Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

29 januari 2007

TEMA: Nostalgi

Året 1977 midsommarveckan var jag i ödemarken i Finnmarken, där Sverige, Finland och Norge möts; kung Carl XVI Gustaf, kung Olav V och president Urho Kekkonen kom, jag visste det inte i förväg, det gick fort.
På den tiden var film och framkallning dyrt, men jag lyckades ta en bild.
Då förstod jag också att jag förstår finska, men tänker på svenska.Vi frös i vårt tält, massa snö, dragkedjan var sönder, blöt sovsäck.

Sylvias temaveckor:
Uke 5: NOSTALGI

19 kommentarer:

Översättarhelena sa...

Vad kul med tema nostalgi!

Hannele på Hisingen sa...

Översättarhelena, Sylvia som har hittat på roliga teman varje vecka, kolla vad fina saker alla har visat.

Ingrid E sa...

Alltså 30 år sedan. Vår kung har något mindre hår och gråare men annars är han sig lik. Hur var det med Kekkonen var han frisk då? Vilket år dog han?
Kram!

JULIEK sa...

...men så trevligt, tenk at du fikk bilde av dette, det er ju helt utrolig . Nu ser jag kungen min også, han jag var så glad i (Kong Olav var en høyt elsket kung her i Norge) Ett jættebra temamotiv : = )

Anonym sa...

For et spessiellt bilde dette må være å ha! Kjempebra jobba!!!
Tror denne tema-uka vil slå alle de andre tilsammen. Her blir det nok mye personlig fra alle og enhver.....

Hannele på Hisingen sa...

Ingrid E, Kekkonen dog inte förrän 1986, detta är enda gången jag sett honom, utom i finska mark. Varför Kekkonen inte kom med hel, kan bero på att i hast trodde jag att det var mannen bakom.
Visst går tiden fort, men vi är fortfarande vackra :)

Julie, på den tiden hade jag inte kamera alltid med mej och jag träffar inte kungligheter så ofta. Jag har förstått att kung Olav var mycket populär.

Sylvia, på den resan hände mycket annat också, som jag inte glömt, har inte fjällvandrat sedan dess. Nostalgi har man mycket i bagaget vid min ålder, man har fått träffa många fina släktingar också, som man gärna minns.

Anonym sa...

Så hyggelig og overraskende å se bilde av kong Olav hos deg! Ha en nostalgisk og god uke! :)

Anonym sa...

vad bra bild tycker jag! Måste vara kul att ha! Jag kom tre månader försent till att Drottning Elizabeth hälsade på på mitt universitet,annar hade jag nog försökt mig på en bild jag med...

Hannele på Hisingen sa...

NInne, denna vecka väcker många nostalgiska tankar.

Linn, tack. Synd att missa, själv råkade jag vara i London, när Drottning Elizabeth firade sitt silverjubileum (såg ju inte henne), men när jag själv skulle ha min 25-års fest nästa år, härmade jag henne och gjorde riktigt silverjubileum :)

Anonym sa...

Spännande!

Anonym sa...

Å Kong Olav V, ingen konge har vært / kommer til å være som han. Han var noe for seg selv. Han tok trikken alene en gang han opp til Holmenkollen hvor det var (tror jeg) trikkekonduktøren som spurte om han ikke hadde noen livvakter med seg (eller om det var en journalist kanskje) hvorpå Kong Olav svarte: Nei det trengte han da ikke, han hadde 4. millioner livvakter han.
(Altså alle innbyggerene i hele Norges land den gang da)

Anonym sa...

Vet inte om jag är direkt avundsjuk på din midsommarvecka, ärligt talat. Fast resmålet i sig verkar intressant...Anna

Hannele på Hisingen sa...

Cleo, visst är det många märkliga och spännande saker man har fått vara med om. Detta var min första (och sista?) fjällvandring, midsommarvecka och det kom massa snö...

Optimisten, bra sagt av Olav (jag förstod :)

Anna, vädret är svårt att påverka, ont om mat var det också..

Karin sa...

Vilket spännande minne! Roligt att läsa och se alla olika tolkningar av nostalgitemat...

Hannele på Hisingen sa...

Karin, precis, man blir lite nostalgisk :)

hpy sa...

Ar 1977 var aret jag flyttade fran Finland till Frankrike, men jag kande annu ganska bra Kekkonens sakerhetsman. Man ser inte nagon av dem pa fotot, skulle jag saga. Men forstas kan jag missta mig. Tack for besoket.

Anonym sa...

hpy, en enda bild tog jag, på den tiden, en liten enkel kamera var det också, om jag minns rätt, alla fick väl inte plats på den har lilla bilden.

hpy sa...

Hur gor du for att fa linken till ett gammalt foto da du kommenterar? (Om jag borjar tanka efter kan det nog handa att jag kommer pa det.)

Hannele på Hisingen sa...

hpy, sök något speciellt unikt ord i det gamla inlägget.