Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

27 juni 2007

Inga gifter i paradiset

Gödsla inte buskar och träd med kväve efter midsommar,
för då hinner de inte gå i vintervila och kan förfrysa. CLICK on images to enlarge.
Jag jar aldrig använt några gifter eller konstgödsel, inte ens i min första egna uteplats 1972. Använder hönsgödsel, kogödsel, kväverikt gräsklipp och egen kompost (ingen Blåkorn, för det utarmar den naturliga balansen och mikroorganismer i jorden). Skadedjur har vi ganska lite, de återkommer aldrig två år i rad. Trädgård med mångfald får en naturlig balans. Har man en naken gräsmatta med ett träd, så väljer ju skadedjuren det enda trädet.
Man ska odla mycket olika sorter, inte bara en sorts rosor.
En gång om året åker vi till kommunens Återvinning med grovt avfall, gratis dessutom, skulle aldrig falla mej in att bränna skräp och störa grannarna.
I en liten trädgård har man ont om plats att kompostera allt själv.
Skönhetsdrottningen har ombyte i bilen, vid regn blir det lerigt.
Kompost har vi alltid haft, enkel kallkompost för grönsaksavfall, gräsklipp och löv. Det blir några skottkärror egen jord varje år. Ibland drömmer jag om en vacker kompostplats, leker med speglar och annat.
Vilt och rufsigt, fullt med småfåglar och fjärilar har vi.

41 kommentarer:

Blommiga Karin sa...

Avfall och avfall...vi var och slängde 6 säckar med skräp på Sävenäs i måndags efter ha rensat i garaget.Jag vet inte vem som lagt in allt där??=)/Karin

Anonym sa...

Karin, det är väl ett mysterium :)

JULIEK sa...

Kloka ord från deg. Jag har en kalkompost selv med trædgårdsavfall. I år fikk jag mycke god jord utav den som jag la i mina rabatter : )

Anonym sa...

Detta inlägg glädjer mig!
Djur och natur ska man vara rädd om!
för det får du en kram om du vill ha en sån från mig!

Hannele på Hisingen sa...

Julie, visst är det härligt att ha ett eget litet kretslopp.

Smeden Bengt, så har jag alltid tänkt och verkat, redan innan det var på mode. I paradiset är vi rädda om allihopa ;)

Anonym sa...

Jag komposterar numera allt hushållsavfall och allt från trädgården och det vara ett rejält lass kompost i våras. Vad duktiga vi är! En annan sak - jag är sugen på att åka på en kort trädgårdsresa till England, ett par dagar, bed and breakfast-boende och där väninnan och jag kan kika på trädgård och makarna båtar kanske? Kanske södra england... har du något bra tips på resmål, boende, kanske har du gjort en rundtur på ett par dagar med bil som du kan tipsa om? Är väl som vanligt ute försent för att boka men B&B brukar ju inte vara något bekymmer - förbokas? Det skall ju helst vara en lite budgetresa.... skriv en rad om du kommer på något =)

Hannele på Hisingen sa...

Lotta, visst är det kul att vara lite miljövänlig. Jag reser alltid med färdiga paketresor, skrivit ett par rader till dej.

Tankevågor sa...

Har några olika komposter ute på skärgårdsön och det är det bästa som finns när kretsloppet fungerar. Där ute behöver jag all jord jag kan få.

Anonym sa...

londongirl, på såna ställen är det verkligen värdefullt att ta tillvara allt avfall. Man ska aldrig slänga gammalt jord eller grässvål heller, det blir också bta planteringsjord efter ett tag.

Anonym sa...

Längst upp i trädgården.. finns komposten.. sonen var där i veckan o letade mask...
Jag gillar också den vilda..looken.. får inte vara för välplanerat..=)/åsa

Hannele på Hisingen sa...

Åsa, lycka är lyckliga maskar :)

Anonym sa...

Rätt tänkt. Vi ska vara rädda om den planet vi lever på. Och visst måste även skönhetsdrottningar ta på sig arbetskläder ibland. Inte alltid är det då klänningar :D

Hannele på Hisingen sa...

Nina, ibland klär jag mej som en vanlig kvinna, när jag går ut på stadens gator. Fast visst är det underbart att i söt klänning med en vacker korg i handen klippa doftande rosor :)

Jennyshemochharmoni sa...

Jag skulle nog kunna vara lite mer miljövänlig. Har nog hänt att det lagts ut en del blåkorn hos mig. Ska skärpa mig! :)

Mie sa...

Nej här kör vi oxå helt naturligt... Både ogräs o växter trivs ungefär lika bra tror jag;-)

Hannele på Hisingen sa...

Jenny, i längden är det nog bra om man tänker efter lite, vad man stoppar i jorden (ungefär vad vi stoppar i magen :)

Mie, eftersom man inte har plats för allt ogräs, kan det vara bra att välja, vilka man vill ha kvar :)

Anonym sa...

brukar oxå hönsgödsel men maken vill ofta mera...

Ingrid E sa...

Helt rätt Hannele! Skönt att det finns villaägare som tänker på sin omgivning och inte eldar.
Egen kompost är guld värd men jag är rädd för sniglar i min så jag använder inte jorden i rabatten.

Hannele på Hisingen sa...

Maria, män ska man inte lyssna på i viktiga ting ;)

Ingrid E, jag vet inte vad jag ska säga om det där med sniglar, hoppas kompostvärmen ta livet av dem. Av två goda ting, väljer jag den bästa... egen kompostjord.

Nygammalt sa...

Tack! Visst �r det h�rligt med tr�dg�rdsbilder?! Du har ju haft en massa fina h�r. Ha en trevlig kv�ll!

Anonym sa...

Nygammalt, trädgård är ju det mest intressanta att fota ;)

Anonym sa...

Tänk om fåglarna skiter på David!!! ;-)

Hannele på Hisingen sa...

Pethra, tror du inte vi har dusch :)
David kan få bada i det salta havet.

Lindas trädgårdsblogg sa...

Jag delar din mening om giftfritt och naturligt.

Men gödsel... jag har ju preppat en hink med hönsgödsel i vatten. Har inte hunnit vattna ut det. Måste väl gå även om midsommar är passerat, det blir säkert en lång höst i år igen.

Anonym sa...

Efter att ha arbetat med väldigt kretsloppstänkande kollegor i många år så är jag helt införstådd med ditt "tänk". vad härligt om fler hade den inställningen!

Hannele på Hisingen sa...

Linda V, generellt sätter man midsommar som gräns för kvävegödsel, men det stämmer ju att Västkusten har lång höst utan tjäle.

Lisa,jag föddes nog med den inställningen ;)

Ingela sa...

Jag har två komposter, en vanlig öppen trädgårdskompost och en "burk" för hushållsavfallet. Den senare tömmer jag (förutom en startpjött på botten) på hösten och blandar med det som lagts i trädgårdskomposten under sommaren. Det brinner så lagom under senhösten och till våren är det perfekt jordförbättring.

Jag kan låta nästan som om jag pratar om en bebis när jag pratar om komposten...

Hannele på Hisingen sa...

Ingela, under alla år har vi nästan inte haft några animaliska avfall eller brödkanter, med fyra hungriga barn, så jag har inte sett behovet av varmkompost. Klart att ens kompost blir lite som en bebis ;)

Ingela sa...

Nja, så mycket tillagade matrester blir det väl inte, mest potatisskal och teblad och sånt. Men grönsaksrens blir det hur mycket som helst tycker jag, och det passar bättre i "burken" eftersom processerna där inte stannar av riktigt ens på vintern.

Lily of the valley sa...

Jag försöker att vara miljövänlig men jag skulle vilja lära mig mer och mycket mer om kompostering.
Ha en skön onsdagskväll!
Kram Lily

Hannele på Hisingen sa...

Ingela, i Göteborg har vi ju inte så kallt länge,
så potatisskal och teblad funkar utmärkt även i kallkomposten, den kommer igång bra på våren efter ett kort uppehåll.

Lily, varmkompost kan jag inte heller, har ganska enkel komposthantering av frukt- potatisskal, gräsavfall och löv.
Ha det så bra, kram.

Anonym sa...

Så flink du er til å verne om miljøet. Det er jo nesten livsviktig nå, det! Gjør alle litt for miljøet, vil det hjelpe i den store sammenhengen!!

Anonym sa...

Sylvia, ingen kan förändra allt, men alla kan göra lite.

hpy sa...

Det ar fa som har (haft) kompost har i Normandie, men nu borjar det antligen talas lite om sadant, och kommunerna delar till och med ut olika kompostbehallare. Jag har haft kompost anda sedan vi kopte huset men gick anda efter en behallare - den ar bra for hushallsavfall eftersom den ar stangd. Tyvarr ar den sa liten att jag inte kan anvanda enbart den, utan jag far allt behalla min gamla kompostinhagnad ocksa.

Anonym sa...

Hpy, ja, bhållare blir gärna små och fulla fort. Kul att de börjar hänga med även i Normandie ;)

Anonym sa...

Vilt och rufsigt sa du vilt och vackert säger jag...fast kanske inte damen på soptippen kanske hon skulle stannat själv där i containern,,fnittrar,,,hm men tror nog att den här damen brukar ha prinsessklänning annars jag! Ja giftfritt är bra men sniglarna de bruna äcklen urk...

Anonym sa...

Filifjonkan, sniglarna är ett stort besvär. Det var nog en och annan sopgubbe som tittade lite långt på mej, så lerig och blöt som jag var :)

Anonym sa...

Jättebra inlägg! Du inspirarar till en sundare trädgårdshållning :)

Hannele på Hisingen sa...

Art[e]fact, jag är så glad, om någon blir "smittad" av mej.

Anonym sa...

Fasiken vad du kan om trädgård. Är vilsen bland murkna trästockar,drömmar om ett torp, besvikelser över kalla fakta - topret är i för dåligt skick. Om jag vann triss-vinsten skulle mycket lösa sig. Vi fortsätter att bo i gäststugan ...

Hannele på Hisingen sa...

Helena, det där lät ju tufft. Eftersom vi inte är snickare och inte hade tid på den tiden, hade fyra små barn, byggde vi ett nytt hus. Banken sa också då, att vi inte har råd med två hus, så det blev ett nytt hus, året om. Jag har lärt mej mycket om trädgård, har gjort allt själv (maken jobbade övertid mycket då, som alla småbarnspappor). Nu njuter jag bara :)