Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

11 januari 2007

Aldrig för sent

Lite tröst för oroliga stressade föräldrar, som inte hunnit sätta in sina 5-åringar i alla möjliga aktiviteter. Kanske ge perspektiv för ungdomar som tror att livet är slut vid 25. Förhoppningsvis inspirerar jag andra vuxna.
Man behöver inte ens skaffa ny man för att göra nya saker.

Simmagister vid 40
Jag kunde inte dyka som barn, så min simkarriär blev avbruten innan det började. Jag var lite rädd också, för jag hade ramlat i som liten. Våra barn gick i simskola i havet, varje sommar. Jag skulle visa pojkarna, hur man hoppar i och dyker, då kunde jag ju dyka själv, 15-17 meter! Så jag simmade tillsammans med mina barn; klädsim, rygg, längd, inte i någon uppvärm bassäng utan i havet med tång och fiskar. Svårast var att dyka ner 3 meter och hämta en sak i botten, det gjorde vi i en simhall.
Vid promotion hade kandidater pilkrans och simmagistrar ekkrans. Alla var utklädda; jag till en tant med hatt och handväska. Jag fick livrädda min egen dotter, som tog kandidatmärket. Jag trodde fler mammor skulle börja simma och ta märken med sina barn, men de solade hellre.

Sjöng i kör vid 48
Redan i första klass fick läraren mej att inse, att jag inte var någon större sångbegåvning. Jag trodde honom och fick aldrig vara ens en liten kantarell på skolavslutningar. Jag höll tyst i fyrtio år, även på fester, när andra sjöng snapsvisor. Testade ändå Jerker Leijons kör Vi-som-inte-kan-sjunga, stod nervöst längst bak bland 200-300 andra och upptäckte att jag var sopran och njöt av att sjunga! Medverkade i fina konserter, som gavs ut i CD.
Nu vågar jag vara med på snapsvisorna också.

Körkort vid 33
Vid den "rätta" åldern hade jag sparat pengar, men då bytte jag land och språk, så det blev inget. Långt senare insåg jag att jag inte kunde åka spårvagn med alla barnen. Uppkörningsdagen på natten hade det snöat mycket och plogbilarna hade inte hunnit skotta, så alla fotgängare gick på körbanan. Jag väjde och körde försiktigt och fick mitt körkort i handen, som man fick på den tiden. Nästa dag födde jag en son på 4 kg.

Seglarskola vid 39
Vi hade köpt en liten H-båt, maken tyckte inte om att vara ensam, om något skulle hända, så han skickade mej till seglarskola för vuxna. Vi tränade med en stortriss; tre nybörjartjejer och en van karl. Vem tror ni tog befälet? Vi tjejer lärde oss inte så mycket, men livet lärde mej mer.

10:e GöteborgsVarv vid 51
Det bästa är, att jag fått vara med min son.
I början sprang vi tillsammans, men ganska fort sprang han ju ifrån mej. Roligaste Varvet var när han var 14 och jag 47 och vi sprang tillsammans och publiken applåderade: "Heja morsan!"
Det är ju känt att motion minskar mensvärk, huvudvärk, ryggont och andra besvär. Alla kvinnor borde även boxas, för stötar motverkar benskörhet, min dotter boxas med mej på gymmet. Min 75 åriga mor dansar.

Moster började måla vid 60
Hon hade ju inte möjlighet, tid eller uppmuntran att göra något eget tidigare. Nu har moster huset fullt, hon har utställningar, gör presenter till vänner och även säljer sina alster. Jag kan fortsätta att berätta fler saker om mej själv och andra, som fått en chans senare i livet och tagit det. Jag tog akademiska examen vid 40,
jag tycker det är underbart att man kan, även senare i livet.
Maken började spela saxofon vid 37, nu spelar han i en orkester.

Det enda man ångrar är saker man inte har gjort. Hoppas jag inspirerar någon att prova något nytt, något man drömt om, men inte hunnit, vågat.

20 kommentarer:

Anonym sa...

Det är aldrig försent att förnya sig. Nya intressen och nya tag för att må bättre kroppsligt/själsligt är det bästa man kan tänka sig.
Keep on!

Hannele på Hisingen sa...

Marie, nej, visst är det underbart. Jag tror inte på någon som säger: "Jag kan inte" :)

JULIEK sa...

Så skønt at du skriver dette. Ingen ting er ju for sent, men man tenker jo ofte slik. Ny inspirasjon fikk jag, herligt.

Sigruns German Garden sa...

Hannele, heute verstehe ich gar nichts!

Sigrun

Lilla B sa...

Min gamla mamma önskade sig ett fllskärmshopp i 75-årspresent. vi tyckte det var tufft men roligt. Det blev ett tandemhopp med en euforisk mammma och en trygg ,van hoppare!

Hannele på Hisingen sa...

Julie, kul om du vågar testa något du drömt.

Sigrun, ich sage, daß du bist nicht für alt..

Lilla b, underbart, man ska uppfylla sin gamla mors önskningar.

Cleopethra, precis så är det ofta. Då är det bäst att du anmäler dej i morgon :)
Kan du tänka dej, att jag var lite orolig, när min 12-åring ville börja spela ishockey. Han drömde om en domarekarriär. Det gick faktisk väldigt bra, han kämpade.

Anonym sa...

Godkväll. Filifjonkan konstaterar att du lever och har levt ett spännande liv Hannele. Själv tog jag busskort och tung lastbil med släp vi 31. Roligt var det. Har även kört Tradare.Både Volvo och Scania.,men inte numera det är färdigkört,

Anonym sa...

Härligt att läsa och jag tror inte det är försent att göra något, det är bara att sätta fart. Jag har nog alltid något nytt på G varje år, det finns så mycket att göra, att prova och det ger livet en massa guldkorn.

Hannele på Hisingen sa...

Filijonkan, jag drömde om lasbilskort med släp och gick med i Bilkåristerna, men sjukdom i familjen och tidsbrist satte stopp för det.

Lotta, visst är det härligt, man sätter bara sina egna begränsningar, det finns så mycket roligt att prova. Guldkorn.

Yvonne sa...

Hei igjen!

Takk for koslig kommentar og lenke på bloggen min. Jeg har vært inne og sjekket ut "brillefrosken", nå forsøker jeg å finne ut om de har åpent på lørdager - for en helg snart skal vi være barnefri og nyte livet en helg i Gøteborg. Gleder meg.

Flott å se noen som er stolt av seg selv og som lærer seg nye ting hele tiden.

Yvonne
www.fjellvang.no/quilt

Hannele på Hisingen sa...

Yvonne, roligt om du hittar en groda, maken köpte den på julmarknad, men företaget är på Hisingen. Vi lär oss nya saker allihopa, hela tiden, det tycker jag är så underbart. Barnen håller mej ung :)

Anonym sa...

Underbart! Men jag hade dte liiite på känn!

Körkort MÅSTE jag ta innan jag fyller 40 i alla fall, men en kompis mamma tog det vid 41:)) och så vill jag testa rida när mina tre små blir äldre! De är ju nu 4,5 år och twins på 2,9 (äldsta är 9 år).

Skönt att höra ATT det går! Härligt att läsa!

Hannele på Hisingen sa...

Manon, vänta inte för länge, för man blir lite mer rädd med åldern. Även mammor behöver egen tid och göra saker de tycker om, kanske en dag i veckan. Jag minns när jag sprang, så cyklade min 5-åring bredvid, för att hålla mej sällskap. Mycket kan man göra tillsammans med barnen också, man är lite förebild för dem. Lycka till.

Anonym sa...

Å så skönt att det aldrig är försent... i alla fall för vissa saker. ;) Gäller bara att veta vad man ska våga sig på.

Anonym sa...

Mina föräldrar köpte utförsåkningsskidor med tillhörande utrustning vid fyllda 65. Mamma köpte en kanadensare för sin första pension.

Man skall inte stressa.

Hannele på Hisingen sa...

Ella, sant, man måste veta vad man vill.

Bert, underbart!

Anonym sa...

Underbart! Nej det är sannerligen aldrig för sent för någonting, tvärtom så vaknar mycket när man blir äldre,mycket som man vill ta igen. Själv tog jag körkort när jag var 35 år och jag kan tänka mig mycket som jag vill hinna prova på.

Hannele på Hisingen sa...

Elizabeta, ibland har man mer tid och kanske råd att prova olika saker. Man kanske också vet bättre vad man vill, när man är äldre?

Bloggblad sa...

Lyckos dig som fick honom som lärare! Jag har bara använt hans bok.

Hannele på Hisingen sa...

Bloggblad, Jerker Leijon är otroligt duktig, för vi var faktiskt massa riktiga nybörjare, som aldrig hade sjungit - och han fick oss att låta riktigt bra! Men jag skulle aldrig våga vara med i en kör mindre än 100 deltagare.