Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

10 juni 2007

Dotterns goda vegantårta

CLICK on images to enlarge.
Dottern gjorde all mat till lillebrors studentfest. Till kaffe fick vi vegantårta, helt gluten- och laktosfri. Botten gjord av färska fikon, dadlar, banan, äpplen, äkta vaniljstång, frysta blåbär, avocado, jordgubbar, vindruvor och mandelgrädde (mandel och honung). Dekorerad med exotisk frukt.
Chokladbollar (istället för småkakor) gjorda på dadelmassa, kakao, paranötter och mandlar. Aprikosbitar, plattor finns i invandraraffärer.
Ingen läsk serverades, men isvatten smaksatt med olika frukter gick åt denna varma dag; citron, gurka, blodgrape, passionsfrukt, melon, gott.

39 kommentarer:

Ivana sa...

Jösses vad gott det såg ut, underbart!

Helena sa...

Ja, verkligen kanongott. Jag behöver åxå nån som kan laga sån mat som din dotter gör.

Anonym sa...

Låter underbart gott! Skulle nog passa mig bra.

Hannele på Hisingen sa...

Ivana, passade så bra, för det var en varm dag runt 30°, men sådan här mat funkar.

Helena, kanske kan man hyra dottern ;)

Nina, passar många, ingen klagade ;)

malou sa...

Kan jag beställa upp dottern til min käres födelsedag? Och så kan du följa med och ge mig trädgårdstips?

Anonym sa...

Malou, hihi, underbart förslag :)

Anonym sa...

Det där både lät och såg fantastiskt gott ut!

Anonym sa...

Hej Hannele.
Du store tid så mycket gott tar för mig av lite av varje mumsiga saker din dotter gjort till sin lillebror härlig sval dricka med. Lyckliga hon som har sin lillebror säg att hon skall krama honom extra mycket,,snyter mig tar en chokladboll...lyckönskar dig till så duktiga barn det har ni gjort bra det där din make och du

johanna sa...

ojoj det där såg smarrigt och läskande ut!

Emmas inne och ute sa...

Det ser verkligen gott ut alltihop! Skönt med något annat än rostbiff och potatissallad : ) Ha en bra söndag!

Anonym sa...

Gott såg det ut...! =) och min syster var med på en följebåt.. igår.. hon tyckte det var så kul!! o häftigt! Mäktigt! =)/Åsa

Anonym sa...

Hoppas det fans annan tårta också för jag är väl inte så särdeles förtjust i
vegitarisk mat' Men där fans ju så mkt annat gott,så det är synd att klaga!
Hoppas du älskar värme för nu är det ju riktigt varmt!

Lily of the valley sa...

Jisses vad det ser gott ut och låter yammi, yammi! Vilken duktig dotter du har!
Kram
Lily :D

Hannele på Hisingen sa...

Aradil, det är roligt att bjuda lite annorlunda.

Filijonkan, stolt är jag. Storasystern är glad åt sina lillebröder, fast dom bråkar ibland, en tröstekram till dej.

Sericea, passade väldigt bra en sådan varm dag.

Emma, det var ungefär så jag tänkte.

Åsa, vilken tur din syster hade, måste ha varit en underbar upplevelse.

Smeden Bengt, man ska nog inte säga så mycket om något man aldrig har smakat. Den här tårtan passade perfekt för alla som var laktos- och glutenallergiker.

Lily, jag är så glad, för dottern bjuder mej ofta på god lunch, när jag inte har lust att laga mat själv.

Lily of the valley sa...

Vad härligt att bli ompysslad. Skönt att slippa laga mat när man inte har lust.
Ha en skön söndagskväll.
Kram
Lily :D

Anonym sa...

Lily, precis, när jag är lite trött på min egen mat,
ringer jag till dottern ;)

Klimakteriehäxan sa...

Den där tårtan både låter god och ser jättegod ut! Säkert rätt så nyttig till råga på allt!

Anonym sa...

Vilken studentfest-mat !!! Hur bra som helst och det där med vattnet tycker jag var kanonsmart... Att jag aldrig har tänkt på det själv.

Ha en underbar sommar !

Kram Kram
Carina

Lily of the valley sa...

Kanon!
Ha de gött!
Kram
Lily

Hannele på Hisingen sa...

Klimakteriehäxan, dottern lagar nyttig mat, här finns inget extra socker tillsatt, utom det som finns i frukterna.

Carina, det nyttiga vattnet var mycket populärt,
alla hittade sin favoritsmak.

Lily, nu får man lite ränta för allt slit ;)
Ha en fin söndagkväll, kram.

Anonym sa...

Kære Hannele
Jeg tror jeg "snupper" din datters ide til min datters studentergilde næste år - det er perfekt og meget flot. Du må være en stolt Mor til en fantastisk, dejlig datter.

Anonym sa...

Marianne/København, ja, jag är väldigt glad och stolt över henne, jag är säker på att min dotter blir väldigt glad, om hon kan inspirera.

Ingrid E sa...

MUMS! Smart med vattnet.

Christina sa...

Åhh så duktigt av henne, det ser verkligen läckert ut...

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Jag instämmer visst med en massa andra, den där veganska kalasmaten ser jättemumsig ut!

Hannele på Hisingen sa...

Ingrid E, sånt vatten kan man ju ha även till vardags.

Christina, det mesta går att fixa i förväg.

Karin, kul med lite omväxling på kalasen.

Lindas trädgårdsblogg sa...

Oj vad nyttigt allting lät!

Anonym sa...

Å her var det mye godt ,så heldig du er som har en slik datter (PS det har jeg også).Det ser så delikat ut alt sammen.
Jeg ønsker deg en fin uke

Blommiga Karin sa...

Hej!
Ser att ni haft en trevlig helg med god mat och fest.Läskande med all frukt och härligt isvatten.../Karin

Hannele på Hisingen sa...

Linda V, min dotter äter nyttig ekologisk mat,
man mår bra efteråt.

Tanis, visst är det härligt med döttrar ;)
Ha en fin vecka själv i värmen.

Karin, helgen har varit händelserik och trevlig.

Anonym sa...

Så fint det ser ut. Det passar min gluten- och laktosmage.

Sigrun sa...

Wow, das sieht lecker aus!

Sigrun :-)

Hannele på Hisingen sa...

Nicoline, visst är det bra, all mat min dotter lagar, är gluten- och laktosfri, passar alla gästerna.

Sigrun, my daughter made all food to her brother.

Anonym sa...

MUMS!!

Anonym sa...

Art[e]fact, det kan jag lova.

Lantliga drömmar sa...

Oj, vilken härlig mat!! Blir så sugen och hungrig :-)

Blåbärspaj på finskt vis med vetedeg lagar jag sällan, men min pappa som är en "äkta finne" älskar den! :-)

Ha en trevlig kväll! /Heidi

Hannele på Hisingen sa...

Heidi, finsk vetedegspaj är enklats, tycker jag ;)
Man blir behagligt mätt av dotterns goda mat.
Ha det så bra.

Anonym sa...

Gud så gott det såg ut! Tack för din kommentar i min blogg.

Hannele på Hisingen sa...

Ciss, ännu godare i verkligheten ;)