, en annan jobbar, och då kan jag titta på vilken kanal jag vill utan att någon påtalar min dåliga smak, jag kan torka diskbänken och allting är lika fint, när jag kommer tillbaka. Härligt. Men efter någon dag vill jag ha det som vanligt igen.

37 kommentarer:

Anonym sa...

Kæreste Hannele
Jeg kender godt den "luksus" at få lov til at have det hele for sig selv (er også ud af en stor børneflok). Jeg selv har godt nok "kun" 2 børn, men den ene fylder for 5. Så at få lov til en pause fra det hele -er skønt. Og det er skønt når de kommer hjem. Dejlig rejemad - jeg kunne da havde gjort dig selskab :-)

Anonym sa...

Marianne, synd att du inte var här, när det var så lungt ;)

Anonym sa...

Vad gulligt! Stunder i sin ensamhet behöver man, men tillslut är det änså något som saknas :)

Husbilsresan sa...

Det där såg mysigt ut...och gott.Visst kan det vara skönt att vara "gräsänka" ibland, men visst längtar man.....liiite =)
Ha det gött!Kram!

Anonym sa...

Åh vad fint det ser ut. En liten stund för sig själv är skönt men visst saknar man de sina. Just nu saknar jag Honungspojkens lilla bruna arm om min nacke. Jag tror jag får ringa efter honom.

Anonym sa...

Åh så härligt det ser ut!

Hannele på Hisingen sa...

Art[e]fact, det är nog viktigt att ibland försöka hitta en egen ledig stund.

Solkatter & dammråttor, ja, hinna längta lite, då uppskattar man dem mer ;)

Nicoline, då är det nog bäst att du ringer.

Frida, en sommarkväll i lugn och ro är inte fel.

Strumpstickan sa...

Hos mig är det tvärtom,inga barn och egen diskbänk för vi är närbo särbo (grannar). Så när det kommer barn och hundar och vänner blir jag alltid jätteglad även om jag inte orkar så långa stunder. Jag tror jag förstår vad du menar när du säger att du längtar efter dem, och lite egen tid ibland är också jätteskönt:)

Anonym sa...

Strumpstickan, det är väl att omväxling förnöjer. Jag kan vara så trött på familjen, men sedan när de är borta, blir jag tossig och längtar. Men det är nog viktigt att försöka ta sej egen tid.

Ingela sa...

Jag kommer inte i håg att jag nånsin har varit ensam hemma, åtminstone inte sovit ensam hemma på de senaste 20 åren. Det händer ju att jag åker nånstans på egen hand och är "ensam", men hemma, det vore något nytt att prova på.

Ingrid E sa...

Ser mysigt ut. Händer det för ofta så följ med maken till huvudstaden. Bergianska väntar på oss!

Hannele på Hisingen sa...

Ingela, när maken är ensam hemma, njuter han inte, längtar bara efter mmej, men jag tycker det är så skönt att vara själv. Se till att få lite egen tid även hemma, det behöver man ibland.

Ingrid E, det händer inte så ofta och maken flyger, dyrt, bor på hotell, äter ute med utlänningar, kollegor, pratar jobb, inget nöje för mej. Sommarkvällarna har varit underbara, så mysigt att sitta i trädgården, fika, läsa och bara njuta.

Anonym sa...

Ser skönt ut..jag ska sätta mig under mitt päronträd och njuta nu en stund eller förresten det har jag gjort hela morgonen så här dagen efter och maken ligger o läser han är lika utmattad efter gårdagens stohej.. så jag har min lilla egen tid märker inte av han *fniss* han finns där men ändå inte ...=)ha det skönt snart kommer alla hem...

Anonym sa...

Din yngsta är lika gammal som min äldsta, då har ni oxå haft student i år???

Känner igen det där med ensamhetslyx!!!

Fast som du säger bara för ett tag...

Hannele på Hisingen sa...

Moas Gård, man behöver ju inte alltid sitta under samma päronträd samtidigt ;)

Maria, ja, vi hade den sista studentfesten nyligen, känns skönt. Ensamhetslyx behöver inte vara för evigt, för då är det inte lyx längre ;)

Anonym sa...

Känner igen det där sedan barnen bodde hemma....det var underbart med de där ensamstunderna.....ha det gott! Kram

Tingeltangel sa...

Hej, Underbar reflektion det där med diskbänken. Känner igen tanken... Kul att du besökt min blogg!

Hannele på Hisingen sa...

Clara, det blir ju ganska sällan, man får vara ensam, både på gott och ont. När det inte blir en vana, då uppskattar man det mer.

Tingeltangel, så är det ibland, när det är fint och städat
i en stor familj - och det håller bara 10 minuter :)

Anonym sa...

Oj vad gott det där såg ut, räkor och leverpastej - två av mina favoriter :D

Anonym sa...

Vildängel, då vet jag, vad jag ska bjuda på ;)

Anonym sa...

Hej hemlaga frun..:) ja det är sant det du skriver särdeles lyxigt känns det när det ,liksom blir ibland bara,men vardagen är ju det man är mest van och har sina rutiner i, Men visst är det härligt att hitta en tom o ren diskbänk så som man lämnat den.En lien bit lycka,Men att sitta i fågelburen med en bra bok och en macka serverad på dina älskade blåklocketallrikar det är inte dumt det heller. Ha det å skönt där bland rosorna dina. Gick det att laga din ängel?

Rita A sa...

Viken härlig bild! Ja miten ihanaa nauttia yksinolosta ellei sitä ole liikaa :)

Hannele på Hisingen sa...

Filifjonkan, ängeln är limmad, håller inte det, så har sonen Epoxy, sa han. Jag är klantig och slarvig, konstigt att det inte händer mer olyckor. Tom och ren diskbänk är klart underskattat, bristvara på Hisingen ibland. Sommarkvällarna har varit så fina, så jag har verkligen njutit i fågelburen, med och utan sällskap ;)

Rita, tosi, ihan se siitä määrästä on kiinni ;)

Lily of the valley sa...

Förstår vad du menar och håller fullständigt med. ;)
Kram
Lily

Anonym sa...

Vilken lyx, det gäller att passa på!
Visst är det dyrt med tidningar, två av de tre jag visade har jag dock fått som prenumerationer från andra. Biblioteket är också bra men har inte alltid det utbud jag önskar.

Hannele på Hisingen sa...

Lily, vi husmödrar förstår varandra ;)

Chrissie, blev själv överraskad, när jag började räkna, vad alla tidningar kostar. Klart biblioteket inte har allt, men kanske kan man gå dit och önska? Lyx får man passa på, när tillfälle bjuds.

Eva Agnes sa...

Jag kommenterar inlägget under eftersom du har så fina bilder från din trädgård. En riktig sagoträdgård enligt min mening.
Den döljer ett och annat... :-)
Kram Eva Agnes

n o r d i n g å r d e n sa...

Det där bordet andades lyx. För vilken männsika som helst!! Ha en toppenbra midsommar Hannele!! Mari.

Anonym sa...

Jag har också läst idag o fikat i mängd.. men inte sådana läckra mackor.. utan chokladkex...mums..=)/ åsa

Lily of the valley sa...

Yes! ;)

Rosa Pimpinellifolia sa...

:) Tänk att jag klaga just idag på att det känns som om jag inte gör annat än torkar diskbänken och fyller diskmaskinen, det är ett evigt smulande och spillande :) Och vilken underbar trädgård du har!!! Ha det bra, Kramar!

Hannele på Hisingen sa...

Eva Agnes, i en sagoträdgård ska det finnas
lite hemligheter ;)

Mari, lyx i vardagen ska vi unna oss,
ha en fin midsommar själv.

Åsa, ett och annat chokladkex kan det nog också bli i paviljongen ;)

Lily, :)

Rosa Pimpinellifolia, så kan det kännas ibland, därför är det skönt med en paus. Jag trivs bra i vår lilla trädgård.
Ha det så bra, kram.

Anonym sa...

Det där såg verkligen lyxigt ut! Vilket fantastiskt bord! Trevlig midsommar! Ninni.

Anonym sa...

Å så bra den är limmad den lille ängeln bra klister finns med ser jag.
Ja ibland kan det vara en bristvara men det är så ljuvligt att sitta ute dessa få dagar vi har på sommaren så diskbänken den kan vara lite skräpig, Fundera hmmm kom just på att man kan lägga ett par rena fina diskhandukar över alltihop så slipper man se det...jag klarar mig för jag trycker i det i didkmaskinen och stänger så är det borta

Hannele på Hisingen sa...

Ninni, gott var det och jag upprepade proceduren nästa dag ;)
Ha en tervlig midsommar själv.

Filifjonkan, att gömma saker under en fin duk är en bra lösning, jag har slutat att slita och få allting perfekt :)

Anonym sa...

Ja, enig med deg Hannele. Det er koselig med en stund for seg selv, men reiser de bort, savner jeg de med en gang.
Og vi har samme kaffekrus...!

Hannele på Hisingen sa...

Sylvia, ja, man behöver både och, men lite ensamhet är skönt. Kaffekrus... den blåa kopparna köpte vi i Skåne av en krukmakare.