Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

8 mars 2007

International Women's Day

Vi kvinnor får fira och vara glada att lite har ju hänt,
fast vuxna kvinnor inte är lika mycket på ropet som de unga.
En gång om året har Göteborgs-Posten som tradition att visa kvinnliga förebilder på alla sidor; politik, utrikes, ekonomi, sport, kultur. När man ser en sådan tidning, undrar man, varför ser det inte så ut varje dag?Att bilda ett tjejlag i hockey i Indien är inte lätt, se SVT1 kl 22.00 ikväll.

26 kommentarer:

Ingrid E sa...

Svenska kvinnor har det mestadels bra, speciellt när vi jämför oss internationellt, men en hel del återstår t ex vad gäller kvinnomisshandeln.

Anonym sa...

Grattis med dagen i dag, alle kvinner!!

Anonym sa...

Vilken vacker rosenbukett!
Det här med ung och gammal.....det filosoferar jag ofta om....en gammal antik soffa värderas ju högt och det skrivs böcker och görs TV program om gamla antika saker...men gamla "antika" människor är ju inte så intressanta i mediasammanhang...varför är det så!?
För min egen del tycker jag att varje ålder har sin charm...någon som håller med?

Karin sa...

Idag får alla kvinnor stå i centrum, oavsett ålder. Håller med Clara om att varje ålder har sin charm, synd bara att det ofta glöms bort.

Underbar rosbukett! :)

Anonym sa...

Ingrid E, mestadels bra, fast lönerna fortfarande lägre, kvinnor står fortfarande för hemarbetet enligt alla undesökningar och som du säger det allvarliga med kvinnomisshandel, i eget hem och fortfarande osäkert att gå på stan ibland.

Sylvia, grattis till oss :)

Clara, jag håller med, men de kloka männen har förstått att kvinnor blir bara bättre med åren ;)

Karin, visst känns det gott, att åtminstone en dag per år synas i tidningar, tv, det kunde vara så lite oftare i männens värld (rosenbuketten hittade jag på Rosenkaféet).

Anonym sa...

Underbara rosor!
Grattis på oss allihopa!
Ha en riktigt bra dag!

Aradil sa...

Vad bra bilden på rosorna blev. Så läckert med rosor framför rosentapet :)

JULIEK sa...

Så utrolig med det bilde av det indiske hockey laget. Grattis med dagen : )

Nässelblom och choklad sa...

Härligt med ett indiskt tjejlag i hockey! Jag har utmanat dig på min blogg, hoppas att du antar utmaningen. Du ska skriva 6 egendomliga saker om dig själv och sedan skicka vidare till 6 andra bloggare. Läs mer hos mig.

Hannele på Hisingen sa...

Gerda-Thyra, visst ska vi ha en bra dag idag ;)

Aradil, jag är glad att jag hade kameran med mej den dagen.

Julie, detta tjelag måste jag titta på ikväll.

Nässelblom & choklad, helt osannoligt, hoppas det går bra för tjejerna. Tackar för utmaningen, hoppas svaren längre ner går att återanvända.

Laurence dSM sa...

thank you for your blog

Nässelblom och choklad sa...

Vad bra att du redan har svarat! Jag hade missat att du redan var utmanad, men det blir bra så här. Det var kul att läsa dina svar. Din rosa väska på resa är ju helt fantastisk!

Anonym sa...

Laurence dSM, nice to see you here.

Nässelblom & choklad, visst kan en rosa väska vara cool.
Bra att mina gamla svar dög, för inte ens jag kan hitta tolv underliga saker om mej själv ;)

Anonym sa...

Ja.. det kan man undra. Under alla år har det bara valts 24 kvinnliga ledare i världen(tror jag det var) enl radio i morse.. hur många män...????
PS Vilken fin tapet du har....!!!

Moni sa...

Ja egentligen borde ju kvinnors gärningar bli uppmärksammade jämt och ständigt och varje dag. Men tills dess är det ju ganska bra att det blir debatt kring kvinnofrågor åtminstone en gång om året...

n o r d i n g å r d e n sa...

Ja, det är ju egentligen löjligt med dessa "dagar" för allt tycker jag, fars, mors, kvinnodagen osv, alla är ju lika mycket värda oavsett dag tycker jag, att man inte kan bli uppmärksammas annars är ju skandal! Men häftigt med Indiskt tjejlag i hockey förstås... vilken ljuvlig rosvägg bakom de fina rosorna, är det din vägg och i så fall, vad heter den tapeten?? Mari.

Anonym sa...

Åsa, visst går det långsamt, i hela världen.
Tapeten är i Rosenkaféet, tyvärr inte hos oss.

Moni, visst skulle det vara bra, om man naturligt pratade
om kvinnans ställning 365 dagar istället för en.

Guldkant på livet Mari, tapeten är på Trädgårdsföreningen. Själv tycker jag det är kul med olika dagar, fixa lite fest, men nu sista åren har de ökat. Internationella Kvinnodagen har funnits sedan 1909 och då behövdes det verkligen. Tyvärr har det inte hänt såååå mycket på hundra år.

Hilde C. sa...

Gratulerer med dagen idag :-) Det er godt avisen har slike saker en dag i året iallefall ;-)

Anonym sa...

Hilde, dagen behövs nog, fortfarande efter 100 år, i nyheterna lyfte de fram många viktiga saker, som inte pratas om så ofta annars.

n o r d i n g å r d e n sa...

Hej, Ok, den var jättefin tyckte jag men då vet du inte vad det är för märke på den förtår jag. Ngt jag skulle kunna tänka mej helt klart.. Ja, jag tycker OCKSÅ det är kul med olika dagar och fest! Älskar det! Men jag vill bestämma dagarna själv, inte att köpmännen gör det! Ett exempel, min styvson ( som är 25) minns knappt aldrig sin fars födelsedag men alltid fars dag, för att det tjatas om det i tv jämt! Det blir så ytligt, bara för att det SKA vara en sån dag i dag .. vi är alldeles för dåliga på att fira oss och varandra lite mera spontant, det känns så ytligt, lika med alla hjärtan, jag gillar vissserligen dagen för att få en anledning att "fira" & duka fint, planera meny osv men jag planerar gärna såna menyer ändå, vilket nog många inte gör, utan inväntar "rätt" dag, jag hoppas du förstår vad jag menar... Ha en bra fredag och helg Hanelle! (Ang kvinnosynen blir jag bara förbannad, flata politiker runt om i världen, jag är ingen rödstrumpa-sånt ogillar jag också, vi är och förblir olika kön men lika lön och repeskt för alla. En självklarhet kan man tycka.) Mari.

Anonym sa...

Hannele, er bare innom for å ønske deg en riktig fin helg. Og nå håper jeg våren snart er her!

Anonym sa...

Mari, köpmännen har inte med ALLA dagar att göra, Kvinnodagen är från 1909 och den behövs tyvärr fortfarande.
Om jag bakar en hjärte-tårta till min käresta på Alla hjärtans dag, så är inte köpmännen inblandade.
Nu får man ju inte ens fira fars eller mors dag i skolan heller, för det är orättvist för att alla inte har en mor...
Och inte börjar vi fira mer spontant bara för att dessa dagar försvinner, tvärtom, då blir det exakt 365 likadana dagar - vilket det är för många. Ha trevlig helg ;)

Sylvia, ha en fin helg du med.

Anonym sa...

Tittar in och letar efter blåbärsbullar,,,suck fanns inga! återkommer senare kanske finns de då?

Anonym sa...

Filifjonkan, sorry, dottern klättrar nu, så det bli nog senare..

Anonym sa...

Visst är det så. Dte är dte som är viktigt, att fortsätta jobba och inte "nöja sig". Att få mer stöd för kvinnor som utsätts för våld och hårdare straff för våldsutövaren.

Anonym sa...

Ella, våldet har inte precis minskat, alla kvinnor ska fä känna sej trygga både hemma och ute. Man får väl börja med unga män, attityder. Samtidigt inte glömma att alla män är inte monster.