Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

9 juni 2007

Götheborgs återkomst från Kina

CLICK on images to enlarge.
Förra gången detta hände var för 250 år sedan. Ostindiefararen seglar under Älvsborgsbron, men det är förbjudet att gå ut med fritidsbåtar, vilket man fick när den avseglade, läs mer i Göteborgs-Posten.
Alla VIP-gästerna kom med svarta bilar och fick stiga på en egen båt.
En stark doft av tjära kändes i luften, när Götheborg seglade förbi, visst är hon vacker. Vi var och tittade på den under bygget, såg hur man sydde seglar, massa olika hantverkade fick jobba närmare tio år.Såg inte riktigt vem som vinkade, kanske Hu Jintao, kinesiske presidenten eller kung Carl XVI Gustaf och drottning Silvia med sonen, hann inte se åt alla håll, men jag stod på ett bra ställe, där det fläktade gott och fick tjôta med trevliga göteborgare. På söndag får alla gå ombord på Götheborg.

21 kommentarer:

Ingrid E sa...

Skall du titta på när Götheborg kommer hem? I det fina vädret blir det säkert en vacker syn med alla båtar som följer med.

Anonym sa...

Et hel fantastisk båd - det ville jeg gerne opleve....

Pia Puma sa...

Jösses det skulle jag vilja vara o titta på minsan med kameran i högsta hugg;)

Hannele på Hisingen sa...

Ingrid E, jag ska nog försöka hitta någon plats. behöver ju inte ens lämna Hisingen. Sonen erbjöd sej att gå ut med båt, men nu är alla småbåtar förbjudna att gå ut i Göteborgs hamn.

Marianne/København, även om jag såg båten byggas, så har jag ändå inte riktigt fattat, hur stort det är, hela händelsen.

Pieces and dreams, det är nog många göteborgare som gör ;)

Anonym sa...

Hej på lördagsförmiddagen.
Ja tänk ett sådant spektakel det skall bli önskar man vore där och tittade men gissar att Tv visar det lite grann sen kanske.Hinner inte idag lagar mat som du såg skall ha gäster,,Men du skall kanske titta själv när de kommer, Kineserna kom ju igår med flyg och fick eskort från Sverige Kul...Ha en bra helg Hannele på ditt berg kram till dig

Hannele på Hisingen sa...

Filifjonkan, lite kul när Göteborg hamnar på tapeten på detta vis, jag var på plats, luktade tjära, fick några egna bilder på spektaklet, mäktigt.

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Nu blir jag avis igen...det händer så mycket kul i Gbg. Snart flyttar jag, näää skoja bara jag har ju mitt paradis här. Men det blir nog en tur till göteborg till hösten. Kram Tyra i ett svettigt Vaxholm.

Hannele på Hisingen sa...

Tyra, svettigt är det nu, i år är jag väldigt glad att vara göteborgare, idag behövde jag inte ens lämna Hisingen ;)

Lily of the valley sa...

Vilka härliga bilder!
Kram
Lily :D

Anonym sa...

Kære Hannele
Jeg har lige set svensk tv, hvor de viste skibet, de kongelige og kineserne. Det var pudsigt fordi jeg var informeret via din blog, hvad det handlede om, sjovt. Meget flot skib - vi har nogle stykker som det i Danmark - de er store og det er helt fantastisk at se

Anonym sa...

Jag vill fråga: Kan du se det från ditt paradis eller du måste förflytta dig till någon annanstans och hur långt då?

Hannele på Hisingen sa...

Lily, det var en häftig upplevelse med alla båtar som tutade och så mycket folk på stränderna, en vacker båt denna Götheborg.

Marianne/København, roligt, för detta är ganska speciellt, unikt, inte många som trodde detta skulle fungera, men nu har Götheborg seglat till Kina och tillbaka, med en gammal konstruktion, kul att du fick se det i tv.

Smeden Bengt, jag behövde inte ens lämna Hisingen, fick köra 10 minuter hemifrån, hittade en skuggig sval plats, där det fläktade skönt, och som du ser, hade jag bra utsikt.

Bloggblad sa...

Häftigt att få se det live! Jag har sett det på teve. Gillade alla sånger...

Anonym sa...

Bloggblad, jag bänkade mej framför tv:n också ;)

Anonym sa...

Så fina bilder. Dessvärre var jag på annat ställe så jag kunde inte se det vare sig på tv eller på annat sätt.

Anonym sa...

Tjusigt värre - ett pampigt fartyg! För varmt för mig att åka till stan men kan tro att det var ett skådespel =)

Det Mörka Hotet sa...

Jo, jo: smakar det så kostar det - drygt 400 miljoner kronor...men det kanske är väl investerade pengar, vad vet jag?

Min arbetskamrat M såg Götheborg när hon gjorde sina fältstudier i Kapstaden och även där var intresset stort.


Samuel

Strumpstickan sa...

Vilka härliga bilder du tagit! Vi har också varit ombord då innan hon blev klar och gubben har varit med ett tag och jobbat med den. Det är nåt fint som Göteborg har lyckats genomföra tycker jag som alla kan vara stolta över.

Men igår satt jag vid tv:n och fläkten och såg de 21 kanonskotten och det var också kul. Idag ska det visst bli ännu varmare än igår som var den varmaste dagen det datumet på 60 år.... puh!

Hannele på Hisingen sa...

Christina W, jag är glad att jag hade tid att se, ingen syn man får tillfälle att se varje dag.

Lotta, det fläktade fint vid havet, bästa stället att vara på en sådan varm dag.

Samuel, jag har ingen siffra, vad tv-reklam kostar, men det sägs att pengarna är väl investerade. Inte alla länder som den kinesiska presidenten besöker och vill göra affärer med ;)

Strumpstickan, värmerekorden får räcka för min del. Många göteborgare har lite anknytning till Ostindiefararen, kul när så många kan känna delaktighet.

Lily of the valley sa...

Ja, det är den verkligen!
Kram
Lily :D

Anonym sa...

Lily, en upplevelse man inte får se varje dag ;)