Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

28 mars 2007

Utelunch med dottern

Skämtade dom med oss? Bara salladsblad?
Lite chockad blev jag, 254 kr för min skaldjursoppa och dotters sallad, som innehöll en enda sorts grönsallad. Hon tycker det ska se vackert ut, speciellt, om man går ut på restaurang. Kranvatten till, inget annat. (Oplanerat, så dottern hade redan hunnit äta innan.)
Ingenstans på restaurengen syntes några priser, varken inne eller på gatan, klockan var 14:30, så tydligen inte lunchpriser längre. Man är alldeles för flat och klagar inte. Soho och den Fina Gatan får vara för oss ett tag, finns mycket godare på Hisingen. Men vi hade trevligt, det är huvudsaken.
Gustav Adolfs torg, Börsen och vårsolen, +17°C (63°F).
Vid fint väder slår inget det gemytliga Göteborg.
Roligt besöka den nya ekologiska Ekostore.
Jag köpte påskchoklad och fikabröd också, inte bara grovt:
Ekologisk mat, hembakat, grönsaker, fina ostar, spännande korvar,
ekologiska mjölkprodukter, godis, tvättmedel, allt man behöver.
Hembakat bröd, roliga piroger eller Mandelmåne till fikat.
Roligt att handla ekologiskt i Göteborg, omväxling.
De asiatiska affärerna är roliga, där finns allt och lite till.

25 kommentarer:

Anonym sa...

huvudsaken är att ni hade trevligt! (själv är jag vrålhungrig jämt så här duger inga salladsblad..haha!)

stadtgarten sa...

It's a pity that I cannot understand your posts. But the photos look very interesting!
Kind regards from Monika

Anonym sa...

vargakvinnan, ja, vi hade trevligt, som alltid, men dottern hade hunnit äta, när jag överraskande ringde och ville ha hennes sällskap..

Monika, my daughter and I had a nice lunch, but it was a little too simple for 125 kr (a lunch costs 60 kr).
A new interesting ecological story here.

Anonym sa...

Ojj den maten var dyr! Men har man trevligt kanske det inte spelar någon roll :)

Anonym sa...

Ja, smakar det så kostar det! Men torftigt med bara en sorts sallad. Nu måste jag komma iväg till Ekostore...får se om jag hinner idag!

Anonym sa...

Love, en sorts salladsblad på en tallrik kan väl inte kosta så mycket.. Viktigast att vi hade trevligt, men bra, om man har råd att ha trevligt ofta ;)

Karin A, Ekostore är en väldigt trevlig och spännande affär. Egentligen smakade lunchen inte ens, men vi fick njuta av vårsolen och titta på alla vackra människor;)

Aradil sa...

Hjälp, det var verkligen inte billigt. Din soppa såg ju lite intressantare ut, men 129:- för dotterns sallad var ju lite väl magstarkt!

Du har en utmaning hos mig:
http://aradil.blogspot.com/2007/03/fem-favoriter.html

Anonym sa...

Godmiddag Hannele,
Hehe ja du Fina gatans restauranger är dyra och ofta inte alls bättre än den enklare restaurangen det lär man sig snabbt. Det såg lite torftigt ut håller jag med om, Men som du sa huvudsaken det var en trevlig dag, Ser att ni var på den ekologiska butiken med så härligt att kunna gå där och välja på så mycket ostarna lät spännande. Surdegsbaguetten ser ju läcker ut.

Anonym sa...

Aradil, en svår utmaning, jag ska försöka. Min soppa var god, men kocken var nog kär, bra saltat.. Dottern och jag har alltid trevligt tillsammans ;)

Filijonkan, när vi ätit, hittade vi ett ställe, där dottern kunde blanda en likadan sallad själv, med mer variation, bara för 57 kr. SurdegsBaguetten var mycket god.

Anonym sa...

Mmmm...her var det mye godt!
Ja, noen ganger er ikke maten verdt prisen, men klager man? Nei!
Ha en fin dag, Hannele!

Trolltygsängeln sa...

Hej Hannele. Har du tagit fotot över Gustav Adolf själv och får jag lov att använa det?

Warglycke sa...

Hutlösa priser finns det lite här och där. Mycket pengar och lite mat.

Anonym sa...

Sylvia, nej, man klagar inte, låter bara bli att gå dit igen.

mrln, alla bilder här har jag tagit själv. Länka gärna till mej, så får du väl låna den, men lämna tillbaka ;)

Nina, det konstiga var också, att priserna inte fanns att se nånstans...

Anonym sa...

När vi vart i Göteborg sist så besökte vi saluhallen.. ja kanske inte ekoligiskt , men faschinerande.. vad mycket grejor.. o visst är det vårkänsla...!=)

MariaJ sa...

Sun blogi on siitä ihana, että jaksat näyttää arkipäivänkin asioita. Täällä on monipuolisesti jokaiselle jotakin. KIITOS!

Beate sa...

Så koselige bilda. Va for første gang i Gøteborg i sommer som var, og må innrømme at jeg ble litt forelska... Arkitektur, god mat på spennende restauranger, og mange butikka. Reiser nok tilbake en gang :) Synd det er så langt unna Nord Norge...

Anonym sa...

Ibland borde dom nästan skämmas över priserna....
Men ni verkar ha haft en bra dag iallafall :-)

Anonym sa...

Åsa, visst är det kul med Saluhallen och alla spännnade affärer och testa massa nytt.

MariaJ, arkipäiväähän eniten, vaikka joskus erittäin jännää ;)

Beate Larssen, jag reste också till Göteborg en gång, tyckte det var trevligt - och stannade för gott ;)

Tina, betalar man, så ska man ju få något för det..
Men jag hade i alla fall trevligt sällskap.

Anonym sa...

Det var fasligt dyrt! Men hoppas at dte var gott i alla fall:)).

Allt såg så läckert ut!! Sällan jag kommer ut för att äta, men måste göra det snart!

Mindi sa...

Nej den salladen hade jag nog inte blivit mätt på. ;)

Kram igen!

Anonym sa...

Manon, man får unna sej att gå ut ibland, man tröttnar ju på sin egen mat..

Mindi, som tur var, var dottern inte hungrig, hon hade hunnit äta innan ;)
Ha en fin helg.

Anonym sa...

Ekostore såg ju jättefint ut...måste komma ihåg det när jag besöker Göteborg nästa gång (när det nu blir)

Anonym sa...

Christina W, jag köpte väldigt god ost på Ekostore idag.

Anonym sa...

Affären Ekostore skulle jag gärna vilja ha i min närhet....mycket intressant där , misstänker jag!

Anonym sa...

Clara, EkoStore har mycket bra, goda och intressanta produkter, jag har köpt det vanliga och testat nytt;
får- och getyoghurt, exempelvis.