Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

9 mars 2007

Ekologisk present

Dottern har besökt den nya ekologiska stormarknaden Ekostore och köpte jättegod ekologisk körsbärsmarmelad med honung, ekologisk getbrie och min favoritkorv; ekologisk mortadella. Åt detta med gott te och dinkel-bröd.

Vegansk fika
Var så goda, vår dotter har bakat och bjuder veganskt, för en av hennes vänner är det. Detta passar även om man inte tål gluten eller laktos. Det är blåbär i bullarna, tofuglass är jättegott (hon äter kött, fast KRAV).

30 kommentarer:

Anonym sa...

Å vad det ser gott ut! Får man ta sig en bit?

Anonym sa...

Glömde säga: Ha en riktigt trevlig helg!

Anonym sa...

Sniffar... ,, aahhhh nu är blåbärsbullarna framme roffar åt mig 2 st genast, glasstårtan med tofu mums mums tar en bit där med .
Hon är duktig att baka din dotter,,bär piffar alltid upp i bullar,blåbärspaj med gräddvaniljsås är också kalas men det hör lite till sommarfikat med på något vis.
Kravmärkt mat är bra... precis som hönsens ägg. De köper jag av en dam som har frigående härliga hönor uppe i skgen.. lite bruna stora fina ägg med en riktigt gulfärgad gula Så sockerkakorna blir nästan gula som de skall vara
Dags att göra lite nytta nu tack för kaffet och tilltugget smakade jättegott! :)

Anonym sa...

Marie, hoppas det smakade, ta två bitar.
Ha en fin helg.

Filijonkan, min dotter är duktig på att baka och laga mat.
Jag försöker köpa KRAV-produkter och ekologiska ägg, men dottern tycker inte det är tillräckligt.. jag fuskar.

Anonym sa...

Och trevlig helg önskar jag Dig och de Dina! Kram, Cleo.

Karin sa...

Tack för fikatipsen, ser så gott ut! Trevlig helg!

Anonym sa...

Cleo, önskar dej en riktigt trevlig helg, kram.

Karin, fikatips kan man aldrig få för många, trevlig helg.

Anonym sa...

Mmmm, körsbärsmarmelad, det lät väldigt gott! Har jag aldrig provat. Ha en fin helg. Anna

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Vad gott det lät, allt det där ekologiska du hade fått! Men vegan ger jag inte mycket för, de flesta såna är ju kraftigt undernärda.

Anonym sa...

Anna, det finns många olika sorters körsbärsmarmelad, i invandrarbutiker exempelvis, tycker absolut du ska testa.

Karin, de veganer jag känner, har varit medvetna och inte undernärda. Jag använder vegan-recept, när någon av gästerna är allergisk mot mjölk, laktos.

Anonym sa...

jag skulle gärna gjort dig sällskap vid fikat. jag brukar baka eget dinkelbröd. med frukt o nötter,

Ingrid E sa...

Dottern är duktig i köket. Hälsa henne att jag ofta äter hennes blomkålsris (blomkål + lök) och att jag tillsätter majskorn till det. Får det godkänt av henne? :-)

Anonym sa...

Godeftermiddag
Tar fram teskeden ur fickan och smakar på marmeladen.Körsbärssylt hemgjord jaa det är det godaste som finns särskilt till Småländsk ostkaka med vispgrädde Rena döden ur kalorisynpunkt men änglamat. Dina smörgåsar såg ju inte så dumma ut precis Ekologisk stormarknad låter jätteintressant, tror det kommer att slå väl ut, Ha en trevlig helg nu och må solen lysa hos dig som den just nu gör här med.

JULIEK sa...

Tofuglass har jag aldrig provat faktisk. Skal prova det en gång. Det er alltid roligt at provsmaka nya saker : )

Anonym sa...

Cia, nu fuskade jag med köpebröd, men alltihopa smakade väldigt gott.

Indgrid, det ska jag hälsa dottern, hon blir glad. Majs är spannmål och dottern äter inte det, med du får ;)

Filijonkan, småländsk ostkaka låter inte fel.
Jag har fått pippi på allt med körsbärssmak.

Julie, visst är det kul att testa nya saker, ha en fin helg.

Anonym sa...

Jag tackar inte nej till ett dukat bord..:)

Karin sa...

Måste kommentera igen eftersom du nu skrev om Ekostore - dit måste jag ta mig snarast! Jättekul med en ekologisk mataffär (saknar bioladen och reformhaus från min tid i Tyskland)...

Anonym sa...

Åsa, det skulle vara dumt ;)

Karin A, själv har jag inte hunnit, för affären är helt ny, men dottern rekommenderade. Kul.

Bloggblad sa...

Å, vad hungrig jag blir! Lite getost har jag förresten i kylen!!! Ska ner i köket nu och fixa lite käk.

Anonym sa...

Hannele..pippi på allt med körsbärssmak?? Du är kanske gravid...;)) Håll i din rosa väska för 17...näedå jag skojar förstår ditt pippi körsbär är gott men ett ställe är det inte gott på tycker Filifjonkan och det är det i chokladasken! Brukar alltid lämnas kvar.

Anonym sa...

Bloggblad, hoppas du får ihop något gott.

Filijonka, jag köper chokladaskar med bara körsbär i :)

Anonym sa...

Hei Hannele. Mmmmm...dette så godt ut! Jeg har baka litt i dag jeg også, grove, sunne boller.
Ha en hyggelig lørdagskveld.

Anonym sa...

Vilka underbara bilder, vad suuuugen jag blir!! Och tack för alla trevliga boktips med.
Kram
Fenja

Anonym sa...

Sylvia, visst är det gott med hembakat, trevlig fortsättning på helgen.

Fenja, så roligt att se dej här, det smakade gott.
Utan trädgårdsböcker kan man ju inte leva ;)
kram

Yolanda Elizabet Heuzen sa...

That looks good! I'm a vegetarian and love to eat healthy food. Eco bread is great, don't you think? Taste much better than any other bread you can buy in a normal store.

Anonym sa...

Yolanda Elizabet, I have been vegetarian two years, but not any moore, eco bread is great. My daughter eats eco meet and eco vegetables.

Anonym sa...

Oh! Vad GOTT det ser ut.
Getbrie låter helt fantastiskt.

Anonym sa...

Emma, getbrien kan jag absolut rekommendera, om du hittar.

Anonym sa...

mmmm... körsbärsmarmelad, måste vara helt underbart gott. Jag älskar körsbär i alla de former.

Anonym sa...

Nina, mycket gott. Jag har också fått smak på körsbär nu, i alla former, hittade även gott svenskt lite sött körsbärsvin ;)