Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

20 februari 2007

Fettisdagen

Budget-semlor, var så goda, gör själv:
Ofta serverar jag släta kardemummabullar, vispad grädde (med en aning vaniljsocker) och mandelmassa. Var och en får själv göra sin egen semla, precis efter egen smak.
Varför är semlor så svåra att äta?

18 kommentarer:

Anonym sa...

Å så god din semla var med jordgubbar till. bra ide det där med kardemimmabullar. Jag brokar köra med de helt släta bullarna utan någon kardememma men blandar gärna ut mandelmassan med hårdvispad grädde så den blir som trögflytande sockerkaksdeg du vet.Hmm jag spricker snart det var semla nr 2 för mig med idag. :) tack för den!

Ingrid E sa...

Mums, ögongodis! Smart med lite nyttigt till.
Det blir nog ingen semla för mig idag för här är så halt så jag tar inte ett steg extra.

Hannele på Hisingen sa...

Filijonkan, inga semlor utan kardemumma :)

Ingrid, jag är ju mycket för traditioner, men bakar inte så ofta nu, fuskar med köpebullar.

Anonym sa...

Bra idé, att man får göra sin egen. Själv köpte jag en på ICA idag, men den var också god. Kolla in http://www.andysmall.co.uk/shop/2/index.htmbilderna på vackra blommor här;

Kram,Cleo.

Anonym sa...

Meillä jätetään mantelimassa pois, ja tilalle mansikkahilloa -nam.

Helppohan ne on syödä, jos ei välitä siitä, miltä sen jälkeen näyttää ;)

JULIEK sa...

Det er ju lyx da at få gjøra sin egen. jag tycker om mycke mandelmassa i min : )

Garden Cats + Crafts sa...

Leckeres Schwedisches Gebäck! Habe mich selbst oft daran versucht aus meinem schwedischen Backbuch "Sju sorters kakor": Kanelbullar, Mandeltårta, Wiener bröd, Mazzariner.Leider sind sie alle immer ganz schnell weg.

Anonym sa...

Vi kaller dem berlinerboller i Norge. De hører til fastelavn, og vi koste oss med noen til kaffen idag :-)

Anonym sa...

Jadu.. det såg gott ut!!!!! jag har dock ätit 2 st!! idag!!!Åsa
http://asas.tradgardsblogg.se/

Anonym sa...

Jag brukar oxå göra egna. Tycker semlebullarna ( alltså bara själva bullarna)man kan köpa är godare än de färdiggjorda. Anna

Hannele på Hisingen sa...

Cleo, särskilt bland barn är det populärt att få göra sin egen semla. Vilka läckra bilder! Kram

Wiiks, nehän on mansikkapullia eikä laskiaispullia :)

Julie, jag gillar också mandelmassa :)

Birgit, du kennst Kanelbullar! Diese heißt Semla.

Britt-Arnhild, aha. Vi har Berlinermunkar, men de är annorlunda, med sylt i.

Åsa, det blev bara en ½, delade med sonen.

Anan, ibland bakar jag själv, ibland fuskar jag och köper färdiga.

Anonym sa...

Åh, så gott det ser ut med jordgubbar till semlan... det måste jag pröva nästa gång!

Anonym sa...

Gerda-Thyra, grädde och jordgubbar passar alltid ihop :)

Ingrid E sa...

Det blev semla även för mig. Fick en ganska torr men ändå god semla på jobbet.

Anonym sa...

Hm...ja du sier noe der! Alt som er fyllt med krem er vanskelig å sette tennene i. Bare tenk på Napoleonskaka!!!

Anonym sa...

Ingrid, torr semla blir en delikatess med varm mjölk :)

Sylvia, jag är säker på att grädde är nyttigt :)

Det Mörka Hotet sa...

TACK för tipset: verkar hur gott som helst!

Samuel

Hannele på Hisingen sa...

Samuel, då ska man åka pulka först :)