Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

17 mars 2007

Inget kylskåp utan en magnet

Kylskåpsmagnet är inte det allra trendigaste, men vem bryr sej..
Snart dags att sätta upp mina påskmagneter. Konstnären Pratoom från Hisingen, gör oerhört vackra blommor av torkat vitt bröd, trälim, hudkräm, ser ut som keramik, när det torkat. Mycket gammalt och unikt hantverk.
Jag gillar alla mina magneter och har speciella till olika årstider.

Inget nytt under solen
Elbilar har funnits länge, denna körde redan 1904 på Göteborgs gator.
Bilen laddades hemma och på arbetetet, svårast var att hitta en chaufför.
I USA fanns flera olika modeller. Varför slutade man att utveckla elbilen?

16 kommentarer:

Anonym sa...

Förmodar att de inte var lönsamma, tänk på att bensinpriset var något helt annat förr i tiden. Laddandet var väl inte heller särskilt effektivt. Ingrid E

Anonym sa...

Ingrid E, det var inte speciellt effektivt och man kom inte särskilt långt; mellan jobbet och hem, sedan fick man ladda igen. Men jag är impad av att man hade så mycket idéer och kunskaper redan då.

Jill Wegerup sa...

Instämmer i att kostnad alltid varit en nyckelfråga. Och fortfarande är så.

Anonym sa...

Det kan man undra?????????????????

Anonym sa...

Jill, det finns olika sätt att räkna på kostnad.

Åsa, miljötänkande var ju inte trendigt för 100 år sedan.

Aradil sa...

Kylskåpsmagneter a la påsk! Nu är det inte länge kvar till påsken *längtar*

Anonym sa...

Hannele ! Rolig blogg du har - hade inte varit här förr. Tack för kommentaren på min blogg - så att jag hittade hit.

Stina sa...

Tack, vännen!
Jag gillar vitt! Men jag har mörka möbler också. Ska visa nån dag.

Här var det gosbilder, som vanligt.
Du är mysig du.
Kram Stina

Anonym sa...

Aradil, visst är det härligt med påsk.

Lantliv, tackar, du får gärna komma tillbaka fler gånger.

Stina, det ska jag komma och titta på sen.

Anonym sa...

Jag har hört talas om Pratoom, hennes brödblommor ser nästan äkta ut...

Anonym sa...

Gerda-Thyra, visst gör Pratoom otroligt vackra saker, smycken också. Ska kolla efter henne på nästa marknad, här säljer dom lite av hennes prylar på kaféet mittemot Säve flyplats.

Anonym sa...

Det var säkert oljejättarna som satte käppar i hjulen.

Mia sa...

Kjøleskapsmagneter er ikke akkurat det hippeste, nei - men dine påskevarianter var jo så søte, så hvorfor ikke?

Anonym sa...

Anonymous, jag vet ju inte riktigt, hur världen såg ut då, hur dominerande oljejättarna var, men det är ju ofta politik och pengar som styr.

Mia, man får väl visa på kylskåpet olika fester och årstider ;)

Theresa/Tette sa...

Vitt bröd, trälim, HUDKRÄM ? Hur kommer man på det receptet? Fantastiskt så det kan bli...

Elbil, ja, någonstans var det väl någon som tyckte att nu ska man tjäna pengar på olja och då går det ju inte för sig att någon annan kommer på något något annat smart...

Anonym sa...

Tette, tydligen gammal tradition att tillverka blommor.
Synd att det alltid är pengar som styr, vad som ska utveckats vidare.